Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
תיקון פריקת פיקה בברך
תיקון פריקת פיקה בברך

תיקון פריקת פיקה בברך

פיקת הברך היא עצם ססמואידית (עצם המשולבת בתוך גיד) אשר מונחת כמעין כיפה בקדמת הברך, ולוקחת חלק חשוב בפעולת המפרק כולו. הפיקה למעשה ממשיכה את תנועתו של שריר הארבע ראשי, ובלעדיה הברך כולה לא תוכל לתפקד כראוי.

פריקה של פיקת הברך היא מצב שבו אותה עצם קדמית 'בורחת' ממקומה – מעין מגרעת לא עמוקה במיוחד אשר נמצאת סביב הפיקה – לרוב לצידי הברך. בעת הפריקה ניתן לראות בבירור, בעין בלתי מזוינת, שהברך הופכת 'עקומה', משום שחלקה הקדמי זז מתחת לעור.

פריקת הפיקה מלווה בכאבים רבים ובנפיחויות בשל רגישות המקום, והסובל מהבעיה אף יתקשה להניע את המפרק. זאת ועוד: במקרים רבים הברך תתכופף באופן לא רצוני בעקבות פריקת הפיקה ואף תישאר כך עד שתטופל.

פריקה של הפיקה יכולה להתרחש בשל חבלה חיצונית עזה או בעקבות התמודדות עם עומס פתאומי גבוה מאוד, אך לרוב זה יקרה בשל תנועה לא נכונה או בשל אנטומיה בעייתית של איברים בברך עצמה או באותה מגרעת שבה אמורה 'לשבת' הפיקה דרך קבע. בכל מקרה, אם מתרחשת פריקה יידרש כמובן טיפול, ובמהרה.

מידע כללי על תיקון פריקת פיקה בברך

תיקון פריקת פיקה בברך יכול להיעשות במקרים מסוימים בצורה שמרנית – על ידי שימוש בסד מיוחד שישמור את הפיקה במקומה, לצד טיפולי פיזיותרפיה שיחזקו את מבנה הברך ואת השרירים הנמצאים בסביבתה. עם זאת, טיפולים אלו לא בהכרח מוכיחים את עצמם לטווח הארוך. כך או כך, כאשר ישנן פריקות חוזרות או כשהפריקה גרמה לנזקים נוספים בברך, ישנו צורך דחוף למדי בניתוח.

ניתוח לתיקון פריקת פירה בברך נעשה בדרך כלל לחיזוק או לשחזור רצועת הפיקה, אשר מחזיקה את העצם במקומה. במקרים אחרים הפרוצדורה תכלול גם טיפול באיברים נוספים בברך, אם אלו נפגעו גם הם.

הכנה לפעולה

ניתוח לתיקון פריקת פיקה בברך יכול להיעשות בהרדמה כללית, ולכן במקרים כאלו תידָרשו לצום כמה שעות לפני תחילתו. עם זאת, ישנם מקרים שבהם ייעשה הניתוח בהרדמה אזורית בלבד. טרם הניתוח יבצע הצוות הרפואי בדיקות דימות שונות (CT למשל) כדי לעמוד על מצב הברך הכללי.

הדמייה של פיקת הברך ברגל

מהלך תיקון פריקת פיקה בברך

לאחר שנערכו הצילומים והאבחונים טרם הניתוח, ייגש המנתח לטיפול עצמו. אם רצועת הפיקה נפגעה אך לא נקרעה, הרופא יחזק אותה ובכך יבטיח שהפיקה תוחזק במקומה. אם הרצועה נקרעה, יבוצע שחזור שלה בעזרת אחד מהגידים הרבים שנמצאים בברך. גם פעולה זו נעשית במטרה לייצב את הפיקה במקומה.

כאמור, ישנם מקרים שבהם אירוע פריקת הפיקה גורם לנזקים גם באיברים אחרים בברך, כמו הרס של סחוס סמוך או אפילו פגיעה במיניסקוס. הרופא יטפל, כמובן, גם במקרים כאלו במהלך הניתוח, מה שיהפוך אותו לארוך ומורכב יותר.

אחד הדברים החשובים בהקשר זה הוא תהליך ההחלמה לאחר הניתוח, שחייב להיות מלווה בטיפולים פיזיותרפיים כדי לחזק את המפרק שנפגע. יש לציין כי ניתוחים לחיזוק או לאיחוי רצועת הפיקה ידרשו החלמה קצרה יחסית, של חודשים בודדים, אך אם מעורבים בתהליך טיפולים נוספים, בשל נזקים נלווים, השיקום יכול להימשך חצי שנה ויותר.

תופעות לוואי

מאחר שמדובר בניתוח ממוקד למדי, תופעות הלוואי אינן רבות ומסתכמות בעיקר באפשרות לדימומים מוגברים או לזיהום במקום הניתוח – שתי תופעות שניתנות לטיפול בקלות יחסית. סיכון נוסף הוא האפשרות, כמובן, לפריקה חוזרת: ניתוח פריקת פיקה בברך אינו מבטיח הצלחה במאת האחוזים, ולכן תיתכן פריקה חוזרת גם אחריו, אם כי הסיכויים לכך נמוכים משמעותית בהשוואה לאדם שלא עבר ניתוח כזה.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.