Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
בדיקת סיסי שליה
בדיקת סיסי שליה

בדיקת סיסי שליה

במהלך ההיריון מתפתח העובר בסביבה המבטיחה את התפתחותו התקינה לאורך תשעה חודשים. אחד האיברים שתורמים לכך הוא השליה, אשר מתפתחת – כמו העובר עצמו – מתאי הביצית המופרית ונמצאת בתוך הרחם. השליה היא שאחראית על העברת מזון וחמצן מהאם אל העובר, וממנה יוצא חבל הטבור.
מאחר שהשליה מתפתחת מהביצית, בחינת המטען הגנטי שלה כמוהָ כבדיקת המטען הגנטי של העובר – וכך אפשר, עוד בזמן ההיריון, לבדוק אם העובר נושא מחלה גנטית כלשהי.

מתי צריך לבצע בדיקת סיסי שליה?

כיום קיימות בדיקות רבות המאפשרות לעמוד על מצבו של העובר מבחינה גנטית, אך בדיקת סיסי שליה נחשבת לאחת המוקדמות שבהן: היא מתבצעת בין השבוע העשירי לשבוע ה-13 להיריון, ובזה יתרונה הגדול. מאחר שהיא מתבצעת בשלב כה מוקדם, יכולים ההורים לדעת בוודאות גדולה כבר בשלב זה אם ישנם מומים בעובר, ולהחליט על הפסקת היריון מוקדמת במידת הצורך. לעניין זה חשיבות עצומה, שכן בשלבים מוקדמים אלו ההפלה תהיה קלה הרבה יותר עבור האישה.

לצד זה יש לציין גם את החיסרון הגדול של בדיקת סיסי שליה: הסיכון הגדול יותר להפלה  1%-2%, פי שניים לעומת בדיקת מי שפיר. לצד זה נוסיף כי למעט החלבון העוברי, בבדיקת סיסי שליה ניתן לאסוף את כל הנתונים אשר נאספים בבדיקת מי שפיר.

למי מומלץ לבצע בדיקת סיסי שליה?

הבדיקה נעשית במטרה לשלול פגמים גנטיים בעובר. לכן היא מומלצת לכל אישה אשר ישנו חשד כי העובר שהיא נושאת ברחמה סובל מפגם גנטי כלשהו – וכן לנשים בהיריון שגילן יותר מ-35. גם המלצה ספציפית של רופא מומחה לגנטיקה תדרוש בדיקה כזו, ובכל המקרים הללו עלותה תמומן על ידי משרד הבריאות. עם זאת, כל אישה אשר מעוניינת לבצע את הבדיקה יכולה לעשות זאת כמובן, באופן פרטי.

באילו גישות ניתן לבצע את הבדיקה?

בדיקת סיסי שליה היא בדיקה קצרה למדי, שמסתכמת באי נוחות קלה או בכאבים קלים בלבד. היא יכולה להתבצע בשתי דרכים – בגישה הווגינלית, כלומר דרך הנרתיק, או באמצעות מחט דרך דופן הבטן. בכל אחת מהשיטות ייעזר הרופא באולטרסאונד, כדי לוודא שהבדיקה נעשית בצורה המדויקת ביותר.

השליה בנויה, למעשה מ'אצבעות' אשר מחוברות לדופן הרחם. אלו הם סיסי השליה. במהלך הבדיקה הרופא נוטל דגימת רקמה מאותן אצבעות, ולאחר מכן בוחן את המטען הגנטי שלהן, שכן מדובר במטען גנטי זהה לזה של העובר, כאמור. נציין כי בדיקת סיסי שליה אינה כוללת חדירה אל שק העובר, ולכן הוא נותר בטוח בכל שלב. במילים אחרות, אין חשש לפגיעה פיזית בעובר במהלך הבדיקה, שכן השליה לא נמצאת בתוך שק העובר אלא מחוצה לו, בצמוד לדופן הרחם.

אישה בהיריון מחזיקה את הבטן לאחר בדיקת סיסי שליה

איך מתכוננים לבדיקה?

בדיקת סיסי שליה לא מצריכה כל הכנה מיוחדת, פרט לשתייה של 3 כוסות נוזלים, שעה לפני הפעולה ולא להתרוקן (שלפוחית שתן מלאה בבדיקה). עלייך להגיע ביום ובשעה שנקבעו ותוכלי להתחיל בבדיקה מייד.

כיצד מתבצעת בדיקת סיסי שליה?

לאחר שהוחלט באיזו גישה תתבצע הבדיקה, תשכבי על מיטת הטיפולים בתנוחה המתאימה (אם מדובר בבדיקה שנעשית בגישה הווגינלית, לדוגמה, תתבקשי לשכב בתנוחה הדומה לזו הנהוגה בבדיקה שגרתית אצל גינקולוג). הבדיקה תארך כמה דקות, וכאמור לגרום לתחושת אי נוחות מסוימת. אם הבדיקה נעשית דרך דופן הבטן, ייתכן כאב קל – בדומה לכאב בבדיקת דם.

לאחר החדרת המכשור המתאים – מחט דרך דופן הבטן או קטטר שמוּבל אל השליה דרך הנרתיק באמצעות מוליך מתאים – ייטול הרופא את דגימת הרקמה וישלח אותה למעבדה. בהתאם לממצאים יוחלט כיצד להמשיך בטיפול. ישנם מקרים שבהם התוצאות שיתקבלו לא יהיו חד משמעיות, מה שיוביל בדרך כלל לביצוע בדיקה נוספת בהמשך (לרוב בדיקת דם עוברי או בדיקת מי שפיר).

מה קורה לאחר הבדיקה?

עם סיום הבדיקה תתבקשי להישאר במחלקה לכשעתיים לכל היותר, שבמהלכם תנוחי ותתאוששי מההליך. במהלך השעתיים הללו יוודא הצוות הרפואי שאינך סובלת מדימום וגינלי חריף. בתום המנוחה תשוחררי לביתך ותוכלי לשוב לשגרה מלאה, אך הקפידי שלא להתאמץ במשך 48 השעות הבאות.

האם יש תופעות לוואי?

כאמור, בדיקת סיסי שליה מעלה במידה מסוימת את הסיכוי לחוות הפלה – אך מדובר בכל זאת בסיכוי קטן למדי. מלבד עניין זה, נתונים שונים מראים כי אם הבדיקה נעשית מוקדם מדי היא עשויה לגרום להתפתחות מומים בגפיים של העובר.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.