>
שאלות ותשובות בנושא אורולוגיה אצל ילדים
שאלות ותשובות בנושא אורולוגיית ילדים

שאלות ותשובות בנושא אורולוגיית ילדים

"הניתוח הוא לא הדבר היחיד כאן: השירות, תשומת הלב והיחס קובעים כיצד תיראה החוויה בעיני הילד"

תקציר ריאיון וידאו עם ד"ר עמוס נאמן, אורולוג מומחה בניתוחי ילדים בהרצליה מדיקל סנטר.

מה מיוחד בניתוחי ילדים ובמה הם שונים מניתוחי מבוגרים?

"מעל לכול צריך לזכור שילד הוא ילד, הוא לא 'מבוגר צעיר' – זה טיפול שונה מאשר טיפול במבוגרים. ילד הוא מכלול שכולל גם את ההורים ולכן אנחנו מתייחסים לזה בצורה שונה. נוסף על כך הניתוחים בילדים הרבה פעמים שונים מאלה של מבוגרים. אלה ההבדלים העיקריים כפי שאני רואה אותם".

האם ניתוחים אורולוגיים זעיר-פולשניים מתאימים גם לילדים?

"לתפיסתי, ניתוחים זעיר-פולשניים מתאימים מאוד לילדים ובעיניים שלי אף נועדו ונוצרו לצורך כך. הצלקות הקטנות, הכאבים, ההחלמה המהירה – כולם יתרונות מבורכים, במיוחד אצל הילדים".

מה הם ניתוחים לפרוסקופיים? אילו סוגי ניתוחים לפרוסקופיים מבוצעים בילדים?

""ניתוחים לפרוסקופיים הם בעצם ניתוחים זעיר-פולשניים, ניתוחים בהם נעזרים במצלמות שנכנסות אל חלל הבטן ובמכשירים עדינים. לכן אין צורך לפתוח את הבטן: הרופא עובד מול מצלמה באמצעים ויזואליים וכך אנו מצמצמים את הצלקות ככל האפשר ומזרזים את ההחלמה".

מהו אשך טמיר ובאילו מקרים תופעה זו תחייב ניתוח?

"אשך טמיר הינה תופעה נפוצה שמתגלה בכ-2% מהילודים. אנו עוקבים אחרי ילד שנולד עם אשך טמיר עד לגיל חצי שנה. אם עד אז האשך לא ירד למקומו הטבעי בשק האשכים, ננתח את הילד. לרוב מומלץ לבצע את הניתוח עד גיל שנה – אלה ההמלצות של איגוד הרופאים האמריקאי, מכיוון שלילדים עם אשך טמיר סיכוי יתר לפגיעה בספירת הזרע בעתיד ושכיחות יתר לסרטן האשכים".

מהו היפוספדיאס וכיצד ניתן לטפל במום מסוג זה?

"היפוספדיאס הוא למעשה מכלול של מומים באיבר המין הזכרי המופיעים אצל בנים ילודים. מומים אלו כוללים פתח שופכה שאינו ממוקם במיקומו האנטומי הרגיל, מה שגורם להטלת שתן כלפי מטה לאורך איבר המין, מכלול של בעיות בעור הפין, עקמת של הפין ועוד. מצבים אלו מצריכים לא פעם ניתוח כדי למנוע סיבוכים עתידיים".

האם בקע בילדים שונה מבקע במבוגרים וכיצד מטפלים בכך?

"בקע בילדים שונה מהותית מבקע במבוגרים. בקע בילדים הוא לרוב מולד, בניגוד לבקע במבוגרים אצלם הוא נרכש עם השנים. גם הטיפול בבקע שונה: בעוד במבוגרים נעשה לרוב שימוש ברשתות לתקן את הבקע, בילדים אנחנו כלל לא משתמשים ברשתות.
הניתוח בילדים לרוב נעשה באשפוז יום, כלומר לאחר הניתוח ישוחרר הילד לביתו. בעבר נהוג היה לבצע את הניתוח בגישה הפתוחה, אך היום, גם בילדים, אנחנו מבצעים את הניתוחים באמצעות טכנולוגיה זעיר-פולשנית ולפרוסקופיה".

מהי הידרוצלה וכיצד מתבצע הניתוח לטיפול בבעיה זו?

"הידרוצל בילדים דומה מאוד לבקע. ההבדל הוא שבהידרוצל יש רק מים, בעוד שבבקע כלוא גם מעי. הטיפול דומה, כמעט זהה, בשני המקרים".

מהו ניתוח וריקוצלה?

"כפי שציינו, ילדים אינם 'מבוגרים צעירים' ולכן הווריקוצל בילדים או במתבגרים שונה מזה של מבוגרים. אצל האחרונים מדובר בדרך כלל בבעיה של עקרות, ובילדים מדובר בעקרות פוטנציאלית שעוד לא הוכחה.
וריקוצל הוא תופעה בה מתפתחים ורידים מורחבים בשק האשכים, לרוב בצד שמאל, משום שכך מתבצע הניקוז הוורידי בגוף שלנו. הוורידים המורחבים יכולים לגרום לפגיעה בייצור הזרע בעתיד, ולכן לעתים הם יצריכו טיפול, שיהיה כירורגי תמיד. במהלך הניתוח למעשה קושרים את הוורידים המורחבים, והוא נעשה בכמה טכניקות שונות: לפרוסקופיה, ניתוח זעיר-פולשני, ניתוחים פתוחים, ניתוחים עם מיקרוסקופ, ניתוחים עם משקפיים מגדילות ועוד. ישנן טכניקות שונות בהן הניתוחים האלה מבוצעים, גם בילדים וגם במבוגרים".

