Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
כף רגל וקרסול
כף רגל וקרסול

כף רגל וקרסול

כף רגל וקרסולכף הרגל, ובעצם שתי כפות הרגליים, מתמודדות עם עומסים גדולים לאורך החיים – עומסים רגעיים או מצטברים. לכן לא מפתיע לגלות שפציעות בכף הרגל הן מהמקרים הנפוצים ביותר בעולם האורתופדיה. במקרים רבים פציעות בכף הרגל הן פציעות קלות, כדוגמת נקע או מתיחה קלה של רצועה או גיד, אך ישנם מקרים שבהם הפציעה חמורה יותר ודורשת התערבות רפואית ממשית, בדמות ניתוחי כף רגל.

ניתוחי כף רגל מתבצעים לשתי מטרות עיקריות: כדי 'לתקן' ולרפא חבלה או פגיעה, כמו נקע חוזר, שבר, קרע של גיד וכדומה; כדי לטפל בעיוותים שונים במבנה כף הרגל – עיוותים מלידה או עיוותים שנרכשים עם הזמן, בשל אותם עומסים שאיתם מתמודדות כפות הרגליים.

ככלל, ניתוחי כף רגל אינם ניתוחים מורכבים או קשים במיוחד, אך הם כמובן משפיעים על יכולת ההתניידות של המטופל לאחר מכן. בשנים האחרונות ישנה נטייה לערוך ניתוחים בשיטות שמקצרות את משך האשפוז בבית החולים ואת תקופת ההתאוששות מהניתוח, במטרה לצמצם עד כמה שניתן את השפעות ההליך על יכולת התנועה ועל רמת העצמאות של האדם המנותח.

מידע כללי על ניתוחי כף רגל

ניתוחי כף רגל נעשים לא מעט כיום – בין היתר בעקבות העלייה במודעות לבריאות הגוף, ובעקבותיה העלייה בכמות האנשים העוסקים בכושר גופני באופן קבוע. למעשה, ישנן פציעות הקשורות בכף הרגל ומוגדרות 'פציעות ספורט', וזאת בשל העומס הנוסף על כף הרגל כתוצאה ממאמץ גופני גבוה ומתמשך.

כאמור, בשנים האחרונות נוטים הרופאים לבחור בשיטות ניתוחיות אשר מקלות על המנותח ומקצרות את זמן ההחלמה מהפעולה, זאת בכמה דרכים. ראשית, יותר ויותר ניתוחי כף רגל נעשים כיום בהרדמה אזורית ולא בהרדמה כללית, מה שבפני עצמו מקל על תהליך ההתאוששות בצורה משמעותית; שנית, עוד ועוד הליכים נעשים בגישה הזעיר-פולשנית הקלה יותר להחלמה, ולא בגישה הפתוחה; שלישית, למנותחים מוצָעים עזרים פוסט-ניתוחיים המשפרים עוד יותר את תהליך ההחלמה ותורמים לו.

סוגי הניתוחים בכף הרגל

ניתוחי כף הרגל כוללים, בין היתר, את ההליכים הללו:

  • טיפול בשברים בכף הרגל
  • טיפול בנקע חוזר
  • איחוי גיד אכילס קרוע
  • טיפול בהלוקס ולגוס (בוהן קלובה)
  • טיפול באצבע פטיש
  • טיפול באצבע קשיחה
  • טיפול בכף רגל סוכרתית
  • טיפול בסחוס שחוק, קרע בסחוס
  • טיפול בכף רגל שטוחה (פלטפוס)
  • טיפול בדורבן

תהליך ההתאוששות מניתוחי כף רגל וקרסול

אחד השלבים החשובים ביותר בניתוחי כף הרגל הוא השלב המגיע אחריהם – שלב ההתאוששות. מאחר שכף הרגל היא הבסיס ליציבה שלנו, חשוב מאוד שהיא תשוב בהקדם לכשירות מקסימלית ותהיה בריאה ככל האפשר. לכן חשוב כל כך שתהליך ההתאוששות יהיה נכון ומיטבי, לא פחות מהחשיבות של תוצאות הניתוח עצמו.

עם השנים, כפי שכבר ציינו, נכנסו לשימוש אביזרים וכלים שונים אשר מסייעים לכך: לצד גישות הניתוח המתקדמות שמקלות גם הן על ההתאוששות ממנו, משתמשים כיום מנתחי כף הרגל בכלים שונים אשר אמורים לזרז את תהליך ההחלמה ולאפשר למנותח לשוב ו'להשתמש' ברגלו זמן קצר לאחר הניתוח.

אחת הדוגמאות המרכזיות בהקשר זה היא הנעל האורטופדית הקשיחה אשר מושמת על הרגל לאחר רבים מניתוחי כף הרגל. הנעל הזו מאפשרת למעשה לדרוך על הרגל מבלי להפעיל עומס רב על האזור המנותח, כדי לאפשר לרגל להחלים, מצד אחד, ולאפשר לה לשוב לפעילות – גם אם מינימלית בתחילה – בהקדם, זאת משום שהחזרה לפעילות מזרזת את תהליך ההחלמה הטבעי של הגוף.

למרות כל זאת, ממליצים הרופאים בדרך כלל ללכת מעט על הרגל בשבועיים הראשונים שלאחר הניתוח (תלוי, כמובן, בסוג הניתוח ובהיקפו), לשכב ולהגביה את הרגל בעזרת כריות תומכות, כדי להפחית נפיחויות באזור הניתוח.

אט-אט, ובעצה אחת עם הרופא, יוכל המטופל לשוב לפעילות רגילה ולהפעיל עומס 'רגיל' על הרגל. חשוב מאוד, מצד אחד, להפעיל את הרגל בהקדם, כאמור, אך מצד שני לא למהר ולא להעמיס עליה משקל רב מדי בשלב מוקדם, כדי לא לגרום לנזק משני שיכול להזיק לרגל פי כמה.