Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
ניתוחי אף וסינוסים
ניתוחי אף וסינוסים

ניתוחי אף וסינוסים

ניתוחי סינוסים – הרצליה מדיקל סנטר

כירורגית אף וסינוסים מהווה חלק נכבד מהטיפולים הרפואיים המוצעים תחת הכותרת 'אף-אוזן-גרון' ברפואה המודרנית. הניתוחים הללו נעשים לרוב בשל בעיות נשימה, חסימה של דרכי הנשימה ושיפור מראה האף.

בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר מתבצעים מגוון ניתוחי אף וסינוסים על ידי בכירי המומחים בישראל, המעניקים טיפול איכותי ומקצועי למבוגרים, קשישים, בני נוער וילדים.

להלן סקירה על עיקרי הבעיות בתחום אף וסינוסים וסוגי הניתוחים בתחום זה המבוצעים בהרצליה מדיקל סנטר.

אף וסינוסים

ניתוחי סינוסים אנדוסקופיים (FESS)

הסינוסים הם חללים שנמצאים בעצמות הפנים. בפניו של האדם ישנם כמה סוגי סינוסים שנמצאים מאחורי האף, המצח והלסת. הם מתפקדים בעיקר כנקזים של נוזלים (הפרשות שאנו מכירים כנזלת או ליחה).

חסימה בסינוסים הללו עלולה להביא לכאבי ראש, לחצים ובהמשך דלקות, חום, קושי נשימתי ועוד. כאשר המצב הופך להיות חמור והחסימה אינה משתחררת, יש מקום לשקול ביצוע ניתוח לשחרור הסינוס והחזרתו לתפקוד מלא.

בעבר, ניתוחים אלו נעשו באמצעות חתכים בקצה העליון של האף, במצח או בלסת. כיום, ממליצים מומחי כירורגית אף וסינוסים לבצע ניתוח אנדוסקופי של הסינוסים, במהלכו מוחדר דרך הנחיריים צינור שבקצהו מצלמה, המשדרת לרופא מה קורה במקום הנבדק, מבלי לבצע חיתוך כלשהו בחלקי הפנים.

הניתוחים האנדוסקופיים לטיפול בסינוסים נקראים גם Fess – ראשי תיבות של Functional Endoscopic Sinus Surgery – ונחשבים לפשוטים הרבה יותר. בדרך זו ניתן לשחרר חסימותת מהסינוסים, לנקז נוזלים ואף להסיר פוליפים אשר גורמים לחסימה.

באשר לניתוחים להסרת פוליפים, הם מצריכים בראש ובראשונה ביצוע בדיקת CT במערות האף, כדי לאתר את מיקומם המדויק. לאחר הסרה מוצלחת של הפוליפים, יש לצרוך לתקופה מסוימת תרופות המכילות סטרואידים, כדי להפחית את הסיכוי של חזרת התופעה.

תיקון מחיצת אף

חלקו הפנימי של האף מורכב, משני חלקים עיקריים: עצם גדולה בחלקו העליון וסחוס בחלקו התחתון – זה אשר מפצל את האף לשני נחיריים ומעניק לאף תחושה יותר אלסטית. מאחורי אותו סחוס ישנה עוד עצם קטנה ושטוחה שעליה הוא 'יושב'.

במקרים מסוימים – אם בשל בעיה מוּלדת, מכה חזקה או גורמים אחרים – המחיצה הזו אינה סימטרית או שיש בה חור, מה שעלול לגרום לאלרגיות, זיהומים, קשיים בנשימה ובעיות בסינוסים. במקרים כאלו, יש לעבור ניתוח לתיקון מחיצת האף.

כירורגית אף וסינוסים כוללת כמה אפשרויות לפתרון מצב כזה: שינוי צורת מחיצת האף והחזרתה למצב תקין (מה שמצריך לרוב גם התקנת קיבוע), שיוף הסחוס או חימומו על ידי לייזר, הסרת חלק מהסחוס או השתלת חלק סחוס ממקום אחר בגוף (בעיקר במקרים של חור במחיצת האף).

ניתוח זה נעשה בהרדמה מלאה או מקומית, בהתאם למקרה המטופל ובאמצעות השיטה האנדוסקופית, אותה הזכרנו קודם. לרוב, ניתוח אף כזה אורך בין שעה לשעה וחצי, ומצריך בדרך כלל יום אשפוז אחד בלבד, לצד החלמה של שבוע עד שלושה שבועות.

כריתת קונכיות

קונכיות האף (או טורבינות האף) הן שלושה צמדים של רקמות בשרניות שנמצאות בכל אחת מתעלות האף ואחראיות למעשה על איכות האוויר שנכנס לגופנו דרך האף. לקונכיות תפקיד חשוב מאוד בקביעת טמפרטורת האוויר שנכנס לגוף, מידת הלחות שבו ועוד.

לעיתים האף מתמלא ברירית אשר עלולה להפריע לנשימה, כאשר חלק מהבעיה היא הקונכיות. אם טיפול בטיפות אף אינו מסייע לחיסול התופעה, יחליט הרופא לעיתים על כריתת הקונכיות.

כריתת הקונכיות מתייחסת לרוב רק לצמד התחתון ולעיתים גם האמצעי, אך בכל מקרה לא בכל הקונכיות, כדי לא לפגוע פגיעה בלתי הפיכה באיכות האוויר שנכנס דרך תעלות האף. במקרים רבים, מעדיפים הרופאים לבצע צריבה (הקטנה) של הקונכיות בלבד, בתקווה שאפשרות זו לבדה תועיל בשיפור המצב.

מומחי כירורגית אף וסינוסים מבצעים לעיתים כריתת קונכיות במקביל לניתוחי אף אחרים, כגון תיקון מחיצת האף או ניתוחים קוסמטיים. הניתוח ייעשה בעזרת לייזר או מכשיר חשמלי (צריבה) או בעזרת מלקחיים כירורגיים מיוחדים (כריתה). התאמת הטכנולוגיה תקבע ע"י הרופא.

כירורגית אף וסינוסים בהרצליה מדיקל סנטר

באופן כללי כדאי לדעת כי ניתוחים אלו לא אמורים לדרוש אשפוז של יותר מיום אחד, לצד התאוששות קצרה, מלווה במעקב רפואי אחר התקדמות החלמתו של המקום המנותח.

בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר תוכל לעבור ניתוח פרטי בתנאי אשפוז מעולים, טיפול מסור של הצוות הרפואי ומעקב צמוד, עד להחלמה מלאה. לרשותך עומדים בכירי הרופאים בישראל, בתחום כירורגית אף וסינוסים.