Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ערמונית מוגדלת – טיפול בשיטת iTind
ערמונית מוגדלת – טיפול בשיטת iTind

ערמונית מוגדלת – טיפול בשיטת iTind

גברים רבים סובלים מזרם חלש ומקוטע, מאמץ בהשתנה ותחושת חוסר התרוקנות. עד היום הם נדרשו ליטול בקביעות תרופות – או לעבור ניתוח להסרת ערמונית מוגדלת. טיפול חדש שהגיע לישראל ומוצע ב"הרצליה מדיקל סנטר", מאפשר לפתור את הבעיה בפרוצדורה מינימלית.

מהי הערמונית?

הערמונית (הנקראת גם פרוסטטה באנגלית) היא בלוטה קטנה כגודל אגוז מלך, הנמצאת אצל גברים באגן, בהמשך לשלפוחית השתן. שמה נגזר מצורתה המזכירה אגוזי ערמונים ותפקידה הוא ייצור חלק מנוזל הזרע, המאפשר לתאי הזרע תנועה חלקה יותר ומספק להם אנרגיה.

מהי הגדלה שפירה של הערמונית?

כחלק מתהליכי ההתבגרות הטבעיים, בדיוק כמו השיער שמלבין והקמטים שמופיעים בפנים, בלוטת הערמונית הולכת וגדלה, ככל שהשנים עוברות. הדבר נקרא הגדלה שפירה (לא סרטנית) של הערמונית. באנגלית: BPH – Benign Prostatic Hyperplasia או BPE – Benign Prostatic Enlargement.

תהליכים אלו יכולים להתחיל כבר בגיל 35, והם מתעצמים מגיל 50 בערך. לכל אחד יש קצב אישי משלו – בדיוק כמו שגבר אחד יכול להקריח כבר בשנות ה-20 לחייו, ואילו גבר אחר יציג רעמת שיער גם בשנות ה-60 שלו.

בשנות ה-40 לחיים ניתן לראות אצל 3% מהגברים ערמונית מוגדלת, בשנות ה-50 לחיים אצל כ-30%, בגיל 60 ומשהו כבר מחצית מהגברים (45%) יהיו עם ערמונית מוגדלת. כאשר בשנות ה-70 לחיים כבר רוב הגברים (70%) עם ערמונית מוגדלת.

למה עלולה לגרום ערמונית מוגדלת?

למרות שהגדלת ערמונית היא תופעה נפוצה וטבעית, היא עלולה ליצור בעיות במתן שתן. הסיבה לכך היא שהערמונית ממוקמת בפתח שלפוחית השתן והיא עוטפת את צינור השתן (השופכה).
הגדלה של הערמונית נוטה לחסום אזורים אלו, ולהביא לתלונות במתן שתן. במצב כזה, צינור השופכה כבר אינו פתוח וחופשי כמקודם. הדבר עלול להשפיע על מתן השתן ולהאט את הקצב שלו.

BPH (Benign Prostatic Hyperplasia)

מהם הסימפטומים של ערמונית מוגדלת?

מטופלים עם הגדלת ערמונית שפירה עשויים להתלונן, בין היתר, על: תדירות השתנה גבוהה, תחושת דחיפות, קימה בלילה לצורך השתנה (נוקטוריה), זרם חלש או מקוטע, תחושה של חוסר התרוקנות בסוף השתנה ותחושה שצריך יותר להתאמץ ("לדחוף") בכל השתנה.

האם זה יכול לעבור מעצמו?

לא. בניגוד לחתך או לשבר, שיכולים להתאחות מעצמם באופן ספונטני – ערמונית שגדלה לא תחזור לגודלה המקורי או תקטן ללא התערבות חיצונית (תרופות או פרוצדורה פולשנית). אם היא לא מפריעה למטופל ולא גורמת לתסמינים שפוגעים באיכות חייו – נהדר.

אם המטופל מתלונן על סימפטומים במתן שתן שמטרידים אותו – מומלץ לטפל בכך גם בשל הפגיעה באיכות החיים וגם כדי למנוע החרפה וסיבוכים עתידיים.

כיצד ניתן לטפל בערמונית מוגדלת?

עד לאחרונה, ניתן היה להציע למטופל טיפול תרופתי (כמו חוסמי אלפא או תרופות אנטי־כולינרגיות) או טיפול ניתוחי (כולל ניתוח פתוח או אנדוסקופי על ידי לייזר / אידוי חשמלי). התרופות והפרוצדורות הניתוחיות נחשבות יעילות ויכולות לפתור את הבעיה, אך יש להן תופעות לוואי ולעתים כרוכים בהם סיבוכים.

הטיפול התרופתי דורש הקפדה על נטילה מדויקת וקבועה, בדרך כלל למשך זמן ארוך, בדומה לטיפול במצבים כרוניים אחרים. תופעות הלוואי של הטיפול התרופתי כוללות ירידת לחץ דם ושפיכה אחורית של נוזל זרע (אורגזמה ללא פליטה).

