Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
הסרת גידולי כליה בהקפאה

הסרת גידולי כליה בהקפאה

קצר ולעניין

קצר ולעניין

מרבית גידולי הכלייה מזוהים כיום בשלב מוקדם. בעבר שיטת הטיפול הנהוגה היתה ניתוח לכריתת הגידול הסרטני, אך מרבית החולים לא היו ברי ניתוח. עבורם, השיטה החדשנית של קריו-אבלציה (צריבה בקור) של הנגעים הסרטניים מספקת תוצאות זהות להליכים הכירורגיים. הפעולה נחשבת פולשנית ברמה מינימלית ולכן פרופיל הסיכון הינו נמוך. היא אינה מצריכה הדרמה או טשטוש, ובכך ההתאוששות ממנה מהירה.

מזער
קצר ולעניין

מרבית גידולי הכלייה מזוהים כיום בשלב מוקדם. בעבר שיטת הטיפול הנהוגה היתה ניתוח לכריתת הגידול הסרטני, אך מרבית החולים לא היו ברי ניתוח. עבורם, השיטה החדשנית של קריו-אבלציה (צריבה בקור) של הנגעים הסרטניים מספקת תוצאות זהות להליכים הכירורגיים. הפעולה נחשבת פולשנית ברמה מינימלית ולכן פרופיל הסיכון הינו נמוך. היא אינה מצריכה הדרמה או טשטוש, ובכך ההתאוששות ממנה מהירה.

מזער

חדש במדיקל – פרוצדורה מינימלית להסרת גידולי כליה בהקפאה.
השיטה החדשה, שעושה שימוש בהקפאה, מביאה לתוצאות אונקולוגיות מצויינות – בלי ניתוח, בלי הרדמה, עם התאוששות קצרה ומעט כאבים.

כ-1,000 ישראלים מאובחנים מדי שנה עם סרטן בכליה.

אבחנה של סרטן היא תמיד מבהילה, אבל בסרטן הכליה נרשמו בשנים האחרונות כמה וכמה התפתחויות והתקדמויות משמעותיות באבחון ובטיפול – מה שלא רק מגדיל את סיכויי הריפוי, אלא גם מקנה לחולה אפשרות לקבל טיפול מדוייק יותר ובטוח יותר.

עם השיפור באמצעי הדימות (כמו אולטרסאונד ו-CT) אחד הדברים המשמחים שהתווספו לתחום, הוא שכיום מרבית הגידולים מתגלים באקראי, כאשר הם עוד קטנים ואינם גורמים לכל סימפטום שהוא.

כך, למשל, יכול מטופל להיות מופנה לביצוע אולטרסאונד בטן תחתונה, לבירור עניין לא כלייתי בעליל – ותוך כדי הבדיקה, יזהה הבודק גידול בכליה מסוג RCC.

70% מגידולי הכליה בישראל (שרובם הם מסוג RCC Renal Cell Carcinoma) מזוהים כך, בשלב שבו הם עדיין לא הספיקו לשלוח גרורות או אפילו להתפשט מקומית לבלוטות לימפה סמוכות (רפואית: "שלב 1" או "שלב 2", Stage I/II).

זה כמובן השלב הטוב ביותר לגלות בו סרטן, שטומן בחובו את סיכויי הריפוי הגבוהים ביותר.

בעבר: רק ניתוח

לאחר הגילוי, כמו בכל סוג אחר של גידול מוצק וממוקם, הטיפול המרפא שהרופא חותר אליו הוא להסיר מהגוף את הגידול הסרטני, כדי שלא ימשיך לשגשג באיבר שבו התפתח וישלח גרורות לאיברים נוספים. בעבר, האופציה היחידה לעשות זאת הייתה באמצעות ניתוח.

הפרוצדורה הכירורגית השתכללה ברבות השנים, וכיום בגידולי כליה ממוקמים מקובל לבצע כריתת כליה חלקית בלבד (Partial Nephrectomy), שתותיר מקסימום רקמת כליה מתפקדת.

שכלול נוסף שנכנס בשנים האחרונות הוא האפשרות לבצע כריתת כליה חלקית ברובוט (Robot Assisted Partial Nephrectomy), המוצעת גם כאן ב"הרצליה מדיקל סנטר".

אבל הניתוח, אפילו הרובוטי, ואפילו בידיו של אורולוג מצטיין, כרוך בסיכונים ידועים (גם אם קטנים), כולל סיכוני ההרדמה הכללית. בהתחשב בכך שרוב החולים הם בגיל 60 ויותר (ורבים מהם אף בני 75 ומעלה) – ניתוח בהרדמה כללית הוא לא תמיד האופציה האידיאלית עבורם.

