Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוח צניחת רצפת אגן
ניתוח צניחת רצפת אגן

ניתוח צניחת רצפת אגן

רצפת האגן היא מעין שכבה של שרירים, רקמות ועצבים אשר 'מחזיקה' קבוצת איברים במקומם: שלפוחית השתן, הרחם, הנרתיק (חלקו הפנימי של איבר המין) ועוד. היא גם מסייעת בשליטה על הסוגרים ואף תורמת ליציבה התקינה של הגוף.

גורמים שונים עשויים לגרום להיחלשותה רצפת האגן ובעיקר להיחלשות שרירי האזור, מה שעלול להוביל לצניחה מטה של אותם האיברים. אומנם מדובר בתופעה שיכולה להתרחש אצל גברים ואצל נשים, אך היא אופיינית יותר לנשים, בעיקר בשל האנטומיה של גופן: צניחת רצפת האגן תביא לצניחת האיברים השונים אל עבר פתח איבר המין (הפות), מה שלא קורה אצל גברים, כמובן, ויכול לגרום לאי נוחות ולכאבים. במקרים החמורים ביותר, אף נדרש ניתוח צניחת רצפת אגן כדי לטפל בבעיה.

צניחה חמורה של רצפת האגן יכולה לפגוע בתפקוד שלפוחית השתן ובתפקוד המעיים, לגרום להרגשת תכיפות במתן שתן, לתחושת לחץ באזור האגן כולו, לכאבים, לאי נוחות בעת קיום יחסי מין ועוד.

הגורמים המעודדים צניחה של רצפת האגן רבים, אך עד היום לא ידוע מהו הגורם הישיר לתופעה. לידה קשה או לידות רבות גורמות להאצת התהליך אצל חלק מהנשים, וכך גם הגיל כמובן – ככל שהאישה מבוגרת יותר כך שרירי גופה הופכים רפויים יותר, גם ברצפת האגן. ניתוחים גינקולוגיים, עודף משקל וגנטיקה נחשבים לגורמים נוספים המעודדים את היווצרות הבעיה.

מידע כללי על ניתוח צניחת רצפת אגן

צניחה של רצפת האגן אינה מחייבת ניתוח באופן אוטומטי. אם מדובר בבעיה בשלבים המוקדמים שלה, לרוב יספיקו טיפולים שמרניים – ובעיקר תרגילים לחיזוק רצפת האגן, מושג שמכירות נשים רבות. טיפול שמרני נוסף הוא החדרת אמצעי מסוים, המזכיר בצורתו את הדיאפרגמה (אמצעי מניעה 'ותיק'), אל הנרתיק, מה שימנע את צניחת איברי האגן החוצה.

ניתוח יהיה האפשרות המועדפת כאשר צניחת רצפת האגן נמצאת בשלבים מתקדמים, גורמת לכאבים רבים ולאי נוחות מורגשת. הבחירה בסוג הניתוח תלויה בגורמים רבים, כמו גילה של האישה, רצונה ללדת בעתיד וכדומה. כך למשל, יכול הצוות הרפואי להחליט לעיתים כי כריתה של הרחם תסייע לשיפור המצב, אך ניתוח שכזה ייעשה לרוב רק בנשים מבוגרות, שעברו את גיל הפוריות.

ניתוח צניחת רצפת אגן

הכנה לפעולה

ההכנה לניתוח תלויה בשיטה שבה הוא יבוצע. אם הוא נערך תחת הרדמה כללית, תתבקשי לצום כמה שעות לפני הניתוח. כמה ימים לפני הניתוח או בסמוך אליו, תעברי ככל הנראה בדיקות דימות שונות שיספקו לרופאים תמונה ברורה לגבי מצבה הנוכחי של רצפת האגן.

מהלך הפעולה

ניתוח צניחת רצפת אגן יכול להיעשות בשלוש שיטות:

  • הגישה הבטנית: הגישה הנפוצה ביותר כיום, שבמהלכה תבוצע הפעולה הכירורגית דרך הבטן התחתונה. הניתוח הזה יכול להיעשות בגישה הפתוחה או בגישה הזעיר-פולשנית, ובמהלכו מחוזקים שרירי רצפת האגן או מוחדרת מעין רשת מיוחדת שתספק את התמיכה הדרושה לאיברי האגן
  • הגישה הווגינלית: ניתוח שנעשה דרך הנרתיק, ובו מחוזקים שרירי רצפת האגן על ידי 'הצמדתם' אל רקמות חיבור באגן (ליגמנטים), מה שמותח ומחזק את רצפת האגן כולה. ניתן בגישה ניתוחית זו גם להחדיר את אותה רשת תמיכה מיוחדת לרצפת האגן
  • ניתוח לסגירת הנרתיק: זהו ניתוח שנעשה בדרך כלל רק בנשים מבוגרות. הוא ימנע צניחה של איברי האגן, אך גם לא יאפשר קיום יחסי מין. הניתוח נעשה כך שלא יפגע בתפקוד שלפוחית השתן והרקטום.

ניתוח צניחת רצפת האגן יכול להיעשות בהרדמה מקומית (בעיקר בניתוחים בגישה הווגינלית) או בהרדמה כללית. הם נמשכים כשעה בדרך כלל. ההתאוששות מהם לא ארוכה במיוחד: אם תעברי ניתוח בגישה הזעירˉפולשנית או הווגינלית, תשוחררי לביתך כבר לאחר כיומיים. ניתוח בגישה הפתוחה ידרוש אשפוז ממושך יותר.

עד להחלמה מלאה עשויים לחלוף כשלושה חודשים, שבתחילתם תתבקשי להימנע מפעילות מאומצת. בהדרגה תוכלי לשוב לפעילות מלאה, כולל הרמת משקלים כבדים וקיום יחסי מין מלאים.

תופעות לוואי

ניתוח צניחת רצפת האגן אינו מלווה בתופעות לוואי רבות. התופעות השכיחות ביותר הן זיהום ניתוחי, שנחשב נדיר למדי, ודימום וגינלי, שחולף לאחר ימים ספורים. ישנו סיכוי להיווצרות קושי בהטלת שתן ובהתרוקנות המעיים לאחר הניתוח, אך גם אלו תופעות שאינן שכיחות. אם במהלך הניתוח הוחדרה רשת תומכת לרצפת האגן, עשויה להתפתח באזור נפיחוּת שעלולה לגרום לכאבים בעת קיום יחסי מין לתקופה מסוימת.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.