Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוח PVNS בברך ובירך
ניתוח PVNS בברך ובירך

ניתוח PVNS בברך ובירך

PVNS (פיגמנטציה וילונודולרית סינוביטיס; באנגלית: Pigmented VilloNodular Synovitis) הוא סוג נדיר יחסית של גידול שפיר (לא סרטני) המופיע במפרקים, בעיקר במפרקי הברך, הירך והקרסול.

הגידול מתפתח באיטיות, ונראה כנפיחות דלקתית ניכרת סביב המפרק שבו התפתח, אך מכוון שהוא אינו ממאיר, אין סיכון לחייו של המטופל.

עם זאת, PVNS בהחלט יכול לפגוע באיכות חייו של המטופל, בהיבט של כאבים ושל הגבלת תנועת המפרק שבו הוא נמצא, וללא טיפול, המחלה יכולה להמשיך לגדול ולהרוס את פני השטח של המפרק, ואף לפגוע בעצמות סמוכות.

המפרק מאופיין בחלל בין העצמות המכיל נוזל הסינובאלי (Synovial fluid), העוזר בסיכוך המפרק, שמירה על תנועה חלקה וסילוק רעלים מהאיזור.

כאשר מאובחן PVNS, המשמעות היא שתאי הסינוביום (Synovial cells) חרגו ממקומם הטבעי, חדרו אל הסחוס המפרקי ואל העצם שבמקום, והם הורסים אותם בהדרגה.

האבחון

חשד ל-PVNS יכול לעלות כתוצאה מנפיחות אופיינית במפרק (שיכול לגדול פי כמה וכמה מגודלו הרגיל) ותלונה של המטופל על כאבים.

מקובל לבצע בדיקות דימות, כדי לדייק את האבחנה, בייחוד CT, MRI או מיפוי עצמות.

הדמייה של גוף האדם

הטיפול

הטיפול ב-PVNS הוא ניתוחי. הפרוצדורה יכולה להתבצע בארטרוסקופיה (גישה מינימלית) או כניתוח בחתך פתוח – הדבר תלוי בעיקר במאפייני הגידול (מימדיו ומיקומו), והאם להערכת המנתח פרוצדורה מינימלית תספיק כדי לכרות אותו בשלמותו.

מרבית המקרים הם מסוג מפושט (Diffused PVNS), שבהם ניתן למצוא מעורבות של כל הסינוביום.

PVNS מסוג זה מחייב ביצוע של טיפול משלים, כמה שבועות לאחר הניתוח.

טיפול זה כולל רדיותרפיה (הקרנה) או הזרקת איטריום-90 (Yttrium-90). איזוטופ רדיואקטיבי המסייע למנתח "לנקות" את האיזור מרקמה גידולית עודפת שלא נכרתה בניתוח.

מיעוט המקרים הם מסוג נודולרי (Nodular PVNS) שבהם נצפה גוש מוגדר בעל גבולות ברורים, שניתן להסירו במלואו בניתוח, בדרך כלל אין צורך בטיפולים משלימים לאחריו.

במקרים שבהם הפרק שעליו צמח הגידול עבר הרס משמעותי והמטופל סובל מכאבים כרוניים וקשים, יוצע לו ניתוח גדול יותר, שבו הגידול יוסר מגופו והמפרק הפגוע יוחלף במשתל מלאכותי.

אבחון הבעיה והטיפול הניתוחי בה מתבצעים על ידי אורתופד מומחה בכירורגיה אורתופדית, המיומן באבחון ובפרוצדורות ניתוחיות של עצמות ורקמות רכות.

 

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.