ניתוחים גינקולוגים בסיוע
רובוט דה וינצ'י
המרכז לכירורגיה רובוטית
Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוחים גינקולוגים באמצעות רובוט דה וינצ'י
ניתוחים גינקולוגים באמצעות רובוט דה וינצ'י

ניתוחים גינקולוגים באמצעות רובוט דה וינצ'י

רובוט דה וינצ'י, 'הרובוט המנתח', הוא אחת הבשורות הטובות ביותר שמביאה עמה הקִדמה אל עולם הרפואה המודרני. הרובוט משמש כבר היום בהליכים רפואיים רבים אשר דורשים דיוק רב ועדינות מקסימלית, כמו גם חופש תנועה שהיד האנושית מתקשה לספק. גם בישראל וגם ברחבי העולם נעשו כבר עשרות ומאות ניתוחים בעזרת הרובוט המיוחד, ואחד התחומים שבהם הוא נחשב בשנים האחרונות לכלי כירורגי מרכזי מאוד הוא הגינקולוגיה.

גם בבית החולים הפרטי הרצליה מדיקל סנטר משמש רובוט דה וינצ'י בניתוחים גינקולוגיים רבים, שאותם מובילים רופאים מנוסים בשימוש ברובוט.

מה הופך את הרובוט למתאים כל כך לניתוחים גינקולוגיים?

ראשית יש לציין כי עיקר השימוש ברובוט דה וינצ'י בעולם הגינקולוגיה הוא בתחום אשר נקרא האורוגינקולוגיה – תחום העוסק בבעיות הקשורות בשרירי האגן, ברצפת האגן, בנרתיק ובסוגרים. ניתוחים אורוגינקולוגיים נחשבים לא פעם עדינים ומורכבים, וזאת משום הצפיפות היחסית והמבנה האנטומי המיוחד של אזור האגן, אשר הופך לעתים את הגישה לאזור המטופל למאתגרת הרבה יותר לעומת אזורים אחרים בגוף. האגן הוא אזור צר למדי שבו נמצאות לא מעט רקמות גוף ומערכות רגישות, המחייבות טיפול כירורגי עדין במיוחד.

רובוט דה וינצ'י, אם כן, מתאים בדיוק למשימה הזו, משתי סיבות עיקריות: ראשית, הוא מאפשר לרופא טווח פעולה גדול יותר, מאחר שהוא אינו מוגבל בתנועה (לרופא עצמו מגבלות תנועה טבעיות, בהתאם לטווח התנועה של מפרקי ידיו); שנית, הוא מציג לעיני המנתח תמונה מוגדלת עד פי 12, בתלת ממד ובזמן אמת, מה שמאפשר לרופא לבצע את הניתוח בדיוק מרבי.

הרובוט מאפשר לבצע מניפולציות לפעולות שונות ומספק יכולת תמרון גבוהה. כך מובטחת עבודה מדויקת יותר, ללא רעד של הידיים, ובהתמקדות טובה במיוחד באזור המטופל. לרופא המנתח יש חופש פעולה מרבי בעזרת הרובוט, כל התנועות נעשות בעזרת שני ג'ויסטיקים מיוחדים שמופעלים על ידו, בתנאים אופטימליים וברמה מדויקת מאוד.

ניתוח רובוטי בהרצליה מדיקל סנטר

ה'בונוס': ניתוח שלם דרך חתך אחד קטן

הניתוחים המתבצעים בעזרת רובוט דה וינצ'י נעשים בגישה הזעיר-פולשנית, כלומר דרך כמה חתכים זעירים, מה שמקל משמעותית על הכאבים לאחר הניתוח ומקצר את תקופת ההתאוששות. לא מעט ניתוחים גינקולוגיים נעשים כיום בעזרת הרובוט, וביניהם:

באחרונה התקדם התחום צעד אחד קדימה: כעת ניתן לבצע ניתוחים אורוגינקולוגיים בעזרת הרובוט דרך חתך אחד זעיר בסמוך לטבור, במקום כמה חתכים קטנים בנקודות שונות בבטן. מדובר כאן בבשורה של ממש, ובהתקדמות משמעותית בכל הנוגע לניתוחים זעיר-פולשניים. בגישה הלפרוסקופית, למשל, הנחשבת נפוצה מאוד כיום, ניתוח דרך חתך אחד בלבד יהיה קשה מאוד לביצוע.

היתרון של ניתוח דרך חתך אחד מתבטא בכמה מישורים: ראשית, הצלקת לאחר הניתוח כמעט שאינה נראית, בייחוד ככל שחולף הזמן מיום הניתוח עצמו. שנית, הכאבים לאחר הניתוח יהיו פחותים. שלישית, ההתאוששות תהיה מהירה הרבה יותר. רביעית, הסיכוי לזיהום פוחת משמעותית.

כך לדוגמה, יכולה המנותחת כבר בחלוף יממה לקום ממיטתה ולהתחיל להתהלך בסביבת החדר. בסוף אותו יום היא אף תשוחרר כנראה לביתה. עד היום נאלצו לשהות מנותחות רבות באשפוז ימים ארוכים לאחר סיום הניתוח, לא פעם בשל זיהום שהתפתח באחד החתכים שבוצעו במהלך הפעולה הכירורגית.

שליטה טובה יותר – ותוצאות טובות יותר

נכון להיום, שיעור ההצלחה של ניתוחים בעזרת רובוט דה וינצ'י עומד על יותר מ-90%, והסיבה לכך היא בעיקר רמת הדיוק שאליה מגיע המנתח בעזרת הרובוט, אשר מבטיחה שליטה טובה יותר וכך משפרת את תוצאות הניתוח. העבודה עם רובוט דה וינצ'י נחשבת לעבודה ברמה הגבוהה ביותר, ללא פשרות: תפירה מדויקת של חתכים כירורגיים, פגיעה מינימלית ברקמות ובאיברים סמוכים לאזור המטופל ומשך אשפוז קצר יותר.

מהסיבות הללו בדיוק השימוש רובוט דה וינצ'י הופך נפוץ יותר מיום ליום. גם בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר נעשה בו שימוש רב, הן בניתוחים גינקולוגיים והן בניתוחים מתחומים אחרים. כך אנו דואגים שכל מטופל יזכה למענה הרפואי הטוב ביותר בארץ, הודות ליכולותיהם של הרופאים ושל אנשי הצוות הרפואי ולשימוש במכשור המתקדם והמשוכלל ביותר בעולם הרפואה.

הכתבה נכתבה בשיתוף פרופ' ליאור לבנשטיין, מומחה לגניקולוגיה ומיילדות וכירורגיות שיקום רצפת האגן (אורוגינקולוגיה).

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.