>
סוכרת סוג 2 והשמנת יתר
סוכרת סוג 2 והשמנת יתר

סוכרת סוג 2 והשמנת יתר

השפעת הניתוחים הבריאטריים על מאזן ההורמונים המשפיעים על מחלת סוכרת סוג 2

כבר הוכח זה מכבר שניתוחים בריאטריים מביאים לשיפור ואף היעלמות מוחלטת של מחלות רבות וקשות הנלוות להשמנה, כגון: סוכרת סוג 2, יתר לחץ דם, יתר שומנים בדם, דום נשימה בשינה ועוד.

עד לפני מספר שנים, ייחסו שיפור זה לירידה במשקל המושגת בעקבות הניתוחים, אולם מחקרים עדכניים של השנים האחרונות מראים כי בחלק מן הניתוחים לטיפול בבעיית השמנת יתר מושג שיפור ניכר ולעיתים אף היעלמות של אותן מחלות עוד בטרם חלה ירידה משמעותית במשקל.

בנוסף, ירידה במשקל של אותו מספר ק"ג, באמצעות טיפולים אחרים שאינם ניתוחים לטיפול בהשמנת יתר כמו: דיאטה, פעילות ספורטיבית,או שימוש בטיפול תרופתי דוגמת כדורי הרזיה ,מציגה תוצאות לא עקביות בשיפור במחלות נלוות..

מכאן, שאין המדובר במנגנון של ירידה במשקל בלבד וקיימים מנגנונים אחרים המעורבים בתהליך. במאמר חשוב שפורסם עוד בשנת 2009 בעיתון Endocrinology שהינו אחד העיתונים החשובים והמכובדים בתחום האנדוקרינולוגיה, ניסו להציע תיאוריות המסבירות את התהליך של שיפור במחלת סוכרת סוג 2 המתרחש לאחר ניתוח מעקף קיבה.

שיפור במחלת סוכרת סוג 2 לאחר ניתוח מעקף קיבה

  • תיאוריית המעי התחתון – בניתוח מעקף קיבה מגיע האוכל בצורה לא מעוכלת אל החלק התחתון של המעי (היות ועוקפים את חלקו העליון). על פי התיאוריה, שם מתבצעת הפעילות ההורמונלית המעודדת שיפור של רמת הגלוקוז בדם, שיפור בהפרשת אינסולין ושיפור כולל במחלת הסוכרת. כאשר אוכל לא מעוכל מגיע לאותו אזור במעי, ישנו עידוד מוגבר של השפעות חיוביות אלו, לעומת אוכל שכבר עוכל חלקית. לקריאה נוספת על ניתוח מעקף קיבה
  • תיאוריית המעי העליון – היא המשלימה של התיאוריה הקודמת. על פי התיאוריה הזו, בחלק העליון של המעי מתרחשת פעילות המעודדת סוכרת, במגע עם אוכל. כאשר עוקפים את החלק הזה של המעי, מתבטל האפקט השלילי ונוצר אפקט אנטי-סוכרתי.

לסיכום, קיימות מספר תיאוריות מעניינות בנוגע לשיפור תחלואה נלווית להשמנת יתר בכלל וסוכרת בפרט בעקבות ניתוחים בריאטריים. כיום, רב הנסתר על הגלוי ונדרש עוד מחקר רב על מנת להבין לעומק את התהליכים המתרחשים בעקבות הניתוחים המטפלים בהשמנת יתר אולם לשמחתנו הרבה, תוצאות תהליכים אלה כבר ידועות וניתן ליהנות השיפור הניכר ואף ההיעלמות בכל אותן מחלות בעקבות הניתוחים.

בהרצליה מדיקל סנטר מנתחים רק מנתחי בריאטריה מומחים בעלי ניסיון רב בתחום. הרופא המנתח אחראי באופן אישי על הטיפול, החל מרגע קבלת ההחלטה על הניתוח, במהלך הניתוח והאשפוז ולאורך כל המעקב שלאחריו. במהלך האשפוז, מקבל הרופא המנתח באופן אישי, את כל ההחלטות הטיפוליות, 24 שעות ביממה.