Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
קולפוסקופיה
קולפוסקופיה

קולפוסקופיה

בדיקת קולפוסקופיה, שקיפות צוואר הרחם בעברית, היא בדיקה אשר נועדה לבחון מקרוב שלושה אזורים: שפות הפות, הנרתיק וצוואר הרחם.

הבדיקה מאפשרת לבחון בדקדקנות ממצאים שונים באזורים אלו, ולהבין אם הם טרום-סרטניים או סרטניים. אם אכן כך התברר, יש לטפל בהם בהקדם.

הבדיקה תתבצע בדרך כלל בעקבות בדיקות קודמות שהתבצעו באזור זה (בדיקת PAP למשל) והעלו ממצאים חשודים.

הממצאים הללו יכולים להיות ראשוניים מאוד וניתנים לטיפול יעיל – אך כדי שניתן יהיה לטפל בהם, יש קודם כל לעמוד על גודלם, על אופיים ועל מידת מסוכנותם.

בבדיקה בוחן הרופא מקרוב את הנרתיק, את צוואר הרחם ואת הפות, בעזרת מיקרוסקופ מיוחד, קולפוסקופ, שמגדיל עד פי 60 את המקום הנבחן. בדרך זו יכול הרופא לקבל תמונה מדויקת יותר לגבי הממצא שזוהה בבדיקות קודמות ולהבין היטב מהו הממצא המדובר.

במהלך הבדיקה אף ניתן ליטול דגימת רקמה (פעולה שנקראת גם ביופסיה) שתישלח לבדיקת מעבדה.

מידע כללי על בדיקת קולפוסקופיה

קולפוסקופיה היא בדיקה מדויקת מאוד, שמאפשרת לרופא להגדיל את המקום הנבדק בטווח רחב מאוד – מפי שניים ועד פי 60 מגודלו הרגיל. הטווח הזה, והאפשרות להגדיל בצורה כה משמעותית כל נקודה נבחנת, מספקת לרופא כלים מצוינים לבדיקת ממצאים שונים ולאבחון דקדקני במיוחד.

כדי להפוך את הבדיקה למדויקת עוד יותר, משתמש הרופא בחומרים שונים ה'מסמנים' את הממצאים הללו ומבליטים אותם (לרוב תהיה זו חומצה אצטית, ולעיתים גם תמיסת יוד), מה שמציג היטב את סוגם, את צורתם ואת גבולותיהם.

כאן חשוב לציין: לא כל ממצא חשוד שמתגלה בבדיקות קודמות הוא אכן ממצא סרטני.

ישנם מקרים רבים שבהם מתברר כי מדובר ב'אזעקת שווא', ומקרים אחרים שבהם הממצאים אכן קיימים – אך בלתי מזיקים. כך או כך, אם אכן התגלו ממצאים טרום סרטניים או ממאירים, השלב המוקדם שבו התגלו מבטיח סיכויים גבוהים יותר להחלמה.

רופאה בבדיקת קולפוסקופיה

הכנה לבדיקה

הבדיקה נעשית בהרדמה מקומית בלבד ברוב המקרים, ולכן לא מצריכה הכנות מיוחדות לפניה. עם זאת, היא תתבצע רק לאחר תום הדימום הווסתי. כמו כן, במקרה של זיהום או דלקת בנרתיק הבדיקה תיעשה לאחר שיושלם הטיפול התרופתי.

הכנה מסוימת תתבצע בימים שלפני הבדיקה, אז תתבקשי לספק לרופא תמונה מלאה על מצבך הבריאותי – כולל מועד קבלת המחזור האחרון, מספר ההריונות ועוד.

מהלך הפעולה – אבחון מוקדם של צוואר הרחם

קולפוסקופיה נעשית באותה צורה שבה נעשית בדיקה גינקולוגית שגרתית: את תתבקשי לשכב על גבך כשרגלייך מפושקות. תחילה יינתן חומר ההרדמה, ולאחר מכן יפושק הנרתיק ויישטף בעזרת החומרים אשר יבליטו את הממצאים השונים.

לאחר מכן יחל הרופא בבדיקה עצמה. הוא יתבונן בפות, בנרתיק ובצוואר הרחם בעזרת הקולפוסקופ, יבחן כל ממצא חשוד, ויגדיל את התמונה על פי הצורך כדי לעמוד בצורה מיטבית על אופיו.

בהתאם לשיקולים שונים יוכל הרופא לבצע באותה הזדמנות ביופסיה, ולשלוח את דגימת הרקמה שתילקח במהלכה לבדיקת מעבדה.

בהתאם לממצאים השונים שיתקבלו במהלך הקולפוסקופיה, יחליט הרופא על הצעדים הבאים.

הבדיקה אורכת כרבע שעה לכל היותר. את לא אמורה לחוש כאב במהלכה, אך ייתכן שתרגישי חוסר נעימות ברמה מסוימת. אם בוצעה ביופסיה, עלייך להימנע מקיום יחסי מין ומשימוש בטמפונים למשך שבוע מיום הבדיקה. פעילות ספורטיבית אסורה למשך יום אחד.

תופעות לוואי לאחר קולפוסקופיה

במהלך עשרת הימים הראשונים שלאחר הקולפוסקופיה עשויים להופיע דימומים, בעיקר אם נלקחה דגימת רקמה בשלב כלשהו של הבדיקה.

גם כאבים דמויי מחזור בשעות שלאחר הבדיקה הם עניין שכיח, אך הם אמורים לחלוף בעצמם.

תופעות לוואי משמעותיות יותר הן דימום מהנרתיק, התכווצויות או כאבים שאינם פוסקים והפרשות מהנרתיק שריחן רע. אלו תופעות לוואי אפשריות, אך נדירות למדי. מומלץ להתייעץ עם הרופא שלך אם הן מופיעות.

ממצאים חריגים בבדיקה – מה עכשיו?

במידה והדגימה חיובית – כלומר נמצאו ממצאים טרום סרטניים, יש לבצע בהקדם הליך קוניזציה (ביופסיית חרוט).

הליך ניתוחי קצר, בהרדמה מקומית, במהלכו דוגמים את הגידול ואף ניתן להסיר אותו במידת הצורך. הרקמה הנגועה תשלח בהמשך לבדיקה פתולוגית להשלמת התהליך הווידוא שכל הרקמה הסרטנית הוסרה במלואה.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.