Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוח TURED – הסרת חסימה בצינוריות השפיכה
ניתוח TURED – הסרת חסימה בצינוריות השפיכה

ניתוח TURED – הסרת חסימה בצינוריות השפיכה

בעיית פריון על רקע חסימה בצינוריות השפיכה

בעולם הרפואה מוכרים סוגים רבים של בעיות ומצבים הפוגעים בפוריות בגברים, בהם חסימה מכאנית המונעת מנוזל הזרע לצאת מהגוף; נפיחות של ורידים באשך; שפיכה לאחור; זיהומים וגידולים שונים; בעיות הורמונליות וגנטיות; תרופות, עישון, סמים והשמנת יתר.
אחת הבעיות הפחות מוכרות היא חסימה בצינוריות השפיכה (באנגלית: Ejaculatory Duct Obstruction). צינוריות אלו עוברות בערמונית ומתחברות אל השופכה (צינור השתן). חסימה באזור זה עשויה להתבטא במיעוט נוזל שפיכה או כאב / צריבה בעת השפיכה, אך עשויה גם להיות ללא תסמינים כלל.
כמות קטנה של תאי זרע בנוזל הזרע (שבמקור, באופן תקין, מכיל מיליונים כאלו) ובוודאי אפס תאי זרע – גורמים לבעיית פריון, שכן באופן כזה קשה ליצור הפרייה ספונטנית.
חסימה בצינוריות השפיכה, הנקראת לעתים גם "חסימה רחיקנית בצינוריות הזרע", יכולה להיות מולדת ויכולה להיות נרכשת (למשל כתוצאה מפרוסטטיטיס, דלקת של בלוטת הערמונית). כמו כן, החסימה יכולה להיות חלקית עד מלאה.
החסימה היא אמנם בעיה נדירה – אך היא מוכרת בעולם הרפואה כבר משנות ה-70 ויש לה פתרונות, אם כי הם אינם מושלמים.

אבחון

בדרך כלל החשד עולה כחלק מבירור של אי פריון. ברפואה מוגדר אי פריון כחוסר יכולת להשיג הריון ספונטני לאחר קיום יחסי מין סדירים ולא מוגנים במשך שנה תמימה. דבר זה מתרחש אצל כ-10%-15% מהזוגות, וכיום ידוע שבמחצית מהמקרים הגורם לכך הוא הגבר (כשלעצמו או בצוותא עם בעיית פוריות אצל זוגתו).
הכתובת המוסמכת ביותר לבירור בעיית פריון אצל גבר היא אנדרולוג: זהו רופא מומחה באורולוגיה, שגם ביצע תת-התמחות נוספת באנדרולוגיה, התחום הרפואי שעוסק בפריון הגבר.

הליך בירור מסודר לחסימה בצינוריות הזרע, כולל, בין היתר:

  • היסטוריה רפואית מלאה ובדיקה גופנית
  • שליחת דגימת זרע למעבדה
  • בדיקות דם מקיפות (כולל פרופיל הורמונלי)
  • בדיקות הדמיה (בדיקת הבחירה היא אולטרסאונד טרנס-רקטאלי)

לאחר הבדיקות ניתן להגיע לאבחנה מבדלת ולהציע טיפול בהתאם.

ניתוח TURED

קיימות שתי אפשרויות טיפוליות לגברים עם החסימה המתוארת:

  1. אפשרות ראשונה הינה להוציא זרע מהאשך / יותרת האשך ולהשתמש בזרע בהפריה חוץ גופית לאחר שנשאבו ביציות מהאשה.
  2. אפשרות שנייה הינה לעבור פעולה בשם TURED לפתיחת החסימה, על מנת לאפשר לזרע להיפלט החוצה, ולאפשר הריון ספונטני או הריון בעזרת הזרעה תוך רחמית.

פרוצדורת TURED (ראשי התיבות של TransUrethral Resection of Ejaculatory Ducts; כריתת צינורות הזרע דרך השופכה) הינה הפעולה שנועדה לפתיחת החסימה.
הניתוח מבוצע בהרדמה כללית (מלאה) או אזורית (ספינאלית), ובמהלכו נכנס המנתח דרך השופכה עם צינור בעל מצלמה בשם ציסטוסקופ, שמאפשר לו לבחון בדקדקנות את הרקמות מבפנים. המנתח מסיר את הרקמה החוסמת את פתחי צינוריות הזרע – וכך מאפשר לתאי הזרע לחזור ולזרום בחופשיות.
במחקר שנערך על הפרוצדורה נמצא כי לאחר הניתוח, 32% מקרב אלו שסבלו מאזוספרמיה (היעדר מוחלט של זרע בזירמה) ו-81% מאלו שסבלו מאוליגוספרמיה (מיעוט זרע בזירמה) – הצליחו להשיג הריון בצורה ספונטנית או באמצעות הזרעה תוך רחמית.
הניתוח אף עשוי לסייע לטיפול בסימפטומים עמם הגיע החולה, כמו כאב בשפיכה, ולסייע בהפחתה משמעותית שלו.
עפ"י הנתונים הידועים בספרות המקצועית, לאחר הניתוח צפוי שיפור במדדי הזרע אצל כ-50% מהמנותחים, ומחצית מהם (כלומר: 25%) צפויים להשיג הריון.

 

למידע נוסף אודות המרכז לפוריות הגבר של הרצליה מדיקל סנטר ופרטים נוספים אודות הטיפול, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.