Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוח להסרת שרירן ברחם (מיומה)
ניתוח להסרת שרירן ברחם (מיומה)

ניתוח להסרת שרירן ברחם (מיומה)

שרירן ברחם (מיומה)שרירן ברחם, הנקרא גם מיומה, הוא גידול שמתפתח מרקמת שריר הרחם ומכאן שמו. נשים רבות עשויות לגלות כי בגופן התפתחו שרירנים, אך ברוב המקרים (כ-70%) הם לא יגרמו לתסמינים כלשהם ואף יתגלו במקרה. זאת ועוד: השרירנים יהיו כמעט תמיד שפירים, ורק כחצי אחוז מהם, על פי הסטטיסטיקה וההיסטוריה הרפואית, הופכים ממאירים. מאחר שהשרירנים לא תמיד גורמים לתסמינים כלשהם, במקרים רבים אין צורך לטפל בהם גם אם התגלו בבדיקה כזו או אחרת. מעקב, לצד טיפול תרופתי מסוים לעיתים – שיסייע בעצירת קצב גדילת השרירן – עשויים להספיק. רק כאשר מופיעים תסמינים חמורים ומשמעותיים, יוחלט על עריכת ניתוח להסרת שרירן ברחם.

מידע כללי על הניתוח

ניתוח להוצאת שרירן רחם (או להוצאת כמה שרירנים מהרחם – מצב שאינו נדיר) נחשב קצר ופשוט יחסית. הגישה שבה יבחר הצוות המנתח תלויה באופי השרירן ובמקומו ברחם, אך לרוב יתבצע הניתוח בגישה הזעיר-פולשנית, דרך כמה חתכים זעירים בבטן.

 

ישנם, בגדול, שלושה סוגים של שרירנים:

 

  • שרירנים תת-ריריים: גידולים שמתפתחים מתחת לרירית הרחם ומתבלטים אל חלל הרחם. אם הם יגרמו לתסמינים, יהיו אלו בעיקר דימומי וסת חריפים – עד כדי התפתחות אנמיה
  • שרירנים תוך-דופניים: שרירנים אשר מתפתחים בחלל הרחם עצמו ולרוב לא גורמים לתסמינים
  • שרירנים תת-נסיובים: שרירנים אשר מתפתחים בדופן החיצוני של הרחם, ובולטים אל מחוצה לו, בחלל הבטן. בשל התפתחותם וגדילתם אל חלל הבטן, הם עשויים לגרום ללחץ על איברים סמוכים – ובעיקר על שלפוחית השתן.

ישנם גם שרירנים אשר יכולים להתפתח מחוץ לרחם עצמו – בצוואר הרחם, בסמוך לשפתות הנרתיק ועוד.

הכנה לניתוח שרירן ברחם

לפני הניתוח תעברי, כמובן, אבחון מדויק. האבחון יתבצע בדרך כלל בעקבות דיווח שלך על תסמינים שונים שמהם את סובלת, ושכמה מהם הוזכרו קודם לכן: דימומים חריפים, כאבים (גם בעת קיום יחסי מין לעיתים), דחיפוּת במתן שתן (בשל לחץ על שלפוחית השתן) ועוד.

 

כצעד ראשון יתבצע האבחון במסגרת בדיקה וגינלית, אך כדי לעמוד על מקומו המדויק של השרירן ולאתר שרירנים קטנים במיוחד, אם קיימים כאלו, יש לערוך בדיקת אולטרסאונד ולעיתים אף בדיקת MRI. לאחר האבחון המלא, יוחלט על הדרך שבה יבוצע הניתוח.

 

הפרוצדורה עשויה להתבצע בהרדמה אזורית (אפידורלית), אך לרוב תיערך תחת הרדמה כללית. יש להיערך לכך בהתאם, לפי הנחיות הצוות הרפואי. למעט עניין זה, אין צורך בהכנות מקדימות משמעותיות נוספות לפני הניתוח.

מהלך הניתוח

כאמור, ניתוח להוצאת שרירן ברחם ייעשה בדרך כלל בגישה הזעיר פולשנית: דרך כמה חתכים זעירים בבטן יוחדרו סיב אופטי עם מצלמה וכלי ניתוח מיוחדים, שבעזרתם יבצע המנתח את ההליך מבלי לבצע חתך גדול ולמעשה מבלי לראות את האזור המטופל בעיניו.

 

כל הניתוח משודר לנגד עיניו, מהמצלמה הזעירה אשר הוחדרה למקום הניתוח ישירות אל מסך גדול. הניתוח יימשך עד כשעתיים, בהתאם לכמות השרירנים ולמקומם.

 

ישנן עוד כמה דרכים שבהן ניתן לבצע את הניתוח:

 

  • היסטרוסקופיה: ניתוח שנעשה דרך צוואר הרחם ומתאים בדרך כלל להסרת שרירנים הנמצאים באזור זה או בסמוך אליו
  • אמבוליזציה: צנתור של עורקים ברחם, כדי להפסיק את זרימת הדם אל השרירן
  • הסרה בעזרת גלי קול: נעשית בעזרת מכשיר ה-MRI, אשר מסוגל להפיק גלי קול כמו בבדיקת אולטרסאונד. גלי הקול מרוכזים אל השרירן וכך 'הורסים' אותו
  • ניתוח פתוח: כאשר השרירנים גדולים מאוד, ייתכן שיהיה צורך בניתוח בטן פתוח כדי להוציא את הגידול במלואו.

 

אגב, אפשרות נוספת לטיפול בתופעה היא כריתה של הרחם כולו – אם כי אפשרות זו תיעשה לעיתים רחוקות, בהתייעצות איתך, ולרוב רק אם אינך נמצאת עוד בגיל הפוריות.

 

ההתאוששות מהניתוח תלויה בסוגו, באורכו ובפעולות שנעשו במהלכו.
לרוב, כשמדובר בניתוח זעיר-פולשני, תשוחררי לביתך כבר ביום הניתוח או יום לאחריו. בניתוחים המורכבים יותר (בעיקר לאחר ניתוח פתוח) האשפוז יהיה ארוך מעט יותר.

תופעות לוואי

לאחר ניתוח להוצאת שרירן ברחם ייתכנו תופעות לוואי מסוימות, אך לרוב לא קשות: בחילות והקאות נחשבות שכיחות לאחר ניתוח בהרדמה כללית, וגם כאבים באזור הניתוח עשויים, כמובן, להופיע בימים הראשונים. בימים אלו אף יופיעו דימומים והפרשות מהנרתיק, אך הם אמורים לחלוף לאחר זמן לא רב. גם זיהום באחד החתכים בבטן עשוי להתפתח לעיתים, אך היגיינה נכונה, בהתאם להנחיות הצוות הרפואי, תמנע זאת ברוב המוחלט של המקרים.

 

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם