Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
שחזור צינור הזרע

שחזור צינור הזרע

אמצעי מניעה: קשירת צינוריות הזרע

כולנו מכירים את הקונדום, הגלולה, ההתקן התוך רחמי והדיאפרגמה – אבל אחד האמצעים המקובלים ברפואה למניעת הריון הוא ניתוח לקשירת צינוריות הזרע של הגבר, או בשמו הלטיני: וסקטומי (לעתים נכתב גם וזקטומיה, וזקטומי, וסקטומיה; באנגלית: Vasectomy).
בישראל הוא לא מאוד נפוץ, אבל בארה"ב, למשל, עוברים אותו מדי שנה יותר מחצי מיליון גברים אמריקאים, שהשלימו את תכנון המשפחה או שמעוניינים לקחת על עצמם את האחריות למניעת הריון לא רצוי.
וסקטומי הוא ניתוח קצר ובטוח, ויכול להיות הפיך. לאחר קשירת צינור הזרע – אין כל שינוי במראה, במרקם או בצבע של נוזל הזרע וגם לא בתחושות המתלוות לקיום יחסי מין או בביצועים. יעילותה הגבוהה של הפרוצדורה מביאה לכך שיחסי המין הופכים לבטוחים לחלוטין (בכל הקשור להבאת ילדים לא מתוכננת) ונשאר מהנה כמקודם.

שינוי בתוכניות: כן מעוניין בצאצאים

החיים מלאים הפתעות, ולפעמים אפילו גבר עם ילדים שעבר וסקטומי מתוך ביטחון מלא שאין לו רצון לחזור שוב לשלב החיתולים והמוצצים – משנה את דעתו. זה יכול לקרות, לדוגמה, לאחר גירושין והרצון להעמיד צאצאים גם בפרק ב'.
עפ"י ההערכות בספרות, כ-3% – 6% מאלו שעברו את הניתוח, מעוניינים בהמשך הדרך להשיב את המצב לקדמותו. למרבה השמחה, קשירת צינוריות הזרע יכולה להיות הפיכה – וקיימות פרוצדורות שמאפשרות למנותח לחזור ולהיות פורה.

קבלת החלטה על ביצוע ניתוח

ההחלטה לעשות "רוורס" על הניתוח הקודם ולשחזר את צינורות הזרע, איננה אוטומטית ולא נלקחת בקלות.
לא מדובר במוט הילוכים שאנחנו מעבירים בפשטות מהילוך קדמי לאחורי – אלא בפרוצדורה כירורגית שנרצה לשקול בזהירות, במגמה להגשים את רצונותיו של המטופל (קרי, הבאת ילדים מזרעו) מתוך שקילת סיכויי ההצלחה.
בתהליך קבלת ההחלטה נבחנים ביחד עם המטופל (ובת זוגו) כלל הגורמים הרלוונטיים, ובהם: גילו; מצב בריאותו הכללי; הפרעות פריון נוספות שיש לו; מחלות רקע שהוא סובל מהן; מצב הפוריות של בת הזוג; וסיכויי ההצלחה הסטטיסטיים של הפעולה, עפ"י מצבו ובשקלול כלל הנתונים.
כך, למשל, מי שעבר את הניתוח לפני שנים רבות, בטכניקות ניתוחיות אגרסיביות שהיו נהוגות בעבר – סיכויי הצלחת הפעולה אצלו נמוכים יותר, בהשוואה למי שעבר את הפרוצדורה בגישה עדינה יותר ובעת האחרונה.
בכל מקרה, גם אם המסקנה המשותפת של הרופא ושל המטופל תהיה שניתוח שחזור הוא אופציה פחות עדיפה – ניתן יהיה להציע לו לעבור פרוצדורה כירורגית קטנה של שאיבת זרע מהאשך.
ביצוע השאיבה לא יחזיר את האנטומיה שלו למצבה המקורי (הוא עדיין יוכל לקיים יחסי מין ללא חשש שיכניס את בת זוגו להריון), אבל כן בהחלט יאפשר להשתמש בזרע שלו במסגרת תהליך של הפרייה חוץ גופית.
עבודה שבוצעה לאחרונה הדגימה כי זוגות בהם הגבר עבר וסקטומי, השיגו הריון לאחר משך זמן דומה ובשיעורים דומים – הן אם בחרו בשאיבת זרע והפריה חוץ גופית, והן אם בחרו בניתוח שחזור.

ניתוח לשחזור צינורות הזרע

ניתוח לשחזור צינורות הזרע נקרא וזו-וזוסטומי (vasovasostomy), והוא מתבצע על ידי אנדרולוג (רופא מומחה באורולוגיה, שעשה גם תת-התמחות באנדרולוגיה, רפואת פריון הגבר).
הניתוח מבוצע בהרדמה מלאה, ומטרתו לחדש את מעבר תאי הזרע אל נוזל השפיכה, ולהשיב את המצב לקדמותו.
בניתוח הקודם, וסקטומי, נותקו צינורות הזרע שמובילים זרע מהאשכים אל השופכה, ולאחר מכן נקשרו. האתגר הכירורגי כאן הוא לעקוף את ה"חסימה" שיצר המנתח הקודם – ולבצע השקה (חיבור) מדוייקת.
אם נוצרה במקום רקמת צלקת משמעותית (לא ניתן לדעת זאת לפני הפעולה, אלא רק בחדר הניתוחים), המנתח יצטרך לעבור לבצע וזו-אפידידימוסטומי vasoepididymostomy)) – פרוצדורה מורכבת יותר, שבה צינור הזרע יחובר ישירות אל יותרת האשך.
הגישה העדיפה לביצוע הניתוח היא מיקרו-כירורגית, המאפשר עבודה מדוייקת יותר. בניתוח המיקרו-כירורגי עושה המנתח שימוש בתפרים דקים ביותר (עובי של פחות משערה אנושית), על מנת לחבר חזרה את צינור הזרע.
ניתן לבצע תוך כדי הפרוצדורה גם שאיבת זרע מהאשך, שתשמש כגיבוי במקרה של כשלון הניתוח.

 

למידע נוסף אודות המרכז לפוריות הגבר של הרצליה מדיקל סנטר ופרטים נוספים אודות הטיפול, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.