Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
טיפול בבקע סרעפתי
טיפול בבקע סרעפתי

טיפול בבקע סרעפתי

בקע הוא מצב לא תקין שבו איבר בולט אל תוך חלל אחר בגוף, דרך קרע בקירות שמקיפים אותו. בקעים יכולים להתפתח בכמה מקומות בגוף, כמו רצפת האגן, הטבור והמפשעה.

בקע סרעפתי (Hiatal Hernia) הוא מצב שבו שרירים ורצועות באזור הסרעפת נחלשים, ומאפשרים לקיבה לצאת ממקומה הטבעי, ולבלוט אל תוך חלל בית החזה.

מדובר במצב נפוץ מאוד – בספרות המקצועית מעריכים את שיעור השכיחות שלו ב-10% בקרב בני 40 ומטה, 30% בקרב בני 50 ויותר ו-50% בקרב בני 60 ומעלה. הוא שכיח יותר אצל נשים, במהלך הריון, בקרב מטופלים שיש להם עודף משקל או השמנת יתר ובקרב מעשנים.

ברוב המקרים, לבקע סרעפתי כלל אין סימפטומים (כלומר: הוא לא מורגש על ידי המטופל), והוא לא דורש כל טיפול. תסמינים בדרגה קלה עד בינונית ניתנים לטיפול שמרני (תרופתי, לא ניתוחי), כמו נטילת תרופות נוגדות חומצה וביצוע שינויים בהרגלי התזונה (לדוגמה: הפחתת צריכת אלכוהול).

במקרים שבהם כן יש פגיעה באיכות החיים, התסמינים של בקע סרעפתי יכולים לכלול, בין היתר: צרבת, כאבים או תחושת שריפה בחזה או ברום הבטן ובמקרים חמורים יותר גם קוצר נשימה וקשיים בבליעה.

ניתוח לתיקון הבעיה נשקל כאשר מדובר בתסמינים קבועים שפוגעים באיכות חייו של המטופל (למשל: תחושת שריפה בחזה שמעירה משינה), כאשר הם חריפים במיוחד או במקרים של סיבוכים נדירים (כמו כליאה של הקיבה בתוך שק הבקע) שמחייבים ניתוח חירום רפואי דחוף.

בדיקות לפני הניתוח עשויות לכלול: צילום רנטגן של מערכת העיכול עם בריום (המשמש כחומר ניגוד); גסטרוסקופיה (בדיקה הנעשית באמצעות צינור ארוך ומצלמה דרך הפה בטשטוש); וכן מנומטריה של הוושט (בדיקה קצרה למדידת לחצים בוושט, בערות מלאה, באמצעות צינורית קטנה שמוחדרת מהאף).

ניתוח לתיקון בקע (נקרא גם "ניתוח הרניה" ולעתים "ניתוח שבר") הוא אחד הניתוחים הנפוצים ברפואה. הוא מבוצע על ידי כירורג כללי (מנתח שהתמחותו ניתוחי בטן) ונעשה בהרדמה כללית.

הניתוח יכול להיעשות בשיטה המסורתית בחתך פתוח, אך בדרך כלל, אם ניתן, הוא מבוצע בלפרוסקופיה – שיטה זעיר-פולשנית, "דרך חור המנעול", שבמהלכה מבוצעת הפרוצדורה לא בחתך אחד גדול, אלא באמצעות כמה נקבים זעירים שדרכם מוכנסים מצלמה מיוחדת, מקור אור וכלי הניתוח.

במהלך הניתוח, המנתח מאתר את הפגם בקירות הדופן, שממנו הקיבה מצליחה לזלוג החוצה ממקומה הטבעי. לאחר מכן הוא סוגר אותו, במרבית המקרים באמצעות רשת שמוצמדת למקום, ומהווה "טלאי" שיאטום את החור. הרשתות החדשות שעושים בהן שימוש עשויות מחומרים מתקדמים – כאלו שגם יהיו עמידים במשך שנים וגם לא יגרמו לגוף לפתח אליהן תגובות אלרגיות.

לאחר הנחת הרשת ובדיקת חוזקתה, המנתח תופר את החתך הניתוחי (במקרה של ניתוח פתוח) או מדביק פלסטרים זעירים על פני הנקבים שפתח. ההתאוששות וההחלמה מניתוח לתיקון בקע היא מהירה: לאחר אשפוז קצר של כיומיים משתחררים, ובתוך זמן קצר המטופל חוזר לשגרה (בחודש הראשון מתבקשים המנותחים שלא להרים משאות כבדים).

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם