Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוחי הפקת זרע
ניתוחי הפקת זרע

ניתוחי הפקת זרע

מיצוי זרע מהאשך ומיותרת האשך – TESE, microTESE, MESA

אזוספרמיה: היעדר זרע בנוזל השפיכה

כ-1% מהגברים סובלים מהיעדר מוחלט של תאי זרע בנוזל השפיכה – מצב הנקרא אזוספרמיה (לעתים נכתב אזואוספרמיה; באנגלית: Azoospermia).
במצב זה, נוזל השפיכה נראה ומרגיש תקין לחלוטין מבחינת כמותו, מראהו, צבעו, מרקמו וריחו – אולם בבדיקת מעבדה, יתגלה שהוא לא מכיל זרעונים כלל.
אזוספרמיה כמובן אינה מאפשרת למי שסובל ממנה להפרות אישה באופן ספונטני באמצעות קיום יחסי מין (פשוט כי אין זרעונים שיגיעו לביצית) – והיא נחשבת, לפיכך, להפרעה בפוריות הגבר.

חידושים בטיפול בבעיה

בעבר, גבר שאובחן עם אזוספרמיה, הוגדר "עקר", והרופא היה ממליץ לו על תרומת זרע או אימוץ, אם הוא היה מעוניין בילדים.
למרבה המזל, ברפואה אנדרולוגית (אורולוגיה של פריון הגבר) חלו בשנים האחרונות התפתחויות משמעותיות – וכיום ניתן להציע לרבים מאותם גברים פתרונות כירורגיים מתוחכמים, שבאמצעותם ניתן להשיג זרע מגבר אזוספרמי, ולאפשר לו להעמיד צאצאים מזרעו.
חידוש נוסף שאיפשר הפרייה לגברים אזוספרמיים הוא פיתוח המיקרומניפולציה: שיטה טכנולוגית מתקדמת, שבאמצעותה אפשר להפרות במעבדה (בתהליך של IVF – הפרייה חוץ גופית) ביצית בודדת עם זרע בודד. כך, גם מי שהרופאים הצליחו להפיק מגופו כמה תאי זרע בודדים (במצב תקין ישנם 20,000,000 תאי זרע בסמ"ק) – יכול כעת להיות אב ביולוגי לתינוק.

בירור אזוספרמיה

מכיוון שאי אפשר לחשוד בהיעדר זרע על סמך נוזל השפיכה, שהוא רגיל לחלוטין – בדרך כלל החשד עולה כחלק מבירור של אי פריון.
ברפואה מוגדר אי פריון כחוסר יכולת להשיג הריון ספונטני לאחר קיום יחסי מין סדירים ולא מוגנים במשך שנה תמימה. דבר זה מתרחש אצל כ-10%-15% מהזוגות, וכיום ידוע שבמחצית מהמקרים הגורם לכך הוא הגבר (כשלעצמו או בצוותא עם בעיית פוריות אצל זוגתו).
הכתובת המוסמכת ביותר לבירור בעיית פריון אצל גבר היא אנדרולוג: זהו רופא מומחה באורולוגיה, שגם ביצע תת-התמחות נוספת באנדרולוגיה, התחום הרפואי שעוסק בפריון הגבר.
הליך בירור מסודר לאזוספרמיה, כולל, בין היתר:
• היסטוריה רפואית מלאה ובדיקה גופנית
• שליחת דגימת זרע למעבדה
• בדיקות דם מקיפות (כולל פרופיל הורמונלי)
• בדיקות גנטיות (למשל לתסמונת קליינפלטר)
• בדיקות הדמיה (לדוגמא אולטרסאונד אשכים)
לאחר הבדיקות ניתן להגיע לאבחנה מבדלת ולהציע טיפול בהתאם.

אזוספרמיה חסימתית

אזוספרמיה חסימתית (Obstructive Azoospermia) היא אחד מ-2 הסוגים של היעדר זרע בנוזל השפיכה, והיא הסוג הקל יותר לפתרון.
במצב כזה, הזרע מיוצר באשכים באופן תקין – אך בשל חסימה "מכאנית", הוא לא מצליח להתקדם ולעשות את דרכו אל צינור הזרע והחוצה מהגוף.
במקרים מסוימים (ויחסית נדירים) ניתן לפתור את החסימה באמצעות ניתוח, אולם לרוב יש צורך בניתוח באשך או יותרת האשך העל מנת לאתר זרעונים תקינים לפני ה"מחסום" ו"לשלוף" אותם. הסיכויים למצוא זרע בפרוצדורה כירורגית באזוספרמיה על רקע של חסימה – קרובים ל-100%.

הפרוצדורות המוצעות לבעיה, כוללות:

• שאיבת זרע מהאשך TESA (TEsticular Sperm Aspiration) או TEFNA
‏(TEsticular Fine Needle Aspiration)
• הפקת זרע מרקמת האשך TESE‏ (TEsticular Sperm Extraction)
• שאיבת זרע מיותרת האשך באופן מילעורי PESA (Percutaneous Epididymal Sperm Aspiration‏)
• שאיבת זרע מיותרת האשך באופן מיקרוכירורגי MESA (Microsurgical Epididymal Sperm Aspiration‏).

אזוספרמיה לא חסימתית

אזוספרמיה לא חסימתית (Nonobstructive Azoospermia) היא הסוג השני של היעדר זרע בנוזל השפיכה, והיא נחשבת למאתגרת יותר לפתרון.
בניגוד לסוג הראשון, שבו אין בעיה מהותית בייצור הזרע – אלא תקלה "טכנית" ש"חוסמת" את דרכו, באזוספרמיה שאינה חסימתית, קיימת "בעיה בייצור" שלא תמיד ניתן להבין את מקורה או לפתור אותה באופן מלא.
החדשות הטובות הן שגם במצב כזה, בסיוע טכנולוגיות כירורגיות מתקדמות, ניתן במקרים רבים (בסביבות 50%) למצוא במהלך הפרוצדורה זרע שניתן יהיה להשתמש בו לצורך הפרייה.
בנוסף, בחלק מהמקרים טיפול הורמונלי עשוי לחדש ייצור זרע.

