>
בדיקת זרע ופענוח התוצאות
בדיקת זרע ופענוח התוצאות

בדיקת זרע ופענוח התוצאות

קצר ולעניין

קצר ולעניין

במסגרת בירור אי-פוריות הגבר נהוג לבצע בדיקת זרע שבוחנת את כמות ואיכות הזרע אצל הנבדק. כאן תמצאו את המדריך המלא על אופן ההכנה לבדיקה, שלבי הבדיקה, תוך כמה זמן מתקבלות התוצאות ואיך מפענחים אותן.

מזער
קצר ולעניין

במסגרת בירור אי-פוריות הגבר נהוג לבצע בדיקת זרע שבוחנת את כמות ואיכות הזרע אצל הנבדק. כאן תמצאו את המדריך המלא על אופן ההכנה לבדיקה, שלבי הבדיקה, תוך כמה זמן מתקבלות התוצאות ואיך מפענחים אותן.

מזער

העובדות מראות שבאחוז ניכר מהמקרים, המקור של בעיות פוריות – הוא בגבר. פעמים רבות, הקושי נוגע בצורה הדוקה למאפייני הזרע של הגבר. בדיקת זרע היא אחד הצעדים הראשונים הנעשים למטרת בירור אי פיריון – כלומר, מצב בו בני הזוג מקיימים יחסי מין ללא אמצעי מניעה, במשך שנה לפחות, אך לא מצליחים להרות – במקביל לבירורים הנעשים אצל בת הזוג.

בדיקת זרע מהווה חלק בלתי נפרד מהשירותים שמציע בנק הזרע של הרצליה מדיקל סנטר. במאמר הבא נסביר מה הבדיקה בוחנת וכיצד ניתן לבצע אותה בהצלחה.

איך עושים בדיקת זרע?

בדיקת זרע מיועדת לבחון את כמותו ואיכותו של הזרע הנדגם, המגדירים את יכולתו לבצע הפריה ולגרום למצב הרצוי של התעברות. הבדיקה נעשית בצורה פשוטה, דרך אוננות הנעשית לכלי סטרילי ייעודי או לחלופין בקיום יחסי מין (מצב בו נעשה שימוש בקונדום מיוחד).

בכל מקרה חל איסור להשתמש במהלך נתינת הזרע בחומרי סיכה, אשר בכוחם לשנות את תוצאות הבדיקה ולפגוע באמינותה.

את הדגימה תוכלו לבצע בחדרים הסטריליים שלנו או לחלופין בביתכם: במצב זה חשוב להגיע עם הדגימה למעבדה תוך עד שלוש שעות לכל היותר, מומלץ תוך עד שעה אחת.

ההנחיה העיקרית היא להימנע מקיום יחסי מין יומיים עד ארבעה ימים לפני מועד ביצוע הדגימה, רצוי שלושה ימים לפחות.

תוצאות בדיקת זרע

את תוצאות הבדיקה וקביעת איכות הזרע מגדירים פרמטרים שונים, כשבין התכונות הנבדקות:

  • ספירת זרע – ריכוז הזרעונים בנוזל הנדגם למיליליטר. בדיקה תקינה תצביע על 20-15 מיליון זרעונים לפחות למיליליטר נוזל זרע. כמות נמוכה עלולה להצביע על בעיות הדורשות טיפול, לרבות שיבוש הורמונלי, בעיות על רקע גנטי, רירים מוגדלים באשכים או דגימה שגויה (למשל, תקופת התנזרות קצרה מדי טרם הבדיקה)
  • תנועתיות – מדד המבטא את אחוז הזרעונים שנותרים בתנועה גם לאחר השפיכה. את התנועתיות של הזרע מדרגים בסקאלה שנעה בין 0 ל-4. תנועתיות של למעלה מ-40% נחשבת לתקינה, בעוד שתנועתיות של 32% מטה עלולה להדליק נורה אדומה
  • חיות – מקבלת דגש בעיקר במצבים בהם נמצא כי כמות תאי הזרע הנמצאים בתנועה, בהתאם לסעיף הקודם, נמוכה יחסית. מטרתה היא לאתר את אחוז התאים החיים מבין תאי הזרע, כשבדיקה איכותית תצביע על חיות של 58% מהתאים לפחות
  • מורפולוגיה – פרמטר הבוחן את מבנה הזרע המורפולוגי, כאשר תיתכן הגדרה שונה של צורה תקינה בין אופני בדיקה שונים. בכל מקרה, הדרישה היא לצורה תקינה של 4% לפחות מבין הזרעונים בהתאם לסטנדרטים של ארגון הבריאות העולמי או 14% על פי שיטת קריגר
  • נפח הזרע – השאיפה היא לנפח של 6-1.5 מ"ל. נפח נמוך מכך עלול להצביע על שיבוש בפעילות בלוטת הפרשת הזרע או על חסימת מעבר הזרע. ערכים גבוהים מדי עלולים לבטא, בין השאר, דלקת
  • חומציות – ערכי חומציות תקינים עולים על 7.2 PH. ערכי PH נמוכים עלולים להעיד על חסימה בצינורית ובעיות נוספות
  • צימות – מבטא תרחיש, בהחלט אפשרי, בו קבוצות תאי זרע נדבקות אחת לשנייה – מה שמקטין את הסיכויים למעבר מוצלח של הזרע לתוך הביצית. מצב זה, כאשר הוא מתגלה בכל בדיקה, דורש בירור
  • צמיגות – דירוג צמיגות הזרע בסקאלה בין 0 ל-4. כיום לא נוטים לייחס לפרמטר זה חשיבות רבה מדי

מה עושים לאחר בדיקת הזרע?

מספיק שפרמטר אחד לא יהיה תקין על מנת להצביע על בעיה אפשרית בדגימה או בטיב הזרע.

בכל מקרה, חשוב לציין שלא מדובר כאן בסוף פסוק. במצבים אלו נהוג לבצע בדיקה נוספת, לאחר חודש ימים לפחות, ולראות האם יש שינוי בתוצאות הבדיקה.

כאשר גם הבדיקה השנייה אינה תקינה, מסיבה כזו או אחרת, יש להתייעץ עם הגורם הרפואי על הדרך הנכונה בה ניתן, בכל זאת, לנסות להגשים את חלום ההורות.

בחלק מהמקרים ניתן לאתר את הגורמים האפשריים לפגיעה בטיב הזרע או להפחתת הכמות שלו, ולנסות לטפל בהם צורה ישירה.

חשוב להדגיש בהקשר הזה כי השבחת זרע, בניגוד מסוים אולי לשמה, אינה מיועדת להביא לשיפור באיכות זרע שנדגם.

תכליתה היא לברור את הזרעונים הטובים יותר מדגימה שהוגדרה כתקינה מספיק.

היתרונות של בדיקות זרע בהרצליה מדיקל סנטר

בנק הזרע ותרומת הביצית B-MOM של הרצליה מדיקל סנטר מציע כמה יתרונות מובהקים בביצוע בדיקות זרע:

  • בדיקת זרע העומדת בקריטריונים הבינלאומיים המוסכמים, בהתאם להנחיות של ארגון הבריאות העולמי, ה-WHO
  • זמינות גבוהה, לרבות אפשרות לביצוע מיידי של הבדיקה
  • שימוש בחדרים הסטריליים של המרכז לצורך מתן הדגימה
  • קבלת תשובה מהירה של הבדיקה, עוד באותו יום, ופיענוח על ידי רופא מטעם המרכז הרפואי