Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
ניתוח ערמונית רובוטי

ניתוח ערמונית רובוטי

בלוטת הערמונית

הערמונית היא בלוטה אקסוקרינית (מפרישת חומרים, כמו בלוטות הזיעה או הדמעות) קטנה, בערך בגודל של אגוז מלך ובצורה שמזכירה אגוזי ערמונים (מכאן שמה; לעתים נקראת הפרוסטטה; בלעז: Prostate Gland).
הערמונית נחשבת לאחת מבלוטות המין של הגבר, והיא מייצרת חלק מנוזלי הזרע. היא נמצאת בעומק הגוף, מאחורי שלפוחית השתן, ליד צינור השופכה, המוביל את השתן מחוץ לגוף ועובר גם בתוך הבלוטה.
עם השנים, כחלק טבעי מתהליכי ההתבגרות, הערמונית עלולה לגדול – ולגרום לבעיות במתן שתן, כמו זרם חלש, תכיפות מוגברת וצורך דחוף לתת שתן.

סרטן הערמונית

סרטן הערמונית הוא סוג הסרטן הנפוץ ביותר אצל גברים בישראל ובעולם המערבי – 1 מכל 9 גברים צפוי לפתח סרטן בערמונית. מדי שנה מאובחנים בארץ כ-2,000 חולים חדשים.
באופן כללי, הוא נחשב לאחד מסוגי הסרטן הפחות אגרסיביים, ומרבית הגברים שמאובחנים איתו מקבלים טיפול ומבריאים ממנו.
מספר מקרי סרטן הערמונית בקרב בני 40 ופחות הוא נמוך מאוד. גיל 50 נחשב ל"קו פרשת המים" שהחל ממנו מתחילים לראות בקליניקה מקרים של גברים עם סרטן בערמונית (פחות מ-1% מהמקרים מאובחנים מתחת לגיל 50).
מגיל 60 הוא הופך שכיח יותר ויותר. עיקר התחלואה היא בבני 65 ויותר, ושיא התחלואה הוא בין הגילאים 70 ל-74. מי שהיה לו סיפור משפחתי, למשל, אב או דוד שחלו בסרטן הערמונית לפני גיל 65, נמצא בסיכון יתר לפתח את המחלה בגיל צעיר יותר.

אבחון ותסמינים

בניגוד לסוגי סרטן אחרים, בהם ניתן למשל לחוש כאבי ראש עזים או להבחין בירידת משקל ספונטנית – לסרטן הערמונית בדרך כלל אין תסמינים ייחודיים, והוא מתפתח ב"שקט". זה נכון ביתר שאת לשלבים המוקדמים של המחלה, כאשר היא ממוקמת בתוך הבלוטה.
עם זאת, כאבים לא מוסברים באגן או בגב התחתון, הפרעות, קושי או כאבים במתן שתן או דם בשתן – מחייבים פנייה לאורולוג כדי לבצע בירור רפואי מסודר. כדאי לדעת שהגדלת ערמונית שפירה (לא סרטנית), שהיא מצב שכיח מאוד בעשורים ה-6, ה-7 וה-8 לחיים, עשויה להציג תסמינים דומים.
בדיקות אבחון לסרטן הפרוסטטה יכולות לכלול: מישוש רקטאלי במרפאת האורולוג; בדיקת דם לרמת PSA; בדיקת דם 4K score; ביופסיה בגישה מסורתית בהנחיית אולטרסאונד; וביופסיית Fusion בשילוב MRI. בחולה עם גליסון 7 ומעלה או PSA מעל 10 מקובל לבצע גם PET PSMA לשלילת פיזור גרורתי.

ניתוח לכריתת בלוטת הערמונית

אחת מאפשרויות הטיפול המרכזיות, הנפוצות והמקובלות בסרטן ערמונית הוא ניתוח נרחב (רדיקלי) לכריתת הבלוטה – Radical Prostatectomy.
מטרת הניתוח היא "לנקות" את כל התאים הסרטניים שהתפתחו במקום, ולהשאיר את המטופל ללא מחלה כלל. לשם כך יסיר במהלך הניתוח האורולוג את כל בלוטת הפרוסטטה מגופו של המנותח, כולל הקופסית שלה.
ניתוח לכריתת הערמונית מתבצע בהרדמה כללית (מלאה). עד לאחרונה הוא בוצע בעיקר בגישה פתוחה – שבה המנתח מבצע חתך לרוחב בטנו של המנותח.

ניתוח לכריתת בלוטת הערמונית ברובוט

רובוט דה וינצ'י, שמסייע לכירורג בחדר הניתוחים, כבש את תחום האורולוגיה, וכיום כריתת ערמונית בסיוע רובוט (Robot Assisted Radical Prostatectomy) נחשבת לתו התקן המקובל בישראל ובעולם המערבי בניתוחים להסרת ערמונית בשל גידול סרטני.
הרובוט לא מחליף את המנתח בשום אופן – אבל הוא משדרג לאין ערוך את יכולותיו (עם ראייה בהגדלה של פי 12 ובתלת מימד), מאפשר לו יכולות טכניות משופרות (כמו עבודה במשך זמן ממושך בלי שידו תרעד או תתעייף) ואף מקנה לו יכולות על-אנושיות (כמו סיבוב של מפרק כף היד ב-360 מעלות או עבודה ב-4 ידיים שהמנתח מפעיל באמצעות זוג ידיו ופדלים בשתי הרגליים שלו).
הסיבה לאימוץ המהיר של הרובוט בניתוחי ערמונית היא היתרונות שהוא נותן למנתח (יותר קל ופשוט לעבוד, אפשר להיות יותר מדוייק, העבודה פחות מעייפת) וחשוב מכך, היתרונות הבולטים שצומחים מכך למטופל.
בין היתרונות שהרובוט מקנה לחולה: התאוששות מהירה יותר (אפשר להתנועע יותר בקלות אחרי הניתוח, יש פחות כאבים); איבוד דם מופחת (במקום 500-800 סמ"ק בגישה הפתוחה – 100-200 סמ"ק בגישה הרובוטית); החלמה מהירה יותר (נדרש פחות אשפוז); חתך ניתוחי קטן יותר, עדיף מבחינה אסתטית; ופחות זיהומים בפצע הניתוח (כי במקום חתך רוחבי אחד – העבודה נעשיית דרך 6 נקבים זעירים).
סקירת מחקרים שפורסמה באחרונה בספרות המדעית, השוותה בין הגישה הרובוטית לכירורגיה פתוחה ולפרוסקופית, והגיעה למסקנה שניתוח להסרת ערמונית באמצעות רובוט דה וינצ'י עדיף על פני הגישות האחרות בהיבטים אונקולוגיים (ריפוי מוצלח יותר של סרטן הערמונית) וכן בהקשרים של שמירה של שליטה במתן שתן ועל השגת ושימור זקפה.


למידע נוסף אודות הניתוח, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אליך בהקדם.

ניתוח רובוט דה וינצ'י