הפרוצדורות המוצעות לבעיה, כוללות:
• שאיבת זרע מהאשך TESA (TEsticular Sperm Aspiration) או TEFNA
‏(TEsticular Fine Needle Aspiration)
• הפקת זרע מרקמת האשך TESE‏ (TEsticular Sperm Extraction)
• הפקת זרע מרקמת האשך באופן מיקרוכירורגי microTESE (Microsurgical dissection TEsticular Sperm Extraction).
הבחירה בהליך הכירורגי מותאמת למקרה ומבוצעת לאחר דיון מעמיק עם המטופל לגבי יתרונות וחסרונות כל פעולה.
להלן הסבר קצר על חלק מן השיטות הכירורגיות להפקת זרע מהאשך / יותרת האשך:

ניתוח TESE – הפקת זרע מרקמת האשך

פרוצדורת TESE (TEsticular Sperm Extraction; מיצוי זרע מהאשכים) נעשיית לרוב בהרדמה כללית (מלאה) ונחשבת להליך קצר ובטוח, בידיים מיומנות ובמרכז רפואי מצטיין. ההתאוששות וההחלמה ממנה קצרים.
במהלך הניתוח מבצע האורולוג/אנדרולוג פתיחה קטנה של מעטפת האשך וחותך בזהירות רקמה קטנה מהאשך באופן אקראי.
רקמת האשך מורכבת מצינורות קטנטנים בשם "טובולים" המכילים זרע. בגברים בהם לא נמצא זרע בנוזל השפיכה והסיבה לכך אינה חסימה בדרכי הזרע, עדיין ייתכן יצור זרע מועט בחלק מהטובולים שבאשך.
בזמן הפרוצדורה נשלחת הרקמה למעבדה לאבחון תחת מיקרוסקופ. אם לא נמצאו תאי זרע ברקמה שהוסרה – יסיר המנתח רקמה נוספת, וישלח גם אותה למעבדה.

ניתוח microTESE – הפקת זרע מרקמת האשך בגישה מיקרו-כירורגית

פרוצדורת mTESE (Micro-Surgical TEsticular Sperm Extraction; מיצוי זרע מהאשכים באופן מיקרו-כירורגי) היא שכלול של פרוצדורות TESE, והיא מבוצעת תחת הרדמה מלאה ובסיוע מיקרוסקופ ניתוחי משוכלל, שבו המנתח יכול לצפות ברקמת האשך בהגדלה של פי 20-25.
בניגוד ל-TESE – שם הרקמה שתוסר נבחרת באופן אקראי, בשיטת microTESE המנתח בוחר באופן מכוון טובולים עבים יותר, שבהם יש סיכוי גדול יותר למצוא זרע. בנוסף, בפרוצדורה המיקרו-כירורגית, למנתח יש גישה לאזורים רבים יותר באשך – כך שהוא יכול לדגום רקמה ממקומות רבים יותר וגדל הסיכוי למצוא איזור שבו מתרחש ייצור זרע.
mTESE נחשבת לשיטה המתקדמת ביותר ובעלת הסיכויים הטובים ביותר למציאת זרע בגברים ללא זרע מסיבה שאינה חסימתית, ותוך סיכון נמוך יותר לפגיעה ברקמת האשך, והיא השיטה המועדפת במרכזים המובילים בעולם.
הסיכוי למצוא זרע תלוי במאפייניו של כל מקרה ומקרה, בסיבות שהביאו לאזוספרמיה ובנסיונו של הרופא המנתח. בסיכום מחקרים שנערך בתחום, נמצא כי הסיכוי למצוא זרע בגישת מיקרוטסה (microTESE) הינו פי 1.5 מהשיעור למצוא זרע בטסה רגיל (TESE).

ניתוח MESA – הפקת זרע מיותרת האשך בגישה מיקרו-כירורגית

פרוצדורת MESA (Microsurgical Epididymal Sperm Aspiration‏; שאיבת זרע מיקרו-כירורגית מיותרת האשך) מיועדת למטופלים עם אזוספרמיה חסימתית. היא נעשיית בהרדמה כללית ונחשבת להליך קצר ובטוח, בידיים מיומנות ובמרכז רפואי מצטיין. ההתאוששות וההחלמה ממנה קצרים.
במהלך הפרוצדורה מוציא המנתח נוזל מיותרת האשך (האפידידימיס) בגישה מיקרוכירורגית, לאחר שביצע חשיפה של המקום. תוך הסתכלות במיקרוסקופ, הוא ניגש לצינור מורחב באזור האפידידימיס וממנו הוא מפיק נוזל זרע.
פרוצדורת MESA היא השיטה שמעניקה את הסיכויים הטובים ביותר למצוא זרע בתנועה, בגברים ללא זרע מסיבה חסימתית. היא נחשבת לשיטה עם שיעור הסיבוכים הנמוך ביותר, והיא הגישה המועדפת במרכזים רבים בעולם.
בזמן הפרוצדורה נשלח הנוזל שנשאב למעבדה לאבחון תחת מיקרוסקופ. אם לא נמצאו תאי זרע חיים ומתנועעים בנוזל – ישאב המנתח כמות נוספת, וישלח גם אותה למעבדה.

 

למידע נוסף אודות המרכז לפוריות הגבר של הרצליה מדיקל סנטר ופרטים נוספים אודות הטיפול, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.