כיצד ניתן לזהות רפלוקס שתן בילדים ומהו הטיפול המומלץ?

"לרוב מתגלה רפלוקס בילדים הסובלים מזיהומים חוזרים בדרכי השתן. כדי לאבחן את הרפלוקס אנו משתמשים באמצעי הדמיה שונים: אולטרסאונד דרכי שתן, ציסטוגרפיה או מיפוי כליות.
ברגע שמאובחן הרפלוקס ניתן לטפל בו במספר טכניקות, החל בטכניקות זעיר-פולשניות הכוללות הזרקת פולימר בשם 'דפלוקס', ניתוחים זעיר-פולשניים לפרוסקופיים וניתוחים פתוחים. כל מקרה נבחן לגופו וכל טיפול כירורגי יותאם ספציפית למקרה המטופל".

כיצד מתבצע ניתוח לטיפול בהיצרות פתח השופכה?

"היצרות פתח השופכה גורמת להפרעות בהטלת שתן, לסטייה או לנטייה של זרם השתן, לזרם שתן חזק, להתאמצות בעת הטלת שתן, לתחושת צריבה ועוד. הניתוח, אשר נקרא Meatotomy, הוא הליך פשוט בו מרחיבים את הפתח על ידי חיתוך. הניתוח מתבצע באשפוז יום וכולל בדרך כלל הרדמה קלה, כמו בטיפולי שיניים".

כיצד אתה מתייחס לתהליך ההחלמה מהניתוח כאשר מדובר בילדים?

"החלמה של ילדים היא למעשה החלמה של כל בני המשפחה: של ההורים המלווים ושל הילד. ישנה חרדה רבה ניתוחים בילדים, אך חשוב לזכור ילדים מחלימים מהר ויפה ברוב המקרים, כך שלעתים הפחד והחשש גדולים יותר מהסבל של אותו ילד.
לרוב, ניתוחי הילדים שאנחנו מבצעים כאן בהרצליה מדיקל סנטר הם ניתוחים זעיר-פולשניים: ניתוחים שמבטיחים צלקות קטנות ומצריכים משככי כאבים מינימליים כמו אקמול או נורופן לטיפול שלאחר הניתוח. כמובן שהילד יהיה מעט מטושטש לאחר הניתוח וייקח לו זמן להתאושש. לעתים הוא גם יבכה, אך לאו דווקא מכאבים אלא משום שהתעורר מההרדמה".

אילו ניתוחי אורולוגיה בילדים אתה מבצע בבית החולים?

"אני מבצע בהרצליה מדיקל סנטר מגוון רחב של ניתוחי ילדים: ניתוחי היצרות פתח השופכה, אשכים טמירים, בקעים בילדים, מומים מולדים קלים ומורכבים כמו היפוספדיאס, היצרות אגן כליה, רפלוקס דרכי השתן ועוד.
הדגש שלי, והדגש של הצוות כאן במדיקל סנטר, הוא הניתוח הזעיר-פולשני הגורם סבל מינימלי לילד ומבטיח זמן החלמה מהיר".

מהם היתרונות שבביצוע ניתוחי ילדים בהרצליה מדיקל סנטר?

"הפילוסופיה שלי היא שבעצם הניתוח הוא לא הדבר היחיד: השירות, שימת הלב לפרטים הקטנים וההתייחסות להורים ולילדים כאחד, הם גורמים חשובים בתהליך ההחלמה, בקבלת ההחלטות ובניתוחים. זה מתחיל בהגעה להרצליה מדיקל סנטר, בקבלת הפנים, במתנות שהקפידו להכין לילדים ועוד.
דבר נוסף בעל חשיבות רבה הוא הליצנות הרפואית שמלווה את הילדים. כך הם תופסים את כל האירוע הזה כחוויה מתקנת וזוכרים את הדברים הטובים, את המתנות ואת הבלונים שקיבלו. גם הדרך בה מתבצע הניתוח עצמו חשובה כמובן מאוד: יש בהרצליה מדיקל סנטר את הציוד הטוב והמודרני ביותר, וכל העת נרכש ציוד חדש. לאחר הניתוח ההורים זוכים להדרכה לגבי הטיפול בילד, גם בזמן שהותם בבית החולים וגם לאחר השחרור הביתה. אנו זמינים טלפונית לשאלות של ההורים ומבצעים כמובן ביקורות לאחר הניתוח, כדי להשלים את כל התהליך".

 

לייעוץ וקבלת מידע נוסף, ניתן ליצור קשר בטלפון: 09-9592999 או להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם.