ביופסיית חרוט
קוניזציה של צוואר הרחם
אבחון מוקדם של סרטן צוואר הרחם
Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
קוניזציה של צוואר הרחם – ביופסיית חרוט
קוניזציה של צוואר הרחם – ביופסיית חרוט

קוניזציה של צוואר הרחם – ביופסיית חרוט

אבחון וגילוי מוקדם סרטן צוואר הרחם

סרטן צוואר הרחם הוא מחלת הסרטן הרביעית בשכיחותה בקרב נשים בעולם – במרבית המקרים היא מופיעה אצל נשים מגיל 50.

החיסון נגד סרטן צוואר הרחם, Gardasil, שנמצא כיום בסל הבריאות, צפוי להוריד בעתיד את היקף התחלואה בסרטן זה.

גידולים ממאירים בצוואר הרחם לא מציגים, ברוב המקרים, כל תסמינים שהם (כך שקשה לאתר אותם בשלב מוקדם). החדשות הטובות הן שהם מתפתחים באיטיות פעמים רבות – מתחילים כנגעים טרום-סרטניים ורק כעבור תקופת זמן הופכים לכלל סרטן.

זו הסיבה שמומלץ לנשים בנות 25 עד 65 לבצע בדיקה תקופתית בשם Pap (פאפ) מדי 3 שנים, שבה ניתן יהיה לזהות שינויים קדם-סרטניים, להסיר אותם במידת הצורך – ולמנוע התפתחות של סרטן צוואר הרחם.

הדמייה של רחם האישה

למי מיועדת פרוצדורת קוניזציה?

פרוצדורת קוניזציה / ביופסיית חרוט מיועדת לנשים שנמצאו אצלן שינויים בלתי תקינים בבדיקת Pap ובדיקת הקולפוסקופיה (זיהוי ודגימת נגעים חשודים בצוואר הרחם, הנרתיק ושפתי הפות) כך שעולה החשד שהשינויים הינם קדם-סרטניים או סרטניים.

שינויים מסוג CIN (ניאופלזיה תוך-אפיתלית של צוואר הרחם או Cervical Intraepithelial Neoplasia באנגלית) בדרגה 2 או 3 אינם סרטניים – אך הם כאלו שאם לא יטופלו בקוניזציה, צפויים להפוך בהמשך הזמן לתאים סרטניים ולגידול ממאיר.

הפרוצדורה יכולה להיות טיפולית ובמהלכה תוסר הרקמה החשודה/ הסרטנית מצוואר הרחם.

ביופסיית חרוט יכולה להיות גם אבחונית ובמהלכה תילקח דגימה מהרקמה החשודה, שתישלח לבדיקת ביופסיה במעבדה.

איזה הכנות עושים לפני הבדיקה?

קוניזציה היא פרוצדורה קצרה ובטוחה ואינה דורשת הכנות מיוחדות.

חשוב ליידע את הרופא/ה המטפל/ת בהיסטוריה הרפואית שלך (תרופות שאת נוטלת, מחלות ידועות, רגישויות וכדומה) – בייחוד אם את נוטלת מדללי דם.

אין צורך לבוא בצום – ניתן לאכול ארוחה קלה כמה שעות לפני הבדיקה.

אפשר לקחת כשעה לפני הבדיקה משכך כאבים שאת רגילה אליו (כמו אקמול, אופטלגין וכד').

איך בדיקת קוניזציה של צוואר הרחם מתבצעת?

ביופסיית חרוט-קוניזציה (Cold Knife Conization) מבוצעת בהרדמה מלאה ובאמצעות קולפוסקופ (מיקרוסקופ מיוחד המשמש לבחינת צוואר הרחם) ניתן יהיה לקבל מבט מדוייק על האיזור.

באמצעות חוט תיל מיוחד בצורה לולאה, שמחומם בחשמל, יוסרו בזהירות התאים החשודים וילקחו לבדיקה. השימוש בחוט זה מאפשר חיתוך עדין ומניעת דימום באזור, לכן הניתוח מוכר גם בשם "טיפול כריתת לולאה – Lletz Leep".

קיימות מספר טכניקות לביצוע הפעולה, השונות במעט זו מזו (בחלק מהן נדרשת הרדמה כללית, למשל). הבחירה בטכניקה המדוייקת נתונה לשיקול דעתו של הרופא, בהתייעצות עם המטופלת ועל סמך מטרת הפעולה (האם אבחונית או טיפולית) והממצאים הידועים, האם נגע אחד קטן או כמה נגעים גדולים יותר.

מה קורה לאחר הבדיקה?

אחרי השגחה קצרה, תשוחררי הביתה. בשעות הראשונות שאחרי הפעולה ייתכנו כאבים הדומים לכאבי מחזור – וצפויים להגיב לתרופות משככות כאבים.

יש להימנע ב-10 הימים שאחרי הפעולה מפעילות גופנית מאומצת; מומלץ שלא לקיים יחסי מין, לשחות, לעשות אמבטיות או להשתמש בטמפונים עד להחלמה מלאה של הפצע הניתוחי (בדרך כלל: כ-4 שבועות); תיתכן הפרשה דמית מוגברת מהנרתיק, בחודש שאחרי הפרוצדורה.

דגל אדום: במקרה של דימום נרתיקי משמעותי, המלווה בקרישי דם – פני בהקדם אלינו, אל הרופא שביצע את הפרוצדורה או לחדר מיון גינקולוגי. הדבר עלול להעיד על סיבוך נדיר.

מה הם הסיבוכים האפשריים?

ביופסיית חרוט / קוניזציה נחשבת לפעולה רפואית שגרתית, פשוטה ובטוחה. עם זאת, ככל פעולה פולשנית, היא כרוכה בסיכונים נדירים, כמו דימום וזיהום.

סיבוכים ספציפיים לפעולה (לא שכיחים, אך מוכרים): היצרות של צוואר הרחם (בעיה בהפרשת הווסת מחלל הרחם או חסימת דרכו של הזרע פנימה) ניתנת לפתרון מלא בצורה קלה; אי ספיקה של צוואר הרחם (המקשה על הרחם להחזיק הריון עד סופו) ניתן אף הוא לפתרון פשוט, באמצעות תפירת צוואר הרחם בהריון והוצאת התפר לפני הלידה.

חשוב לדעת כי לביופסיית חרוט אין השפעה על הנאה מיחסי מין או על פוריות, אך היא בדיקה חשובה שיש לעשות במידה ועולה החשד להתפתחות סרטנית.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.