Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוח לסגירת סדק תחתית השופכה – היפוספדיאס
ניתוח לסגירת סדק תחתית השופכה – היפוספדיאס

ניתוח לסגירת סדק תחתית השופכה – היפוספדיאס

סדק תחתית השופכה, היפוספדיאס בשמו המקצועי, הוא למעשה מקרה שבו פתח השופכה – הפתח שדרכו נפלט השתן החוצה מגופו של הגבר – אינו נמצא במקומו האנטומי המקורי. בדרך כלל פתח השופכה נמצא בקצה הפין ובמרכזו, אך במקרה של היפוספדיאס הוא ייווצר במקום אחר, לעיתים גם קרוב לאשכים.

סדק תחתית השופכה לא נחשב לבעיה רפואית חמורה, בייחוד לא בגיל קטן, משום שהוא אינו גורם לבעיות במערכת השתן ולקשיי התרוקנות. עם זאת, מדובר בפגם אסתטי משמעותי ובמצב בעל השפעה פסיכולוגית רבה (בין היתר בשל המראה השונה של הפין, כמובן, והעובדה שהילד נאלץ להתרוקן רק בישיבה, כאשר המום חמור). בשלבים מאוחרים יותר, בחייו הבוגרים של הילד, הבעיה אף עלולה לפגוע בפוריותו של הילד, בשל הקושי לפלוט זרע אל צוואר הרחם של האישה.

בשל הסיבות הללו דורש ההיפוספדיאס טיפול רפואי ייעודי, ובמקרה זה ניתוח בלבד יוכל לטפל בבעיה. הניתוח נעשה בגילאים צעירים, לרוב בגיל חצי שנה עד שנה, כדי לאפשר החלמה מהירה בשלב מוקדם ולמנוע השלכות פסיכולוגיות על הילד, שעשויות להיווצר אם יעבור את הניתוח בגיל מאוחר ומתקדם יותר.

מידע כללי על הפעולה

ניתוח לסגירת סדק תחתית השופכה הוא ניתוח קוסמטי למעשה, שנעשה גם לשיפור התפקוד של האיבר המנותח. במהלכו נסגר פתח השופכה ה'בעייתי', והרופא מבצע כמה פעולות כדי להבטיח שהפין יתפקד כשורה לאחר הניתוח – כלומר שהשתן, ובעתיד נוזל הזרע, ייפלטו דרך פתח השופכה שבקצה הפין.

לעיתים קרובות היווצרות היפוספדיאס מלווה במומים נוספים, כמו אשך טמיר, בקע במפשעה, עקמת של הפין ועוד. אם אכן כך המצב, יטופלו במהלך הניתוח גם המומים הללו, כדי להבטיח תפקוד מלא של הפין ולטפל בכל הבעיות הללו במסגרת ניתוח אחד.

הכנה לפעולה

ניתוח לסגירת סדק תחתית השופכה נעשה בהרדמה כללית, ולכן יידרש הפעוט לצום כמה שעות לפני הניתוח. מאחר שהרופא משתמש לעיתים קרובות בעור מהעורלה כדי 'לסגור' את סדק תחתית השופכה, חשוב שלא לערוך לפעוט ברית מילה לפני הניתוח.

מהלך הניתוח לסגירת סדק תחתית השופכה

לאחר ההרדמה הכללית מתחיל הרופא בניתוח. ראשית, הוא ישתמש בתכשירים שונים כדי ליצור זקפה מלאכותית שתאפשר לו לראות בצורה המיטבית את הסדק הדורש טיפול ולאבחן את הבעיה בצורה המדויקת ביותר. לאחר מכן יחל הרופא בפעולות הכירורגיות עצמן: ראשית, הוא 'יאריך' את צינור השופכה (שהסתיים באותו פתח שנוצר) בעזרת עור מהעורלה או מאזור אחר, עד שיגיע לקצה הפין.

בשלב הבא ישתמש הרופא בעודפי עור נוספים (לרוב, שוב, מהעורלה עצמה), כדי לסגור את אותו סדק. לאחר תפירת העור והשגת המראה הרצוי יוחדר אל הפין קתטר, שלמעשה 'ירגיל' את איבר המין לצורתו החדשה ויבטיח שצינור השופכה יתפקד כראוי, ויוביל שתן אל פתח השופכה שבקצה הפין. הקתטר יישאר בפין למשך כמה שבועות, שבמהלכם יתאחו הרקמות וצינור השופכה יתגבש למבנהו החדש.

ההחלמה מניתוח לתיקון היפוספדיאס, שנמשכת כמה שבועות, נחשבת ארוכה יחסית לגיל המטופל, שכן פעוטות מחלימים בדרך כלל מהר מאוד. בכל זאת, לא מדובר בהתאוששות קשה או מורכבת, אך היא תדרוש מההורים כמה פעולות חשובות: יש להשתמש בטיטול בעל שתי שכבות, כדי למנוע מגע של צואה באזור המנותח; יש למנוע מהפעוט שימוש בצעצועי רכיבה ומשחק בארגז חול לתקופה מסוימת; ורצוי למשוח את הפין בשמן תינוקות כדי למנוע הידבקות שלו לטיטול.

במשך כמה חודשים יוזמנו ההורים והפעוט לביקורת, כדי לוודא שתוצאות הניתוח טובות.

תופעות לוואי

כיום ידועים הניתוחים לסגירת סדק תחתית השופכה כניתוחים בעלי אחוזי הצלחה גבוהים, אך כמו כל ניתוח – גם הם גוררים אחריהם כמה סיכונים ותופעות לוואי: זיהום, דימום, קרישי דם, הצטלקות של רקמות בצינור השופכה בעקבות הניתוח, היצרות צינור השופכה, היווצרות חור בצינור השופכה (מצב שנקרא נצור או פיסטולה) וכישלון הניתוח, שיצריך ניתוח חוזר. כל אלו נחשבים לסיכונים נמוכים למדי, שמתממשים לעיתים רחוקות.

 

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם