Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוח החלפת מפרק ירך
ניתוח החלפת מפרק ירך

ניתוח החלפת מפרק ירך

במפגש בין עצם האגן והירך נמצא מפרק הירך. זהו מפרק כדורי שבנוי כמכתש ועלי, ומורכב משקע שצורתו כשל מכתש בעצם האגן, לתוכה נכנס חלקה העליון של עצם הירך, שצורתה כעלי. מפרק הירך מאפשר את טווח התנועה הרחב של הגפיים והאגן קדימה, אחורה, לצדדים, ובסיבוב.

בעקבות חבלה, מחלה (לדוגמה, דלקת פרקים), או תהליכים טבעיים דוגמת ההזדקנות, חלים שחיקה והרס של הסחוס. הרס של הסחוס מתבטא בחיכוך של עצם הירך בעצמות האגן, התפתחות דלקת מקומית, כאב עז, והגבלה משמעותית של תנועתיות המפרק. ראוי לציין שמדובר בתופעה שכיחה לאחר גיל שישים, הן בקרב נשים והן בקרב גברים.

מתי נצטרך ניתוח להחלפת מפרק ירך?

שחיקה של הסחוס אינה הפיכה, ואינה ניתנת לטיפול תרופתי מרפא. ניתן להקל על הכאב העז באמצעות משככי כאב, לטפל בדלקת באופן מקומי על ידי נוגדי דלקת, ולהקל על הכאב תוך שיפור יכולת התנועתיות על ידי טיפול פיזיותרפי. במידה והטיפול השמרני אינו מספיק, עלול להיווצר צורך בניתוח להחלפת מפרק הירך.

ניתוח להחלפת מפרק הירך מבוצע על מנת להחליף מפרק שנפגע וגורם לכאב עז ו/או להגבלה משמעותית בתנועת הפרק. במהלך הניתוח, מוחלף המפרק הפגוע במשתל מלאכותי, שמדמה את תנועתו הטבעית של מפרק הירך, ומאפשר תפקוד תקין של עצמות האגן והרגליים.

ניתוחים להחלפת מפרקים מבוצעים בהצלחה מאז שנות ה- 70 של המאה הקודמת.

בשנת 2010 בוצעו בהצלחה כ-500 ניתוחים להחלפת מפרקים במרכז הרפואי הרצליה מדיקל סנטר.

איך מתבצע ניתוח להחלפת המפרק?

לפני הניתוח על החולה לבצע בדיקות שגרתיות, בין היתר גם צילום חזה ואק"ג כדי לבדוק אם הוא כשיר לניתוח, בנוסף החולה ייבדק ע"י המרדים מספר ימים לפני הניתוח. לפני הניתוח החולה יהיה בצום של כ-6 שעות.

עם הגעתו לבית חולים יחובר לעירוי ויקבל טיפול אנטיביוטי לווריד. מתן אנטיביוטיקה לפני הניתוח הינה חשובה מאוד מאחר והיא מורידה את הסיכון הגדול ביותר היכול להיגרם ע"י ניתוח: זיהום, אשר שכיחותו בניתוחים אלו 1-3%.

הניתוח יכול להתבצע בהרדמה כללית או אפידוראלית. בסיום הניתוח החולה יעבור למחלקת התאוששות, שם יבדקו סימנים חיוניים ולאחר מכן יועבר למחלקת אשפוז.

ניתוח החלפת מפרק ירך

מה קורה לאחר הניתוח?

במחלקת האשפוז החולה מוקם ומתחיל להלך על רגליו בעזרת הליכון או קביים. לאחר 5-6 ימים משתחרר לביתו או למרכז שיקום.

מה הם אחוזי ההצלחה של הניתוח?

ניתוח החלפת מפרק ירך נחשב לאחד הניתוחים המוצלחים ביותר מכל הניתוחים הכירורגיים למיניהם, גם יחד.
אחוזי ההצלחה הינם מעל 97%

איך יודעים שהניתוח הצליח?

  • היעלמות הכאבים לחלוטין
  • שיפור בטווח התנועה
  • היעלמות הצליעה
  • שיפור בתפקוד,כלומר, החולה מסוגל להלך מרחקים ארוכים יותר.

תוצאה טובה כפי שתוארה, מושגת כאמור מעל 97% מכלל החולים וזו הסיבה שמספר הניתוחים בעולם מסוג זה עולה בהדרגה מאחר והחולים מודעים לאחוזי ההצלחה הגבוהים.

מנגד לאחוזי ההצלחה הגבוהים מאוד, אחוזי הסיבוכים נמוכים מאוד: זיהום כ- 1-3% , פקקת וורידים 1-5% יותר. סיבוכים אחרים הם נדירים ביותר.

לסיכום: ניתן לומר שניתוחי החלפת מפרק ירך הינם ניתוחים בעלי הצלחה גבוהים שמביאים לכך שהחולה שהיה נתון לכאבים גדולים לפני הניתוח, חוזר לפעילות עצמאית לכל דבר.

מדוע דווקא במרכז הרפואי הרצליה מדיקל סנטר?

המרכז הרפואי הרצליה מדיקל סנטר מאגד את מיטב הרופאים המומחים בארץ על מנת לאפשר קבלת טיפול מיטבי תחת קורת גג אחת. המרכז מציע תהליך מסודר של אבחון, בדיקות (הן בדיקות מעבדה והן בדיקות דימות מתקדמות), וקבלת החלטה לגבי הטיפול הנדרש.

כלל בדיקות הדימות מבוצעות במסגרת המרכז הרפואי הרצליה, ללא צורך בזמן המתנה מיותר. עם קבלת ההחלטה על ביצוע הניתוח ניתן יהיה לקבוע את המועד בהתאם למידת הדחיפות, זמינות המנתח, ונוחותו האישית של המטופל. חדרי הניתוח המשוכללים במרכז הרפואי הרצליה מדיקל סנטר מאפשרים לבצע מגוון רחב של ניתוחים אורתופדים מורכבים, תוך שימוש בשיטות ובשתלים מהמתקדמים ביותר. במקרה הצורך, קיימת במרכז הרפואי הרצליה מדיקל סנטר יחידה לטיפול נמרץ, שמונעת את הצורך בהעברת המטופל למסגרת אשפוז אחרת.

במהלך שהותו במרכז הרפואי הרצליה ייהנה המטופל מרמת אשפוז מהטובות במדינת ישראל, כמו גם משירות מעולה לפני, במהלך, ולאחר הניתוח. חדרי האשפוז מהודרים ומאובזרים ברמה גבוהה. ניתן להזמין חדר פרטי או סוויטות מפוארות עם נוף לים. כדי לתת מענה כולל לצרכיו של המטופל גם לאחר תקופת האשפוז, עומדים אנשי צוות המרכז הרפואי הרצליה מדיקל סנטר בקשר עם מוסדות שיקום ומכוני פיזיותרפיה מתקדמים ברחבי הארץ.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם