>
בדיקת IMSI - מיון תאי זרע
בדיקת IMSI: טכנולוגיה חדישה לבחינה מקיפה ולמיון של תאי זרע

בדיקת IMSI: טכנולוגיה חדישה לבחינה מקיפה ולמיון של תאי זרע

קצר ולעניין

קצר ולעניין

במסגרת בירור אי-פוריות הגבר, בדיקת IMSI מאפשרת זיהוי ממוקד ומדויק של בעיות פוריות שמקורן בזרע הגבר. הבדיקה נעשית בשיטת מיקרו מניפולציה ICSI, במסגרתה מזריקים בכל פעם זרע בודד לציטופלזמה של ביצית האישה.

מזער
קצר ולעניין

במסגרת בירור אי-פוריות הגבר, בדיקת IMSI מאפשרת זיהוי ממוקד ומדויק של בעיות פוריות שמקורן בזרע הגבר. הבדיקה נעשית בשיטת מיקרו מניפולציה ICSI, במסגרתה מזריקים בכל פעם זרע בודד לציטופלזמה של ביצית האישה.

מזער

המציאות מראה שמתוך הזוגות שמעוניינים להיכנס להריון – כלומר, מקיימים יחסי מין ללא אמצעי מניעה במשך למעלה משנה – אחוז משמעותי נתקל בקשיים. חלקם לא מצליחים להרות כלל, בעוד אחרים עוברים את השלב הזה אבל חווים הפלה מצערת בתרימסטר הראשון. זה לא מקרי. מצב של אי פריון הוא שכיח, למרבה הצער, ועלול להיגרם מסיבות שונות. בלפחות שליש מהמקרים מקור הבעיה הוא בגבר, כשאחד מגורמי הסיכון בהקשר הזה הוא זרע שאינו עומד בסטנדרטים הנדרשים.

לאחרונה, מרכז פוריות הגבר בבנק הזרע של הרצליה מדיקל סנטר התחדש במכשור שמשנה את החוקים של בדיקות הזרע. זה הרגע להציג בפניכם את בדיקת IMSI למיון תאי זרע, הנחשבת לאחת המילים האחרונות בתחום.

מהי בדיקת IMSI?

כבר בנקודת ההתחלה חשוב להזכיר שבמצב של אי פריון או חוסר הצלחה של טיפולי פוריות, בהם יש יסוד סביר להאמין שמקור הבעיה עלול להיות בגבר, נעשית בדיקה לבחינת הזרע. בדיקת זרע סטנדרטית בוחנת בין היתר את כמות הזרע, התנועתיות שלו, הנפח, החיות, הצמיגיות ופרמטרים נוספים, ביניהם גם המבנה המורפולוגי (צורת התא). הבדיקה נעשית בעזרת מיקרוסקופ אופטי, המאפשר הגדלה של פי 400 לערך.

מיון זרע מורפולוגי בטכנולוגיית IMSI לוקח את הבדיקה כמה צעדים קדימה. ההתבססות היא על מיקרוסקופ אור (Inverted Microscope – DIC) המבצע הגדלה משמעותית הרבה יותר של תאי הזרע: פי כ-6,400, ליתר דיוק. הטכנולוגיה מאפשרת בראש ובראשונה להבחין גם בפגמים הקטנים והקלים ביותר בגרעין ובראש הזירעון, שהבדיקה ה"סטנדרטית" אינה יכולה לגלות. בנוסף, ניתן דרך הבדיקה גם להבחין בפגמים מורפולוגיים תוך תאיים, ולא רק חיצוניים כפי שנעשה בשיטה הרגילה.

בהתאם לממצאים שעולים מהבדיקה, אפשר ללמוד האם קיימת בעיה מורפולוגית בתאי הזרע של הגבר. מה שחשוב יותר הוא שהבדיקה מאפשרת לברור בצורה מוקפדת את התאים שישמשו לתהליך ההזרקה לתוך ביצית האישה.

