Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
בדיקת ציסטוסקופיה
בדיקת ציסטוסקופיה

בדיקת ציסטוסקופיה

בדיקת ציסטוסקופיההציסטוסקופ הוא מעין צינור ארוך המשמש לבדיקת השופכה ושלפוחית השתן בנשים ובגברים, בהליך קצר למדי ברוב המקרים, אשר נקרא בדיקת ציסטוסקופיה. בעזרת הציסטוסקופ אפשר לבדוק בצורה מהימנה ממצאים שונים בשופכה ובשלפוחית השתן (גידולים או אבנים, למשל) ולאתר גורמים לתסמינים שונים (כאבים בעת הטלת שתן, בריחת שתן ועוד).

הציסטוסקופ נחלק לשני סוגים: קשיח וגמיש. הסוג הגמיש מתאים בעיקר לאבחון ולבדיקת השופכה ושלפוחית השתן, ואילו בעזרת הציסטוסקופ הקשיח אפשר לבצע פעולות טיפוליות מורכבות יותר כמו צריבה של כלי דם או ביופסיה (נטילת דגימת רקמות).

הבדיקה נעשית דרך צינור השופכה, ולכן מטופלים רבים נרתעים ממנה. עם זאת, מאחר שמדובר בבדיקה שניתן לבצע בהרדמה מקומית, אזורית או כללית, היא אינה צפויה להסב כאבים אלא רק איˉנוחות מסוימת.

מידע כללי על ציסטוסקופיה

בדיקת ציסטוסקופיה נעשית משתי סיבות עיקריות: אבחון ואיתור של גורמים לכאבים או לתופעות אחרות הקשורות בשלפוחית השתן או בשופכה; טיפול בגורמים הללו, בין אם אותרו במהלך הבדיקה ובין אם הצוות הרפואי ידע על קיומם לפני תחילת הפעולה.

בדיקת הציסטוסקופיה יכולה לטפל בגידולים בשלפוחית השתן או בשופכה, באבנים שהצטברו בשלפוחית השתן, בחסימות שונות ובהיצרויות, בדימומים ועוד, ואף מתאימה כהכנה לקראת ניתוח באזור זה או כסקירה וכבדיקת ביקורת באיברים הללו לאחר שבוצע ניתוח מסוים.

לרוב יוחלט על ביצוע בדיקת ציסטוסקופיה לאחר דיווח על תסמינים כלשהם שלא ניתן לעמוד על מקורם בבירור ללא עריכתה, ובכלל זה צריבה בעת מתן שתן, בריחת שתן ודליפת שתן וכדומה. בעזרת הציסטוסקופ יכול הרופא לקבל תמונה מדויקת ונרחבת מאוד על מצב השופכה ושלפוחית השתן, וכאמור לטפל בממצאים שונים שיתגלו במהלכה, במידת הצורך.

הכנה לציסטוסקופיה

אם הפעולה נעשית תחת טשטוש עמוק (סדציה) או תחת הרדמה כללית, ייתכן שתתבקשו לצום כמה שעות לפניה. לרוב תתבקשו לבצע בדיקת שתן ולספק תרבית שתן (כדי לבדוק אם ישנה דלקת בדרכי השתן). אם התרבית תגלה כי ישנה דלקת בדרכי השתן, הבדיקה תידחה – ותסופק לכם אנטיביוטיקה. רק כאשר הדלקת תחלוף ניתן יהיה לבצע את הבדיקה עצמה.

לעיתים נלקחת תרבית שתן גם במהלך הבדיקה עצמה, ולכן עשוי הצוות הרפואי לבקש מכם לשתות כמות רבה של מים לפני הבדיקה, כדי לאגור שתן בשלפוחית.

מהלך הפעולה

בדיקת ציסטוסקופיה יכולה להתבצע, כאמור, תחת שלושה סוגי הרדמה: בהרדמה מקומית יימרח חומר מאלחש בפתח השופכה; בהרדמה אזורית יוזרק חומר הרדמה לנקודה מסוימת בגב (נקודת ההזרקה תלויה בסוג ההרדמה האזורית – אפידורלית או ספינלית); בהרדמה כללית יוחדר החומר המרדים דרך עירוי לווריד. בשני המקרים האחרונים יבצע מרדים מוסמך את ההרדמה וישגיח עליכם לכל אורך שלבי הפעולה.
לסוג הציסטוסקופ ישנה השפעה על סוג ההרדמה שתיבחר: בדיקה בסיצטוסקופ גמיש תוכל להתבצע גם תחת הרדמה מקומית בלבד (ולעיתים אף ללא הרדמה), לאחר התייעצות עימכם כמובן. בדיקה בציסטוסקופ קשיח תחייב הרדמה כלשהי.

לאחר ביצוע ההרדמה תחל הפעולה עצמה. אתם תשכבו על גבכם, עם רגליכם מפוסקות ועם ברכיים מכופפות (בדומה לתנוחה שבה מתבצעות בדיקות גינקולוגיות). הציסטוסקופ יוחדר, כאמור, דרך פתח השופכה, עד לאזור שלפוחית השתן ודרכו יוזרמו נוזלים אל השלפוחית, כדי להרחיב אותה ולאפשר לרופא לבחון היטב את כל חלקיה.

בקצה הציסטוסקופ ישנו סיב אופטי שמשדר תמונה קרובה ומוגדלת אל מסך שנמצא מול עיני הרופא, שיכול להתבונן ולבחון את השופכה ואת שלפוחית השתן על גבי המסך או דרך פתח הציסטוסקופ עצמו.

על פי הצורך, ובהתאם לסוג הפעולות שיידרש לבצע – כריתת גידולים, הוצאת אבנים משלפוחית השתן, צריבת כלי דם מדממים או נטילת ביופסיה – יבחר הרופא אם להשתמש בציסטוסקופ הגמיש או בציסטוסקופ הקשיח. הפעולה כולה עשויה להימשך דקות ספורות בלבד, אך אם התגלו ממצאים שיש לטפל בהם היא תתארך מעט – עד לכחצי שעה לעיתים.

תופעות לוואי

בדיקת ציסטוסקופיה נחשבת לבדיקה פשוטה למדי, ולכן היא לא אמורה לגרום לתופעות לוואי משמעותיות. לבד מתופעות הלוואי הידועות הקשורות בסוג ההרדמה שנבחר, עשויים להיגרם דימומים בדרכי השתן בעקבות הפעולה, אך הם יחלפו לרוב לאחר כמה ימים, וכך גם תופעות לוואי כמו איˉנוחות כללית באזור, צריבה בעת מתן שתן ועלייה זמנית בתכיפות מתן השתן. סיבוכים נדירים מאוד הקשורים בפעולה זו הם זיהומים, היצרויות והיווצרות קרישי דם בדרכי השתן.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.