הדמייה של כליות

כיום: קריו – אבלציה (צריבה בקור)

אבלציה (בעברית: צריבה; באנגלית: Ablation) היא שיטה מוכרת ברפואה לטיפול בגידולים רקמתיים באיברים שונים, שהלכה והשתכללה בשנים האחרונות.

הן בניתוח כירורגי והן בפרוצדורה של אבלציה, ניתן באמצעים שונים להרחיק מהגוף רקמה בלתי רצויה.

צריבה של גידולים באבלציה ניתנת לביצוע באמצעות חימום (על ידי שימוש בגלי RF או בגלי מיקרו MW) או על ידי קירור (קריו-אבלציה או Cryoablation). אבלציה בקור מאפשרת להקפיא רקמה, פשוטו כמשמעו, עד שהיא מפסיקה לתפקד.

בניגוד לניתוח, שבו המנתח לוקח את סכין המנתחים ומסיר פיזית את הגידול וסביבתו, במהלך פעולת הקריו-אבלציה, הרופא מחדיר בין 1-3 מחטים קטנות ובאמצעותן מייצר כדורי קרח מדוייקים, אשר גורמים לרקמת הגידול "לקפוא למוות".

מחקרים שנערכו על אבלציה בקור בהשוואה לכריתת כליה חלקית, כמו גם הניסיון הקליני שנצבר בתחום, העלו שאין הבדל אונקולוגי בין השיטות.

במילים אחרות, התועלת הגדולה שמפיק מטופל עם סרטן כליה ממוקם מניתוח לכריתת הגידול – דומה מאוד לריפוי שיפיק כתוצאה מצריבת הגידול באמצעות הקפאה.

ההבדל המרכזי בין השיטות הוא כאמור ב"חוויית הטיפול" שעובר החולה: האבלציה מבוצעת מתבצעת בחדר ניתוח ע"י דקירה קטנה במותן. היא איננה כרוכה בכאבים ולפיכך היא נעשית בערות מלאה, ללא הרדמה וגם ללא צורך בטשטוש עמוק.

בנוסף, העובדה שלא מדובר בניתוח כירורגי – אלא בפעולה בפולשנות מינימלית, מקלה מאוד על ההתאוששות (כמה שעות עד לילה אחד בביה"ח) ועל ההחלמה, בהשוואה לניתוח.

בנוסף, רמת הבטיחות של צריבה בהקפאה גבוהה יותר בהשוואה לניתוח ולשיטות אחרות, הן בשל היעדר ההרדמה והן משום שהסיכון לפגיעה באיברים סמוכים (כמו המעיים, מערכת השתן והעצבים) קטן הרבה יותר, בשל הטכנולוגיה המשמשת לביצוע הפעולה.

התאמת הטיפול המיטבי – חשוב לדון עם הרופא

הקריו-אבלציה הכלייתית הראשונה ב"הרצליה מדיקל סנטר" בוצעה לפני ימים אחדים בידי ד"ר אחיהוד בנדט, מומחה בכיר ברדיולוגיה אבחנתית ופולשנית ב"מדיקל" ומנהל השירות לאונקולוגיה פולשנית בדימות ב"בילינסון", יחד עם ד"ר אלכסנדר בלינקי, מנהל המערך לרדיולוגיה פולשנית במרכז רפואי "רבין" וד"ר שי גולן, מנהל השירות לאורולוגיה אונקולוגית ב"בילינסון".

ד"ר בנדט מדגיש ש"הקפאת גידולי כליה היא טכנולוגיה מצויינת, אבל חשוב לדון עליה עם הרופא ולהתייחס לגידול עצמו ולמטופל עצמו".

"לא כל הגידולים", הוא מפרט, "מתאימים להסרה באמצעות הקפאה. חלקם מחייבים ניתוח ובמקרים אחרים ניתן לטפל באמצעות אבלציה בחימום ולא בקירור. פרט לכך, ישנם מיקומים מסויימים בכליה שמאוד קשה להגיע אליהם בגישה של אבלציה – ועדיף לנתח אותם".

"עניין לא פחות חשוב הוא ההתאמה של המטופל לסוג הפרוצדורה שנבחרה. חשוב להתייעץ עם הרופא, לספר על מצבך הרפואי המלא, העדפותייך ועל רצונותייך – ולקבל החלטה מושכלת ביחד".

 

יתרונות מגבלות
פעולה קצרה והחלמה מהירה לא מתאים לגידולים של יותר מ-3 ס"מ
אין צורך בהרדמה או טשטוש לא מתאים לכלל גידולי הכליה
פרופיל בטיחות גבוה אינו מבוצע בקרב נוטלי מדללי דם או חולים בעלי הפרעות בקרישת הדם

 

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.