הטיפול הניתוחי הוא בטוח בסה"כ, אך כמו כל פעולה כירורגית, טומן בחובו סיכונים לזיהום, דימום, היצרות של השופכה ובעיות בהשגה ושמירה על זקפה. כ-10% מהמנותחים מדווחים על הפרעות בתפקוד המיני לאחר ניתוח ואצל כ-50-75% מהמנותחים תהיה שפיכה אחורית.

מה התחדש בתחום?

בחודשים האחרונים הגיעה לישראל שיטה חדשנית בשם iTind לטיפול בהגדלה שפירה של הערמונית על ידי השתלת תומכן (סטנט) זמני למשך שבוע. התומכן מרחיב את פתח שלפוחית השתן ומצליח לפתור את בעיית ההשתנה אצל גברים עם תלונות במתן שתן.

השיטה, המוצעת לראשונה ב"הרצליה מדיקל סנטר",  נערכת תחת טשטוש והיא אורכת כמה דקות.

טיפול ITind לערמונית מוגדלת

מה הם היתרונות של שיטת iTind?

טיפול בהגדלה שפירה של הערמונית בשיטת iTind יכול לשפר באופן ניכר את תלונות המטופל לגבי מתן השתן.

במעקב למשך 3 שנים במטופלים אשר עברו את הפעולה נצפה שיפור מהותי בזרם השתן ובציון IPSS (שאלון הערכה אובייקטיבי לבירור תלונות במתן שתן). לפרוצדורת iTind יתרון משמעותי, בכל הקשור לשמירה על האון המיני (היכולת לשמר שפיכה של נוזל זרע ולהימנע מפגיעה בזיקפה).

כדאי לדעת שבניגוד לניתוח ולטיפולים התערבותיים אחרים שאינם הפיכים ואחריהם לא ניתן לבצע פרוצדורות אחרות – טיפול בשיטת iTind אינו מונע מהמטופל המשך טיפול תרופתי או לעבור לאחר מכן ניתוח או לבצע כל פעולה פולשנית אחרת.

כיצד מבוצעת פרוצדורת iTind?

במהלך הפעולה, המבוצעת כאמור בטשטוש ואורכת זמן קצר, מוחדר לשופכה תומכן מתכתי, המכונה "המתכת שזוכרת". כינויה ניתן לה בזכות ה"זיכרון" המבני שלה – אשר מאפשר לה לשמור על צורתה הבסיסית גם תחת לחץ.

לאחר שהתומכן ממוקם בצוואר שלפוחית השתן (באזור השופכה הפרוסטטית) ואחרי השגחה קצרה, המטופל משוחרר לביתו למשך כשבוע.

בזמן הזה התומכן הזמני מפעיל בהדרגה לחץ ב-3 נקודות שונות בצוואר השלפוחית והערמונית. הלחץ "משפץ" את מבנה הרקמה ומרחיב בחזרה את פתח היציאה מהשלפוחית – דבר שמאפשר פינוי טוב יותר של שתן. לאחר 5-7 ימים התומכן מוצא במלואו במרפאה בפעולה פשוטה ללא הרדמה.

זה כואב או מסוכן?

התהליך כרוך באי נעימות קלה, אך לא בכאבים משמעותיים. במהלך השבוע בו ממקום הסטנט בשופכה הפרוסטטית ייתכנו צריבה ודימום קל, הנשלטים בעזרת שתייה ונוגדי כאב קלים ללא מרשם.

מחקרים שנערכו ביותר מ-450 משתתפים ובנוסף עוד 500 מטופלים שעברו את הפרוצדורה הוכיחו את בטיחות הפעולה ואיכותה למשך 3 שנים לפחות. רוב הסיבוכים שדווחו היו קלים וחלפו מעצמם או שהגיבו היטב לטיפול תרופתי קצר בכדורים.

למי הטיפול החדש מתאים במיוחד?

הטיפול מתאים במיוחד למטופל שמעוניין לשמור על איכות חיי המין שלו ולא לסבול משפיכה לאחור (אורגזמה ללא פליטת זרע). בנוסף, מטופל שלא מעוניין בניתוח (או שהסיכון הניתוחי או ההרדמתי שלו גבוה, למשל בשל מחלת לב או ריאות) או שלא מעוניין בטיפול תרופתי או שמתקשה להתמיד בו.

מבחינת קריטריונים רפואיים, ההמלצות הן: מטופל עם ערמונית קטנה מ-75 גר' וללא אונה אמצעית בולטת; עם תלונות חסימתיות משמעותיות (IPSS מעל 11 או בדיקת אורופלומטריה בערכים מקבילים).

 

אבחון מהיר מדוייק והתאמת טיפול מוצע ע"י המרכז לטיפול בערמונית בהרצליה מדיקל סנטר.
למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.