Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוח קונכיות האף
ניתוח קונכיות האף

ניתוח קונכיות האף

קונכיות האף הן מעין בליטות הנמצאות משני צידי מחיצת האף, בכל אחד מהנחיריים. הבליטות הללו נמשכות לאורך הנחיר, בסמוך לפתח, ותפקידן 'להוביל' את האוויר הנכנס לאף בנתיב הרצוי, כך שיזרום כראוי, יתחמם כנדרש ויסונן ממזהמים, מחיידקים וכדומה.

ישנם מקרים שבהם קונכיות האף גדלות והופכות נפוחות. במקרים כאלו עשוי להתפתח קושי בתהליך הנשימה, שיחייב טיפול. כאשר שום טיפול שמרני לא עוזר יבוצע ניתוח קונכיות האף, במהלכו הן ייכרתו בהיקף כזה או אחר.

ניתוח קונכיות האף הוא ניתוח שיאפשר זרימה טובה יותר של האוויר אל האף, אך הוא ייערך רק במקרה שבו קשיי הנשימה חריפים מאוד. לקונכיות על אף היותן קטנות מאוד, תפקיד חשוב בתהליך הנשימה, ולכן האפשרות לכריתתן תיבָּחן בכובד ראש לפני ביצועה.

ניתוח קונכיות האף יכול לכלול פעולות לצריבת הרקמות (שגורמות לעיתים לכיווצן), לכריתת חלק מסוים מהקונכייה ולכריתה מלאה קונכייה או של כמה קונכיות. בכל מקרה, למעט מקרים נדירים לא ייכרתו כל קונכיות האף, כדי לאפשר זרימה תקינה ככל האפשר של אוויר אל הנחיריים ולמנוע התפתחות בעיות אחרות הקשורות בנשימה.

מידע כללי על קונכיות האף

ניתוח קונכיות האף נעשה בדרך כלל בהרדמה כללית. מדובר בניתוח לא ארוך, אך יש לציין שלעיתים הוא נעשה במסגרת ניתוח גדול יותר לתיקון מבנה מחיצת האף, ואז ההליך כולו יהיה ארוך הרבה יותר. תיקון מחיצת האף וניתוח קונכיות נעשים שניהם לאותה מטרה – לשיפור זרימת האוויר אל האף ולהקלה על תהליך הנשימה.

טרם יבוצע הניתוח ינוסו, כאמור, טיפולים שמרניים שונים כמו שימוש באנטי היסטמינים, בתרסיסים המכילים סטרואידים ובמי מלח לשטיפת האף, אשר לעיתים עשויים לצמצם את נפח הקונכיות. אם התברר כי אף אחד מהטיפולים הללו אינו מסייע לשיפור המצב, או במקרים שבהם קשיי הנשימה חמורים מאוד, יוחלט על עריכת ניתוח.

הכנה לניתוח קונכיות האף

מאחר שהניתוח נעשה בהרדמה כללית, תתבקשו לצום לפניו למשך כמה שעות. כדי שהניתוח ייעשה בתנאים הטובים ביותר, יש גם להפסיק לעשן כמה ימים לפני הפעולה הכירורגית. ייתכן שתתבקשו לפני הניתוח להשתמש בתרסיס לטיפול בגודש באף, כדי להותיר את הנחיריים נקיים ככל האפשר, ובדרך כלל תעברו גם בדיקת א.א.ג כללית לבדיקת מבנה האף ומצב מערות האף.

ניתוח הסרת קונכיות האף (טורבינקטומי)

עוד טרם הניתוח יחליט הרופא על השיטה שבה 'יטפל' בקונכיות – החלטה שתקבל תמיכה וביסוס ברגע שיבחן מקרוב את האזור המטופל. כאמור, את הקונכיות אפשר לצרוב או להסיר, וההסרה יכולה להתמקד ברקמות הקונכיות בלבד או גם בחלק הגרמי – עצם הקונכייה.

לבד מזה, מאחר שישנן בין שלוש לארבע קונכיות בכל צד של מחיצת האף, יחליט הרופא כמה קונכיות להסיר. ההחלטה תתקבל בהתאם לגודל הקונכיות, למידת הפרעתן לנשימה ולהיקף התסמינים והקשיים שאיתם אתם מתמודדים.

כל החלטה שתתקבל על ידי הרופא אמורה לצמצם משמעותית את גודלן של הקונכיות, מה שיהפוך את מעבר האוויר דרך הנחיריים לחופשי יותר. אם יבוצע תיקון של המחיצה באותה הזדמנות (כאשר ישנו צורך בכך, כמובן), הנשימה צפויה להשתפר פלאים עם תום תהליך ההחלמה מהניתוח.

לאחר סיום הפעולות הניתוחיות יוכנסו אל הנחיריים תחבושות גליליות מיוחדות, 'טמפונים', אשר יאפשרו לאזור המנותח להחלים בצורה טובה ואף יאפשרו לרקמות 'להתמקם' במקומן החדש. ה'טמפונים' הללו יישארו בנחיריים למשך ימים ספורים.
לאחר כשבוע מיום הניתוח תוכלו לשוב לפעילות סדירה, אך לא מאומצת. תתבקשו להימנע מחשיפה לשמש ומצריכת מאכלים ומשקאות חמים למשך שבועיים.

תופעות לוואי

לבד מתופעות הלוואי האופייניות להרדמה כללית, עשויים להופיע דימומים והפרשות מהנחיריים. הם צפויים להיפסק לאחר ימים אחדים. גם זיהום במקום הניתוח אפשרי, אך הוא נחשב נדיר למדי בניתוחים מסוג זה.

תופעת לוואי משמעותית יותר המאפיינת ניתוחים של קונכיות האף היא תופעה אשר נקראת 'סינדרום האף הריק', מצב שבו רקמות האף מתייבשות, תחושת מעבר האוויר דרך האף נפגעת או נעלמת, חוש הריח נפגע, וכך גם יכולת הדיבור. סינדרום האף הריק מתרחש בשל כריתה נרחבת מדי של קונכיות האף, וזו הסיבה שבגללה לרוב נכרתות רק כמה מהקונכיות ולא כולן. עם השנים הצטבר בידי הרופאים ניסיון רב בעריכת ניתוחים שכאלה, מה שמסייע להם לבצע אותו בצורה מדויקת יותר ולהפחית עד למינימום את הסיכוי להתפתחות סינדרום זה.

 

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם