Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוח מחיצת אף (SMR)
ניתוח מחיצת אף (SMR)

ניתוח מחיצת אף (SMR)

מחיצת האף היא רקמה קשה אשר נמצאת כמעט לאורך כל האף, במרכזו ומחלקת אותו לשתי מערות ארוכות – הנחיריים. המחיצה היא משטח עצם וסחוס רגיש יחסית, אשר עשוי להתעקם בשל מכה חיצונית או התפתחות לא תקינה. כאשר המחיצה מתעקמת, היא עשויה לפגוע בתפקוד ובמראה החיצוני של האף ותדרוש התערבות כירורגית.

בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר נצבר ניסיון רב בביצוע ניתוחי אף ובכללם גם ניתוחים לתיקון המחיצה, המבוצעים ע"י רופאים מומחים מהבכירים בישראל.

מבנה מחיצת האף והסיבות לשינוי במבנה שלה

מחיצת האף בנויה משני חלקים: החלק העליון הוא למעשה חלקה הקדמי והבולט של עצם הכברה אשר נמצאת במרכז הגולגולת, בעוד החלק התחתון הוא סחוס. מתחת לשתי אלו נמצאת עצם המחרשה, אשר מהווה את הבסיס ואת המשטח המייצב של מחיצת האף כולה. על ידי העברת אצבע לאורך המחיצה ניתן להרגיש בקלות בהבדל בין העצם הקשה שבחלקה העליון לבין הסחוס הגמיש יותר שבחלק התחתון.

המחיצה עטופה בשכבה של רירית, היא רירית האף ומפרידה כאמור, בין שתי תעלות האף, הנחיריים. במצב רגיל, היא מאפשרת בדרך זו מעבר של אוויר ללא הפרעה דרך שני הנחיריים אל הגוף. כאשר המחיצה מתעקמת, או כאשר נוצר בה חור (לרוב, בחלק הסחוסי שלה), היא תפגע במעבר האוויר דרך האף ותגרום לבעיות בריאותיות רבות.

ומהם הגורמים להתפתחותו של ליקוי במחיצת האף?

  • פגיעה חיצונית
  • מום מולד
  • התפתחות לא תקינה של המחיצה בילדות ובגיל ההתבגרות
  • שימוש בסמים ('הסנפת' סמים, למשל, עלולה לגרום להיווצרות חורים במחיצה)

החשיבות שבניתוח לתיקון מחיצת האף

לא מעט ניתוחי אף, כוללים גם פעולות לתיקון מחיצת האף. לכן, רבים מהמטופלים רואים בתיקון צורת המחיצה צורך אסתטי בלבד, ולא מודעים לחשיבות הבריאותית של העניין.

אך לניתוח תיקון מחיצת האף חשיבות בריאותית רבה מאוד. מלבד הקושי בנשימה סדירה דרך האף והפגיעה האסתטית, עיקום במחיצת האף עשוי לגרום לדלקות סינוסים חוזרות, לפגיעה בצורת האף, לחסימה מוחלטת של המעבר בנחיריים ('אף סתום'), לנחירות וגם לדום נשימה בשינה.

לאיכות האוויר אשר עובר דרך האף יש חשיבות גדולה בתפקוד הגוף כולו. מבנה האף והאיברים שבו מבטיחים שטמפרטורת האוויר, הלחות שלו ורמתו יהיו בדיוק במידה הנכונה. פגיעה באחד מחלקי האף – ובמיוחד במחיצה, שהיא מהחלקים הגדולים והמשמעותיים ביותר באיבר זה – תפגע משמעותית באיכות האוויר.

לכן, ניתוח לתיקון מחיצת האף אינו ניתוח בעל משמעות קוסמטית בלבד ואין להתייחס אליו כך. רק מנתח בעל ידע רב ברפואת אף אוזן גרון, יהיה האדם המתאים לביצוע הניתוח, שבסיומו, איכות זרימת האוויר שעובר דרך האף תהיה גבוהה מאוד, בדיוק ברמה הדרושה.

כיצד מתבצע ניתוח לתיקון מחיצת האף?

כיום, רוב הניתוחים שנעשים באף עצמו, אינם כוללים חיתוך של עור הפנים. הניתוח נעשה כולו בעזרת אנדוסקופ – צינור זעיר שבקצהו מצלמה אשר משדרת את תמונת פנים האף למסך שנמצא מול עיני המנתח. באותה דרך, יכול המנתח גם לבצע את הפעולות הניתוחיות הנדרשות, מבלי לפגוע כלל ברמת הניתוח.

בהתאם לצורת המחיצה ואופי פגיעתה, יוחלט כיצד לבצע את הניתוח. לעיתים, יחליט המנתח פשוט ליישר את המחיצה, ובמקרים אחרים ישייף את העצם, ישנה את צורת הסחוס על ידי חימומו או יסיר חלק מהרקמות הבעייתיות. הניתוח כולו אורך כשעה וחצי בדרך כלל.

ההתאוששות מניתוח לתיקון מחיצת האף

ניתוחי אף לתיקון המחיצה, אינם מצריכים אשפוז ממושך. המנותח ישוחרר לביתו באותו יום או לכל המאוחר בבוקר שלאחר הניתוח, בהתאם להרגשתו ולהחלטת הצוות הרפואי. כבר באותו יום יוכל המטופל לשוב ולאכול בהדרגה.

בימים הראשונים שלאחר הניתוח יש לאכול מזון רך ופושר. במשך השבועיים הראשונים שלאחריו, חשוב לא לחשוף את האף לשמש וכמובן לא לבצע כל פעילות פיזית מאומצת. החזרה לפעילות מלאה, כולל תזונה סדירה ורגילה, תתאפשר עד שבועיים מיום הניתוח.

 

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם