Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
צילום רחם באמצעות אולטרסאונד – בדיקת EXEM FOAM
צילום רחם באמצעות אולטרסאונד – בדיקת EXEM FOAM

צילום רחם באמצעות אולטרסאונד – בדיקת EXEM FOAM

המחלקה הגינקולוגית בהרצליה מדיקל סנטר גאה להשיק שירות צילום אולטרסאונד רחם חדשני באמצעות קצף ייחודי (ExEm Foam) המאפשר לגינקולוג לראות את אותם הפרטים שהיה רואה בצילום רנטגן.

צילום רחם באמצעות אולטרסאונד הינה בדיקה ידידותית יותר, ללא קרינה ועם פחות כאבים.

על מה מדובר?

השיפורים הטכנולוגיים ברפואה לא מפסיקים לרגע, וכעת מביאים בשורה חדשה למטופלת הישראלית בדיקת סונוסלפינגוגרפיה/ הידרוסונוגרפיה – צילום רחם באולטרסאונד, ללא קרינה מייננת ובלי הכאבים האופייניים לביצועו בשיטה המסורתית של צילום רחם ברנטגן.

 

מבחינת הרופאים, הבדיקה המסורתית מדוייקת, מספקת ונותנת תשובות ברורות. היא מאפשרת לקבל אינפורמציה על תקינות חלל הרחם והחצוצרות ע"י הזלפת חומר ניגוד המבוסס על יוד ושימוש בקרינת רנטגן. 

אולם מבחינת הנבדקות, מדובר בבדיקה לא נעימה שכרוכה פעמים רבות בכאבים (הן בזמן הבדיקה והן כמה שעות לאחריה) – כנראה בשל השימוש בחומר ניגוד בזמן הפעולה, שנדרש כדי שהגינקולוג יוכל להבחין בצילום בפרטים עדינים.

 

מהו ExEm Foam ?

ExEm foam הינו ג'ל המכיל צלולוז, גליצרול ומים מזוקקים. בשנים האחרונות פותח הקצף הייחודי, המשמש כ"חומר ניגוד" לצילומי אולטרסאונד.
הוא מאפשר לרופא לבדוק בצורה מדויקת את חלל הרחם ובאם החצוצרות פתוחות, ולמטופלת לחוות בדיקה ידידותית יותר, שאינה כוללת קרינה ושכמעט לא כרוכה בכאבים.
בנוסף, בעת הבדיקה ניתן לקבל מידע נוסף על אברי האגן השונים, מידע שלא ניתן לקבל בצילום הרחם המסורתי. 

 

למי בדיקת אולטרסאונד רחם מיועדת?

ההתוויה המרכזית לביצוע צילום רחם (ברנטגן או באולטרסאונד) היא בדיקה של תקינות החצוצרות. הדבר נעשה, בדרך כלל, בעת בירור של אי פריון, לאחר שיחה עם הרופא, בדיקות דם לרמת הורמונים ובדיקות כלליות לשלילת מחלות זיהומיות ואחרות.

החצוצרה היא האיבר שבו מתרחש המפגש בין הזרע לביצית. לפיכך, חצוצרות שאינן פתוחות ומתפקדות – לא יאפשרו לביצית לפגוש את הזרע, וכך לא תוכל להתרחש הפרייה ספונטנית.

הדגמה ויזואלית של החצוצרות ובעקבותיה לדוגמה אבחנה של חצוצרות חסומות – תוכל לאפשר לרופא להציע לנבדקת אלטרנטיבות, למשל: הפנייתה ל-IVF – טיפולי הפרייה חוץ גופית (בהם ניתן יהיה להפגיש את הזרע והביצית במעבדה, במקום בחצוצרה) ולהימנע מטיפולים מיותרים שלא יועילו (כמו מתן הורמונים שלא יוכלו לייצר הריון, כי לזרע ולביצית אין מקום להיפגש ולהתחיל בו את התהליך).

תמונת אילוסטרציה של מערכת הרבייה הנשית

יתרונות הבדיקה

  • אין צורך בהזלפת חומר ניגוד ואין חשיפה לקרינה 
  • רמת דיוק ואבחנה גבוהים
  • פעולה פשוטה וקצרה
  • ללא תופעות לוואי משמעותיות
  • הבדיקה אינה כואבת יחסית (במספר מחקרים שהשוו את רמת הכאב בין הבדיקות, הודגם שמדובר ב50% ירידה בכאב ביחס לצילום רחם רגיל).
  • ברוב המקרים אין צורך לתפוס את צוואר הרחם באמצעות מכשיר צובת (קוגלצנז). במקומו משתמשים בצנתר דק עם בלון קטן בקצה, ולכן גם מדובר בבדיקה הרבה פחות כואבת.
  • בעת הבדיקה ניתן לקבל מידע רב נוסף על אברי האגן השונים
  • ניתן לוודא שמוצא החצוצרות אכן נמצא מול השחלות כפי שאמור להיות
  • פענוח ומתן תשובות מיידי

איך הבדיקה מתבצעת?

את הבדיקה מבצע גינקולוג, בחדר בדיקות, בסיוע מכשיר אולטרסאונד ומתמר (ה"מוט" של המכשיר) וגינלי. לאחר הכנת הקצף הנעים למגע (שבנוי ממים פיזיולוגיים, תאית וגליצרול), הוא מוזרק לרחם באיטיות באמצעות קטטר, הממוקם בצוואר הרחם. הרופא הבודק יסתכל, באמצעות המתמר, על המסלול שהקצף עובר – כך הוא יוכל לראות אם המעבר שלו דרך החצוצרות הוא חלק, או שמא יש חסימות או היצרויות במקום. הבדיקה עצמה קצרה מאוד ואורכת כמה דקות בלבד. התשובות לבדיקה ניתנות במקום.

האם יש סיכונים לבדיקה?

צילום רחם באולטרסאונד נחשב לפעולה בטוחה עם פרופיל סיכונים נמוך. ביצוע הפעולה בידיים מיומנות ומנוסות מקטין את הסיכונים עוד יותר. עם זאת, ככל פעולה רפואית פולשנית, יש לה סיכונים נדירים. אחוז הסיבוכים של הצילום ברנטגן ובאולטרסאונד דומה וכולל זיהום בשיעור מדווח של 0.3% וסיכונים נדירים עוד יותר, הכוללים רגישות לחומר ופגיעה ברחם.

מתי ניתן לבצע צילום אולטרסאונד רחם?

ניתן לבצע את הבדיקה בשלב הראשון של המחזור ("שלב הזקיק") עד ליום ה-12 שלו. חל איסור על קיום יחסי מין ממועד הווסת – ועד למועד הבדיקה, במטרה להימנע מלפגוע בהריון פוטנציאלי. בניגוד לכך, לאחר בדיקת הקצף, מומלץ לקיים יחסי מין. מחקרים שנערכו על בדיקת האולטרסאונד, גילו עלייה באחוז ההריונות הספונטניים שמושגים אחריה. הגורם לפריון שאחרי הבדיקה עדיין לא ברור לחלוטין.