>
>
ניתוחים בריאטריים – המספרים מדברים בעד עצמם
ניתוחים בריאטריים – המספרים מדברים בעד עצמם

ניתוחים בריאטריים – המספרים מדברים בעד עצמם

ניתוחי בריאטריה הם ניתוחים אשר נערכים במטרה לטפל בהשמנת יתר – השמנה אשר עשויה לסכן את חייו של החולה. כידוע, השמנה היא אחת המגפות הגדולות ביותר שעמן מתמודד כיום העולם המערבי. הניתוחים הללו, אשר נערכים בשנים האחרונות בתדירות גבוהה מאוד, גם בידי המנתחים המקצועיים בבית החולים הפרטי הרצליה מדיקל סנטר, מסייעים לסובלים מהשמנה מסוכנת ומאפשרים להם לרזות בצורה משמעותית.

השמנת יתר והצורך בניתוח בריאטרי

כאמור, השמנה ועודף משקל נחשבים שכיחים מאוד כיום בעולם המערבי. הסיבות לכך רבות, אך השורה התחתונה מדאיגה מאוד: על פי הנתונים, כ-65% מהאזרחים במדינות העולם המערבי, ובהן ישראל, סובלים מעודף משקל מסוים. מנתוני משרד הבריאות הישראלי עולה כי כ-16% מתושבי המדינה סובלים מבעיות השמנה בדרגות שונות, ואגב – היקפי עודף המשקל בקרב גברים ישראלים גבוהים ב-50% מאלו של נשים ישראליות.

האם עצם ההשמנה היא בעיה? יש שיגידו שאדם עשוי להיות שמן ובכל זאת בריא, ויש בכך מן האמת. אך עם השנים הוכח כי השמנה היא אחד הגורמים המרכזיים להופעת מחלות מסוכנות אחרות כמו יתר לחץ דם, מחלות לב, סוכרת ואף סוגי סרטן שונים, עד שהיא מגדילה את הסיכוי לתמותה מוקדמת פי כמה וכמה (עד פי 12, לעומת אדם שאינו סובל מהשמנה). לכן ישנה חשיבות רבה במלחמה בהשמנה.

כעת נשאלת השאלה: האם כל אדם בעל עודף משקל זקוק לניתוח בריאטרי ויכול לעבור אותו? בהחלט לא.

על פי הגדרת מומחי הרפואה, המועמדים ה'קלאסיים' הם אנשים שה-BMI (מדד מסת הגוף Boby Mass Index) שלהם הוא 40 ויותר. אנשים שה-BMI שלהם הוא 35 ויותר(אך פחות מ-40) יחשבו מועמדים רק אם הם סובלים ממחלות רקע נוספות – סוכרת,מחלת לבהפרעות נשימה ועוד. בימים אלו נבחנת האפשרות כי ניתוחים שכאלו יתאימו גם למי שמדד ה-BMI שלו הוא בין 30 ל-35, אך דבר אחד חשוב לדעת: כל החלטה על ביצוע ניתוח שכזה אינה מתקבלת בצורה אוטומטית, אלא רק לאחר בדיקת המקרה לגופו והחלטת הצוות הרפואי.

אגב, גם בני נוער יכולים לעבור ניתוחים בריאטריים, אם ה-BMI שלהם הוא 50 ומעלה, ורק אם שום טיפול אחר לא הועיל למצבם. משרד הבריאות קבע גיל סף מינימלי בעניין זה – 13 לנערות ו-15 לנערים, כדי למנוע פגיעה בתהליך הגדילה.

כיום מוצעים למטופל חמישה סוגים של ניתוחים בריאטריים, שלכל אחד מהם המאפיינים שלו:

כמה ניתוחים בריאטריים נערכים כיום בישראל?

בשל העלייה בשכיחות מקרי השמנת היתר, ובעקבות הצלחתם הגדולה יחסית של ניתוחים אלו, עולֶה בהתמדה ומדי שנה מספר המטופלים שעוברים ניתוח בריאטרי – בישראל ובעולם. כך לדוגמה, בשנת 2006 בוצעו בישראל 2,285 ניתוחים לטיפול בהשמנת יתר (מכל הסוגים שצוינו לעיל). בשנת 2013 המספר טיפס לכמעט עשרת אלפים ניתוחים, ובהמשך לכמעט 14 אלף ניתוחים בשנה. והמספר ממשיך לעלות.

ומהו הניתוח הפופולארי ביותר? ניתוח שרוול קיבה נחשב למבוקש ביותר, גם משום שהוא פשוט יותר לביצוע, יחסית. על פי נתוני משרד הבריאות, כ-70% מהניתוחים הבריאטריים שבוצעו בישראל ב-2013 היו ניתוחי שרוול קיבה, ובמספרים – 6,093 ניתוחים. ניתוחי הטבעת באותה שנה היוו 17% מכלל הניתוחים.

גם אם נתמקד בניתוחי שרוול קיבה בלבד, נוכל להבין עד כמה התפתח התחום: בשנת 2006 בוצעו בישראל 44 ניתוחי שרוול בלבד; בשנת 2010 בוצעו 2,674 ניתוחים כאלו, וב-2011 המספר חצה את רף 4,000 הניתוחים; בשנת 2013, כאמור, כבר בוצעו יותר מ-6,000 ניתוחים. העלייה המתמדת במספרים מאפיינת כמעט את כל סוגי הניתוחים הבריאטריים.

…ומתברר שישנם עוד יתרונות

הניתוחים הבריאטריים נחשבים לטיפול חדש יחסית ברפואה המודרנית, ורק בעשורים האחרונים הם הפכו לפופולאריים במיוחד. לכן עד לאחרונה התקשו הגורמים המקצועיים לאסוף די מידע על הניתוחים ועל תוצאותיהם לאורך זמן.

היום, עם ניסיון של עשרות שנים, אפשר להצביע בוודאות על ההשפעה של הניתוחים על המטופלים, ומתברר שמלבד הירידה במשקל (בעניין זה נרחיב מיד) הפרוצדורות הללו משפיעות על שני עניינים חשובים נוספים: הראשון נוגע לרמת הכולסטרול בדם, שיורדת בממוצע ב-20% בקרב רוב המנותחים; השני נוגע לסוכרת – עם השנים התברר כי חולים בסוכרת מסוג 2 אשר עברו ניתוח בריאטרי, החלימו מהמחלה לחלוטין או שחל שיפור משמעותי במצבם. למעשה, הנתונים מצביעים על ירידה של 90% ויותר במקרי התמותה מסוכרת בקרב מי שעבר ניתוח כזה, ביחס לכלל אוכלוסיית חולי הסוכרת.

לפני סיום נדגיש כי ההתמדה והמשמעת העצמית חשובות מאוד להצלחת התהליך ולהשגת המטרות שלשמן בוצע הניתוח, ובראשן הירידה במשקל. לא מדובר ב'פתרון קסם' לבעיות ההשמנה, גם אם בהתחלה זה אכן נראה כך (שכן המטופל יחווה ירידה דרמטית במשקלו בחודשים הראשונים שלאחר הניתוח, גם אם לא יעשה דבר). המפתח לשמירה על משקל גוף תקין ועל בריאותכם למשך כל חייכם טמון בניהול אורח חיים נכון ובמעבר לתזונה בריאה. תוכלו להתייעץ בנושא עם הרופא שלכם, עם מומחי תזונה או עם הצוות הרפואי הרחב הפועל בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר, אשר ממשיך ללוות מטופלים גם זמן רב לאחר הניתוח.