התוצאות? חסרות תקדים

השורה התחתונה היא שבדיקת IMSI מאפשרת זיהוי ממוקד ומדויק של בעיות פוריות שמקורן בזרע הגבר. מחקרים הצביעו על היעילות שלה בהקשר הזה ועל עלייה באחוז ההריונות במקרים בהם נעשה שימוש בבדיקה, כמו גם הגדלת שיעור ההשרשה של עוברים בגוף האישה והגדלה משמעותית של הסבירות להולדת תינוק חי בסוף התהליך. מנגד, מיון תאי הזרע בצורה זו עשוי להקטין את אחוז ההפלות, במיוחד במהלך השליש הראשון של ההריון.

גם אם הבדיקה מצביעה על פגמים בצורה המורפולוגית של הזרע, יש במקרים רבים מה לעשות. דוגמה מוצלחת היא ניתוחי וריקולציה, המיועדים להתמודד עם המצב הדי נפוץ בו חלה התרחבות של הוורידים באשך הגבר. וריקולציה עלולה לגרום לפגיעה משמעותית בתהליך ייצור הזרע של הגבר ולגרום לפגמים המתגלים במהלך בדיקת הזרע היסודית (כולל במורפולוגיה הפנימית או החיצונית של התאים). ניתוח לתיקון וריקוצל נחשב לשכיח ביותר בתחום פריון הגבר. ביצוע שלו בבית חולים פרטי מהשורה הראשונה ובעזרת הציוד המתקדם ביותר העומד בתחום – דוגמת מיקרוסקופ משוכלל לתיקון מיקרו-כירורגי – מביא לאחוזי הצלחה גבוהים במיוחד, הן מבחינת שיפור טיב הזרע והן בכל הנוגע להגדלת הסיכויים להריונות.

כך מתבצע מיון זרע מורפולוגי

מנקודת המבט של הגבר, בדיקת IMSI אינה דורשת מאמץ מיוחד כאשר הגבר נדרש במתן זרע פעם אחת עבור הבדיקה (ההנחיה היא להימנע מפליטת זרע ביומיים שלפני מועד הדגימה). ביום השאיבה, הגבר מגיע עם דגימת זרע שבוצעה בכוס סטרילית בבית, אותה חשוב כמובן לבצע קרוב ככל שניתן למועד ההגעה, כשאפשרות אחרת היא לבצע את הדגימה בבנק הזרע עצמו.

את המיון מבצעים ביום שאיבת הביציות, ומבחינה מעשית כשלוש שעות לפני שהביציות מוכנות להזרקה. תוצאות הבדיקה מאפשרות ברירה של תאי הזרע האיכותיים ובעלי הצורה המורפולוגית התקינה ביותר לביציות שנמצאו אף הן כמיטביות מהבחינה הזו. הדבר נעשה בשיטת מיקרו מניפולציה ICSI, במסגרתה מזריקים בכל פעם זרע בודד לציטופלזמה של ביצית האישה. הבדיקה המורחבת מבטיחה כמעט לחלוטין שהזרעון שייבחר יהיה המתאים ביותר לביצוע המשימה, כך שזרעים עם פגמים ולו הקלים ביותר בצורה המורפולוגית לא יהיו אלה שייבחרו.

מתי כדאי לבצע מיון תאי זרע בשיטת IMSI?

בדיקת מיון תאי זרע IMSI מתבצעת בעיקר במצבים בהם ישנו חשד סביר שמקור אפשרי של הכישלון להרות, בצורה רגילה בשלב ראשון ובמסגרת טיפולי פוריות בהמשך, הוא טיב הזרע של הגבר. היא נעשית כשלב מרכזי בביצוע טיפולי פוריות, בעיקר בזוגות שעברו מספר ניסיונות הפריה חוץ גופית (IVF) שלא צלחו מסיבות כאלה או אחרות.

בנוסף הבדיקה מתאימה במקרים בהם בדיקות הזרע הראשוניות שביצעו גברים הצביעו על פגמים אפשריים בזרע (לרבות אזוספרמיה – היעדר תאי זרע בזרימה), מצב בו בני זוג חוו הפלות חוזרות בטרימסטר הראשון ועוד.