Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
כירורגיית קיבה, מעי ובקעים
כירורגיית קיבה, מעי ובקעים

כירורגיית קיבה, מעי ובקעים

חלל הבטן הוא החלל הגדול ביותר בגוף האדם, המכיל אינספור איברים חיוניים. כירורגיית הבטן, המרכזת תחתיה את כל הניתוחים הנעשים בבטן, ניצבת מול אתגר מורכב: מערכות הגוף הנמצאות באזור זה קשות לגישה ולאבחון מדויק, וסמוכות מאוד האחת לשנייה, ולכן כל ניתוח אשר נעשה בבטן הוא ניתוח המחייב תשומת לב רבה והרבה ניסיון מצד הרופא המנתח המבצע את הפרוצדורה.

עם זאת, כירורגיית הבטן עברה התקדמות אדירה בשנים האחרונות, ולצד הניסיון המצטבר, באופן טבעי, בקרב הרופאים ובאופן כללי במדע הרפואה, נכנסו לשימוש שלל חידושים אשר הופכים את הניתוחים הללו לבטוחים יותר ולמדויקים יותר – וכמובן ליעילים במיוחד, עם אחוזי הצלחה גבוהים.

כיום נעשים ניתוחי בטן בהזדמנויות רבות, הן לטובת טיפול בבעיות מעי, הן לטובת טיפול בבעיות הקשורות בקיבה והן לטובת טיפול בבקעים. האחרונים נחשבים, מצד אחד, לפשוטים יחסית לטיפול, ומצד שני – שכיחים מאוד, גם בהשוואה לשאר ענפי הכירורגיה.

מידע כללי על התחום

כירורגיית בטן היא כירורגיה המתרכזת בכמה היבטים ובכמה מערכות גוף אשר נמצאות בבטן. היא נעשית במטרה לפתור בעיות בריאותיות, קלות ומורכבות, ולטפל במחלות שונות הקשורות במערכת העיכול כולה, במעיים ובקיבה באופן ספציפי, במחלות ובתופעות הקשורות בדופן הבטן ועוד. היא אף 'משתפת פעולה' עם תחומים כירורגיים של מערכות סמוכות, כמו כירורגיה הפטוביליארית (ניתוחים של מערכת העיכול העליונה), כירורגיה של דרכי השתן, כירורגיה של האגן ועוד ועוד.

מאחר שהבטן מכילה כמה מהאיברים החשובים ביותר בגוף, המשפיעים על פעולתן של מערכות שונות בו, כל ניתוח בבטן, גם הפשוט ביותר, ייעשה לרוב בשיתוף או בהתייעצות עם כמה רופאים מומחים. לעיתים יהיו נוכחים בחדר הניתוח, לצד כירורג הבטן המומחה, גם כירורגים המתחמים בתחומים רפואיים אחרים, כדי לספק למטופל את הטיפול המדויק ביותר, תוך ראיית התמונה הרחבה ביותר.

הפרוצדורות הנערכות במסגרת כירורגיית בטן

כירורגיית בטן מטפלת במקרים כמו:

כיום נעשים במסגרת כירורגיית הבטן גם ניתוחים מורכבים מאוד, אשר 'מסדרים מחדש' את מערכת העיכול – כגודמת הניתוחים הבריאטריים, שהפכו זה מכבר לתחום התמחות בפני עצמו, וניתוחים לכריתת חלקים מהמעי. ניתוחים אלו נחשבים למורכבים במיוחד, משום ש'חיבורם מחדש' של איברי מערכת העיכול מחייב זהירות רבה ודיוק מקסימלי, שיבטיחו את פעולתה התקינה של המערכת גם במצבה החדש.

יש לציין כי בניתוחים רבים המערבים את מערכת העיכול ואת הבטן עצמה, ההשלכות על הגוף יכולות להיות ארוכות טווח (ההתייצבות לאחר ניתוחים בריאטריים, לדוגמה, יכולה להימשך שנה ויותר) ומשמעותיות מאוד.

כניסת הגישה הזעיר-פולשנית לתחום כירורגיית הבטן

בשנים האחרונות נעשים יותר ויותר ניתוחים, בכל תחומי ההתמחות ברפואה המודרנית, בגישה הזעיר-פולשנית המאפשרת לבצע את הניתוח כולו מבלי לבצע חתך כירורגי גדול (מה שנקרא גם ניתוח פתוח). זאת, מתוך תפיסה לפיה מלבד יעילות הניתוח והתועלת שבו, יש לחשוב גם על תהליך ההתאוששות של המטופל ולהפוך אותו לקל יותר.

ניתוחים זעיר-פולשניים נעשים דרך כמה חתכים קטנים במיוחד, ברוחב של סנטימטרים בודדים, מה שמבטיח התאוששות קלה יותר וצמצום של הסיכונים. מאחר שניתוחי בטן נחשבו באופן מסורתי לכאלו הדורשים המלווים בדרך כלל בתהליך התאוששות ארוך וקשה, מדובר כאן בבשורות של ממש.

כיום נעשים לא מעט ניתוחי בטן בגישה הזעיר-פולשנית – ניתוחים לפרוסקופיים אשר במהלכם נעשים לכל היותר חמישה חתכים זעירים בדופן הבטן, בסמוך לאזור המטופל, ודרכם מתבצע למעשה הניתוח כולו. גם ניתוחים מורכבים, כמו ניתוחים לכריתת המעי הדק או ניתוחים לטיפול בחולי קרוהן נעשים היום לא מעט בגישה זו, ובאחרונה גם בעזרת 'רובוט דה וינצ'י' – מערכת חדשנית אשר הופכת את הניתוחים הלפרוסקופיים בפרט, והזעיר-פולשניים בכלל, למדויקים וליעילים עוד יותר.