Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוח במעי הגס
ניתוח במעי הגס

ניתוח במעי הגס

ניתוח במעי הגסניתוחים במעי הגס הם, רובם ככולם, ניתוחים לכריתת המעי – כריתה חלקית או מלאה. פעולה כזו עשויה להתבצע בעקבות דימום תמידי מהמעי, דלקת מעיים כרונית, חסימת מעיים או חסימה באספקת דם למעי, אם כי נדמה שהסיבה השכיחה ביותר, או לפחות זו המוכרת ביותר, היא ניתוח במעי הגס בעקבות סרטן המעי הגס. מדובר בסוג הסרטן השני בשכיחותו בישראל, וכאשר מתגלה גידול סרטני במעיים האופציה הניתוחית היא היעילה ביותר.

ניתוח במעי הגס נחשב לניתוח לא קל, הן מבחינת הפרוצדורה עצמה והן מבחינת ההתאוששות ממנה. מדובר בתהליך איטי וזהיר, שצריך להתבצע בליווי של אנשי מקצוע ומומחי תזונה, שיבטיחו החלמה מלאה של המעי וחזרה לתזונה יומיומית נאותה בהקדם. כך או כך, הניתוח הוא במקרים רבים האופציה היעילה ביותר לטיפול במחלות המעי, בטח ובטח בסרטן המעי הגס.

מידע כללי על ניתוח במעי הגס

ניתוח במעי הגס הוא למעשה פרוצדורה כירורגית שבמהלכה נכרת חלק מהמעי הגס או כולו, בשל בעיה שמחייבת פעולה דרסטית שכזו. מאחר שהמעי הגס, בתפקידו העיקרי, סופח את נוזלי הצואה (וכך היא הופכת קשה יותר לקראת יציאתה מן הגוף) ניתן לחיות גם בלעדיו.

ניתוח במעי הגס דורש מיומנות רבה מהרופא המנתח, שכן לאחר כריתת החלק הנגוע יש לבצע 'השקה' – שמה הרפואי של פעולת החיבור בין שני הקצוות הבריאים של המעי. אפשר לראות ניתוח לכריתת המעי הגס כמו חיתוך של חלק מצינור באמצעו, המחייב חיבור חזק ויציב בנקודת החיתוך לאחר מכן, כדי לאפשר זרימה מיטבית של מים דרכו.

הניתוח נעשה, כמובן, בהרדמה כללית, ולאחריו תידרשו להקפיד על תזונה מתאימה למשך תקופה מסוימת, כדי להקל על פעולת המעיים ולאפשר לגוף להסתגל למצב החדש. עם הזמן ובהדרגה תוכלו לשוב לאכול כרגיל, אך ייתכן שתתבקשו להקפיד על הימנעות ממזונות מסוימים או על צריכה של מזונות אחרים כדי להבטיח את בריאות מערכת העיכול גם בעתיד.

הכנה לפעולה

לקראת הניתוח תתבקשו לצום, בשל העבודה שהפעולה נעשית תחת הרדמה כללית, אך מלבד זאת תצטרכו לרוקן את המעיים (לרוב באמצעות תרופות משלשלות) ואף לצרוך מאכלים מסוימים בלבד או סוג מסוים של מזון כמה ימים לפני הניתוח. לרוב תעברו לפני הניתוח גם קולונוסקופיה, בדיקת דם ובדיקות הדמיה שונות, שיספקו לצוות הרפואי תמונה כוללת ומדויקת לגבי מצבכם ולגבי הבעיה הדורשת טיפול.

מהלך הפעולה

ניתוח במעי הגס נעשה, כאמור, בהרדמה כללית. ישנם מקרים שבהם ניתן לבצע את הניתוח בגישה הזעיר-פולשנית, דרך כמה חתכים באזור הבטן, אך גם היום נעשים ניתוחים רבים מסוג זה בגישה הפתוחה – דרך חתך רחב באמצע הבטן. כך או כך הניתוח נמשך בין שעתיים לארבע שעות, בהתאם למורכבות המקרה.

בניתוח עצמו יבדוק הרופא מקרוב את מצב המעי שלכם, ובהתאם לכך יחליט על הפעולה הנדרשת: לעיתים יספיק חיתוך של קטע מסוים מהמעי, ולעיתים תידרש כריתה מלאה של המעי. ישנם מקרים שבהם אף ייכרתו המעי והחלחולת (הרקטום, החלק האחרון של המעי, המתחבר לפי הטבעת).

כאשר מדובר בכריתה חלקית של אזור הנגוע בסרטן המעי הגס, יכרות הרופא לא רק את הקטע החולה, אלא גם כמה סנטימטרים בריאים משני הצדדים, כמעין 'מרווח ביטחון' שיפחית את הסיכויים להישנות המקרה. אם מדובר בסרטן מופשט, שאינו ממוקד בנקודה אחת במעי, ייכרתו בדרך כלל גם בלוטות הלימפה של המעי, כדי לנסות ולמנוע את התפשטות הסרטן לאיברים סמוכים.

עוד חשוב לדעת כי ישנם מקרים שבהם, בעקבות הפעולה הכירורגית, יצטרך הרופא ליצור 'פתח יציאה' חדש, שדרכו יובל תוכן המעי הדק (החלק במעיים שמתחבר, במקור, אל המעי הגס) החוצה מן הגוף. במקרים כאלו ייאגר תוכן זה בשקית מיוחדת שתוחזק לצד לגוף. פעולה שכזו יכולה להיות זמנית, לטובת החלמה מיטבית של המעי הגס החולה, ועשויה אף להיות קבועה – כאשר אין ברירה אלא לכרות את החלחולת המובילה אל פי הטבעת.

תופעות לוואי לאחר ניתוח במעי הגס

ניתוח במעי הגס עשוי לגרום לכמה תופעות לוואי: פגיעה בשלפוחית השתן, פגיעה בתפקוד המיני (אצל גברים), סיבוכים הקשורים בנשימה ובתפקוד הריאות ודליפת תוכן המעי לחלל הבטן (בנקודת ההשקה שבה חובר המעי במהלך הניתוח). עם זאת חשוב לציין שמדובר בסיבוכים ובתופעות לוואי נדירים למדי, שהפכו עם השנים שכיחים מאוד הודות ליכולתם הגבוהה של המנתחים המומחים בתחום זה.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם