Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוח הרמת שלפוחית השתן
ניתוח הרמת שלפוחית השתן

ניתוח הרמת שלפוחית השתן

שלפוחית השתן היא מעין שק אשר אוגר את השתן שנוצר בגוף, ומתרוקן אחת לכמה זמן דרך צינור השופכה והחוצה, אל מחוץ לגוף. השלפוחית נמצאת באגן, מעל לנרתיק, ובמצבים שבהם נחלשים שרירי רצפת האגן היא עלולה לצנוח מטה, אל כיוון הנרתיק עצמו. במקרים החמורים ביותר שלפוחית השתן צונחת לתוך הנרתיק, ואף בולטת החוצה ממנו.

מעבר לאי הנוחות שנגרמת בשל צניחת השלפוחית, מצב זה יכול לגרום לכמה תופעות שיפגעו משמעותית בחיי המטופלת (הרוב המוחלט של מקרי צניחת שלפוחית השתן מופיע בנשים): תכיפות במתן שתן, קושי בהתרוקנות מלאה של שלפוחית השתן ובריחת שתן.

אומנם בעיות אלו לא נחשבות מסכנות חיים, אך אין לזלזל בהן: מדובר בתופעות אשר פוגעות מאוד באיכות החיים של הסובלת מהן, עד למצב שהיא תימנע מלצאת מהבית וממפגשים חברתיים. לכן טיפול במקרים של צניחת השלפוחית הכרחי כמעט בכל מצב, ובמקרים חמורים ייעשה באמצעות ניתוח הרמת שלפוחית השתן.

מהו ניתוח להרמת שלפוחית השתן?

ניתוח הרמת שלפוחית השתן, כפי שניתן להבין משמו, משיב את שלפוחית השתן למקומה ובכך שם סוף לתופעות הבריאותיות הנלוות לבעיה – לעיתים באופן כמעט מיידי. השבתה של השלפוחית תכלול גם, כמובן, חיזוק של אזור רצפת האגן, כדי למנוע עד כמה שניתן צניחה נוספת של השלפוחית בעתיד. חיזוק רצפת האגן יכול להיעשות בכמה דרכים.

כך או כך, ניתוח להרמת השלפוחית ייעשה רק במקרים החמורים ביותר – כאשר השלפוחית צנחה עד לנרתיק עצמו, ומצבה גורם לאותם תסמינים בלתי נסבלים. לפני כן ינוסו טיפולים שמרניים (תרגילים לחיזוק רצפת האגן, למשל), ורק אם אלו לא יצליחו תיבָּחר האפשרות הכירורגית.

איך מתכוננים לניתוח הרמת שלפוחית השתן?

ניתוח הרמת שלפוחית השתן לא נעשה בהכרח בהרדמה כללית, ולכן רק אם ייעשה תחת הרדמה כזו הוא יצריך צום כמה שעות לפניו. כמה ימים לפני הניתוח תתבקשי לעבור בדיקות הדמיה שונות, כדי לספק לצוות הרפואי תמונה עדכנית על מצב איברי האגן.

אישה סובלת מכאבים באיברי האגן

כיצד מתבצעת הפעולה?

לאחר האבחון המדויק – שיכול לגלות כי איברים נוספים באזור צנחו גם הם (מה שקורה לא פעם), יוחלט על מועד הניתוח. את הרמת שלפוחית השתן אפשר לבצע בשתי דרכים: על ידי חיזוק הרצועות ברצפת האגן, מה שיסייע למניעת צניחה חוזרת, או על ידי הנחת רשת מיוחדת ברצפת האגן, שתשמש היא כעוגן היציב לכל איברי האגן.

הניתוח נעשה לא פעם דרך הנרתיק – כלומר מבלי לבצע כל חתך חיצוני בעור, ולעיתים בבטן התחתונה, בגישה הזעיר פולשנית, דרך כמה חתכים זעירים. כך או כך הוא נמשך עד כשעה, ובמהלכו השלפוחית מוחזרת בעדינות למקומה ורצפת האגן מחוזקת, כאמור. אם, כפי שציינו קודם לכן, יתגלה כי איברים נוספים סובלים מצניחה וכי יש לטפל גם בהם, הניתוח יהיה ארוך יותר, באופן טבעי.

מה קורה בתום הניתוח?

בתום הניתוח יחדיר הרופא טמפון לנרתיק וקתטר לשלפוחית השתן, כדי לאפשר לאזור להחלים ולהתאושש בצורה תקינה. שני אלו יוצאו מגופך לאחר כיממה לכל היותר. במשך שלושה שבועות אחרי הניתוח יש להימנע מקיום יחסי מין ואסור להשתמש בטמפונים. במשך שלושת החודשים הראשונים שאחרי הניתוח מומלץ שלא להרים משאות כבדים.

האם ישנם סיכונים או תופעות לוואי?

ניתוח הרמת שלפוחית השתן יכול להיות מלווה בתופעות ובסיכונים מסוימים, כמו כל ניתוח. זיהום או דימום במקום הניתוח, פגיעה בכיס השתן, נזק לצינור השופכה או תסחיף ריאתי נחשבים לסיכונים אפשריים, אך הם מתרחשים במקרים נדירים ורובם ככולם ניתנים לטיפול יעיל, כמה מהם אפילו מיידי ונקודתי.

סיכון נוסף טמון באפשרות לצניחה נוספת של השלפוחית, מה שיצריך ניתוח חוזר. עם השנים טכניקת הטיפול השתפרה מאוד, כך שגם מצב שכזה נחשב כיום נדיר למדי.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.