Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
פוליפקטומיה – כריתת פוליפים מהמעי הגס
פוליפקטומיה – כריתת פוליפים מהמעי הגס

פוליפקטומיה – כריתת פוליפים מהמעי הגס

פוליפים הם גידולים שפירים, קטנים למדי, שמתפתחים לרוב במערות האף, ברחם ובמעי הגס. האחרון נחשב לאיבר שבו מתפתחים הכי הרבה פוליפים, בתדירות הגבוהה ביותר ואם אלו אכן התפתחו בו – המשמעות הקלינית כפולה.
ראשית, פוליפים במעי הגס עשויים לגרום להופעת תסמינים כמו דימומים או חסימת מעיים – אם כי במקרים נדירים יחסית; שנית, הפוליפים השפירים עשויים להתפתח בעתיד לגידולים ממאירים, מה שמחייב להעניק להם תשומת לב רבה.

ככלל, 5% מהפוליפים המתפתחים במעי הגס יהפכו בעתיד לסרטניים. עם זאת, לא ניתן לקבוע כיום מראש איזה פוליפ יהפוך ממאיר ואיזה לא, ולכן כל פוליפ שמתגלה במעי – ייכרת ויוסר. בהקשר זה נציין כי אדם יכול לחיות שנים עם פוליפים במעי מבלי שידע על כך, והמשמעות היא שרוב הפוליפים לא יהפכו סרטניים (כפי שניתן להבין מהנתון הסטטיסטי שהוצג כעת). למרות זאת, וכפי שציינו, נכרת כל פוליפ שגדל במעי הגס, בהליך שנקרא גם פוליפקטומיה.

מידע כללי על כריתת פוליפים מהמעי הגס

איתור פוליפים במעי הגס נעשה לרוב בבדיקת קולונוסקופיה – בחינה של המעי הגס באמצעות סיב אופטי דק שמוחדר דרך פי הטבעת. בדיקה זו נחשבת כיום ליעילה ביותר מבחינה זו.

גם צילומי רנטגן וגילוי דם בצואה עשויים להעיד על התפתחות פוליפים, אך הקולונוסקופיה היא כלי האבחון המומלץ ביותר כיום בתחום.

למעשה, הקולונוסקופיה היא לא רק כלי אבחון, אלא גם כלי טיפול: אם במהלכה אכן מתגלה פוליפ (או כמה פוליפים), ניתן לבצע פוליפקטומיה, כריתה של הפוליפ, או צריבה שלו באמצעות זרם חשמלי, אם הוא קטן מאוד.

בדרך זו נעצר מיידית ובצורה מוחלטת תהליך צמיחת הפוליפ, ונמנעת האפשרות שיהפוך לסרטני בעתיד.

ישנם מקרים – נדירים אומנם – שבהם הדרך היחידה לכריתת הפוליפים היא באמצעות ניתוח מלא של המעי הגס. במקרה כזה, הניתוח יהיה מורכב הרבה יותר, אך יבטיח גם הוא כי הפוליפים לא ימשיכו להתפתח במעי.

הדמייה של כריתת פוליפים

הכנה לפעולה

קולונוסקופיה תדרוש מכם הכנה מסוימת אשר תבטיח מעי מרוקן ונקי ככל האפשר לפני תחילת הפעולה.

ככל הנראה תתבקשו לעבור לדיאטה מיוחדת כמה ימים לפני הבדיקה, וביום הבדיקה לשתות חומרים משלשלים ולבצע חוקן, כדי לרוקן את המעי לחלוטין.

אם הסרת הפוליפים תעשה בניתוח מלא, תידָרשו לצום כמה שעות לפניו משום שהוא ייעשה בהרדמה כללית, כמובן.

מהלך הפעולה

פוליפקטומיה למעשה חותכת את הפוליפ או הפוליפים בבסיסם, וכך 'מחסלת' את הגידול. יש לציין כי במקרים רבים, בייחוד במעי הגס, מתפתחים כמה פוליפים במקביל באזורים שונים, ואת כולם חשוב לכרות.

הכריתה נעשית בעזרת לולאה מיוחדת אשר מתהדקת על בסיס הגידול וחותכת אותו. כאשר מדובר בפוליפים קטנים במיוחד (כאלו שעדיין לא פיתחו 'גבעול', למשל, כמו פוליפים שהתפתחו במשך זמן רב), הם לא ייכרתו אלא ייצרבו בעזרת פולס חשמלי ממוקד.

בין אם מדובר בפוליפקטומיה שנעשית במסגרת קולונוסקופיה, ובין אם זהו ניתוח מעי מלא, השחרור מבית החולים לא יהיה מיידי.

קולונוסקופיה נעשית תחת טשטוש עמוק, ותצריך שעות אחדות של התאוששות אחריה (לכן מומלץ להגיע לבדיקה עם מלווה, שכן אסור לנהוג לאחריה); ניתוח במעי הגס מצריך, כמובן, התאוששות ארוכה יותר שתימשך כמה ימים.

תופעות לוואי

כריתת הפוליפים עשויה לגרום לכאבים מסוימים ולדימומים מהמעי, אך אלו צפויים להיפסק בתוך ימים אחדים בדרך כלל.

יש לציין כי קיימת אפשרות לצמיחה מחודשת של הפוליפ במקום שבו נכרת, אם כי לא מדובר בתופעה שכיחה מאוד.

נוסף על כך, פוליפקטומיה לא תמנע צמיחה של פוליפ נוסף במקום אחר לאורך המעי הגס – ולכן חשוב לבצע בדיקת קולונוסקופיה אחת לתקופה כבדיקת סקר, כדי לוודא שלא התפתחו במעי פוליפים חדשים עם הזמן.

 

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.