Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוח פסיוטומיה לתסמונת המדור
ניתוח פסיוטומיה לתסמונת המדור

ניתוח פסיוטומיה לתסמונת המדור

כאבים לא מוסברים בשוקיים בזמן מאמץ עלולים להעיד על סינדרום פחות מוכר בשם "תסמונת המדור" – שיש לו פתרון ניתוחי קצר ופשוט – שיוכל לאפשר לך לחזור להתאמן ללא כאבים

הגוף שלנו מכיל לא מעט מדורים (חלקים, יחידות; באנגלית: compartments), שמטרתם להפריד בין שרירים ואיברים פנימיים אחרים – וכך לסייע ביצירת ושימור מבנה הגוף, תפקודו ותנועתו.

בשוק, החלק התחתון של כל רגל (מהברך ועד הקרסול) ניתן למצוא 4 מדורים: כל מדור מכיל שרירים, עצבים וכלי דם, והוא עטוף ו"ארוז" ברקמה בשם פאשיה (Fascia).

רקמת זו, גמישה פחות מרקמות אחרות, משום שהיא צריכה "להחזיק" את השרירים במקום מוגדר.

אם נוצר לחץ עודף "בפנים", בתוך המדור – רקמת הפאשיה "תתנגד" לו, ותשמור על הגבול החיצוני של המדור.

לחץ כזה, שדוחק את השרירים והמבנים הפנימיים אל רקמת הפאשיה וגורם לכאבים, נקרא "תסמונת המדור"  וקיימים שני סוגים, שונים מאוד זה מזה.

סוגי תסמונת המדור

תסמונת המדור הכרונית

זהו הסוג הנפוץ ביותר (באנגלית: Chronic Exertional Compartment Syndrome או CECS בקיצור), וקרוב לוודאי שהיא אחראית לחלק מכאבי השוקיים הכרוניים שמטופלים מתלוננים עליהם בפני הרופא.

לרוב נובעת מפעילות ספורטיבית מאומצת (שכיח בייחוד אצל חיילים וספורטאים בין הגילים 20-30, אבל יכול גם להופיע בגילים מאוחרים יותר) ובאה לידי ביטוי בכאבי שוקיים (אם כי יכולה להתבטא גם בכאבי ידיים אם הבעיה היא במדורים שבזרועות, למשל בקרב רוכבי אופניים מקצועיים וחותרים).

הכאבים נוטים להופיע בזמן האימון הגופני וחולפים לאחריו. משום שתסמונת המדור היא בעיה שכיחה פחות מפציעות ספורט אחרות, לעתים יכולות לחלוף כשנתיים עד שהמטופלים מקבלים אבחנה מוסמכת לבעיה.

תסמונת מדור חריפה

הסוג השני הוא תוצאה של פגיעת מעיכה, למשל מתאונת דרכים, נפילה של חפצים כבדים, קריסת מבנה וכך הלאה (Acute Compartment Syndrome).

במצב כזה נוצר לחץ רב בתוך המדור, שמונע מהגוף להזרים דם ולספק חמצן לרקמות שנפגעו.

זהו מצב חירום רפואי שדורש טיפול דחוף.

הטיפול כולל השגחה צמודה, מתן נוזלים ותרופות ולעתים גם ניתוח פסיוטומיה (חיתוך – של הפאשיה; Fasciotomy) במטרה לשחרר את הלחץ בתוך המדור.

אבחון תסמונת המדור

ב"הרצליה מדיקל סנטר" אנו מעמידים לרשותך אורתופדים מומחים המכירים את התסמונת, יודעים מתי לחשוד בה וכיצד לאבחן אותה ומיומנים בטיפול הניתוחי בה.

בכל הקשור לתסמונת מדור כרונית, הרי שניתן להגיע לריפוי באמצעות פרוצדורה ניתוחית קצרה ולא מורכבת, שיכולה לעתים להתבצע בהרדמה מקומית בלבד.

אבחנה של התסמונת מתחילה עם סיפור החולה ושמיעת תלונותיו.

הסימפטומים הקלאסיים כוללים תחושות של כאב, שריפה או לחץ במדור הפגוע (בשוק הרגל או ביד) שמופיעות בתחילת האימון, מחריפות ככל שהוא מתקדם ונעלמות כ-15-30 דקות לאחר סיומו.

תסמינים אופייניים נוספים יכולים לכלול תחושות של חולשה, נימול ועקצוצים, צניחה של כף הרגל וכן בלט שריר (בקע בשרירי השוק).

לאחר שעולה אצל האורתופד החשד לתסמונת מדור כרונית, נערכות בדיקות כדי להגיע לאבחנה מבדלת.

בדיקה פשוטה שבמהלכה נמדד הלחץ בתוך המדור (באמצעות מחט דקיקה המוחדרת לשריר) – פעם אחת לאחר פעילות ופעם שנייה לאחר מנוחה, נחשבת ליעילה ומדוייקת ביותר, ויכולה לתת אבחנה מוסמכת.

ישנם מצבים רפואיים אחרים, שיכולים להציג תסמינים דומים (כמו שברי מאמץ, דלקת של מיסב העצם ומחלה של כלי הדם ההיקפיים), ובמהלך הבירור האורתופד ישלול אותם, כדי לוודא שיינתן טיפול נכון לבעיה המדוייקת.

אתלט מחזיק את השוק בזמן ריצה

הטיפול השמרני

טיפול שמרני (לא ניתוחי) נחשב בספרות הרפואית לבעל יעילות נמוכה בהפחתת הכאבים ובפתרון הבעיה.

למרות זאת, אין כל מניעה להתחיל בטיפול שמרני כניסיון, בייחוד כאשר הוא מבוצע בהדרכת איש מקצוע המיומן בתחום.

קיימים פרוטוקולים לטיפול שמרני, שמטרתם לשפר ולדייק את טכניקת האימון, בצורה כזו שתוריד מעט מן הלחץ במדור. טכניקות כאלו כוללות, למשל, הרמת ברכיים גבוהה יותר וקיצור של אורך הצעד.

ניתוח פסיוטומיה

טיפול ניתוחי בתסמונת המדור נחשב לטיפול הבחירה המקובל בבעיה.

הוא יכול להתבצע בהרדמה כללית או מקומית, תלוי בהעדפת המנותח והמנתח. קיימות גישות שונות לביצוע הניתוח, וניתן לבצעו, בין היתר, בגישה פתוחה, בחתך בודד או בשיטה אנדוסקופית זעירה, שבה מבוצעים מספר חתכים קטנים.

במהלך הניתוח, מבצע האורתופד המנתח כמה חתכים בפאשיה – כך של"תכולת" המדור יש יותר מקום, והלחץ באיזור יורד.

זהו ניתוח לא מורכב, בעל פרופיל סיכונים נמוך, הכוללים, כמו כל פרוצדורה כירורגית, את סיכוני ההרדמה, זיהום, דימום ופגיעה ברקמות סמוכות.

ההתאוששות מהניתוח קצרה ולאחר כ-2-3 שבועות מדווחים מרבית המטופלים על חזרה מלאה לשגרת האימונים – כשהם נטולי כאבים. על פי הנתונים המוכרים בספרות, כ-80% מהמנותחים משיגים ריפוי מלא כתוצאה מהניתוח.

תוצאות הפרוצדורה הניתוחית נחשבות למוצלחות במיוחד כאשר הניתוח מבוצע קרוב ככל האפשר לתחילת הופעת הכאבים (עד כשנה מתחילת הופעת הסימפטומים); וכאשר הוא מבוצע בילדים ובמבוגרים צעירים (עד גיל 39).

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.