>
>
>
ליווי קרדיאלי - לחזור לפעילות גופנית גם לאחר אירוע לב
ליווי קרדיאלי - לחזור לפעילות גופנית גם לאחר אירוע לב

ליווי קרדיאלי - לחזור לפעילות גופנית גם לאחר אירוע לב

ביצעתם פעילות גופנית, חלקכם אפילו היו ספורטאים מקצועיים. אלא שאז זה קרה ושינה הכול. אצל חלקכם התגלתה מחלת לב, בעוד אחרים חוו אירוע לבבי. במקרים אחרים, פשוט נדבקתם בקורונה וחוויתם את ההשפעות השליליות שלה על הלב. מצבים דוגמת אלו פגעו מטבע הדברים באפשרות שלכם לבצע אימונים ופעילות גופנית, אבל זה ממש לא אומר שאתם חייבים לוותר על הספורט או לסכן את עצמכם כשאתם מבצעים אותו.

המרכז הקרדיאלי לרפואת ספורט של הרצליה מדיקל סנטר נכנס לתמונה בנקודה הזו בדיוק. הוא מהווה הדרך הנכונה לחזור לפעילות בטוחה – ואפילו אינטנסיבית בחלק מהמקרים – לאחר מאורע לבבי.

היתרונות של ייעוץ וליווי קרדיאלי

החזרה לאחר אירוע לבבי עלולה להיות מורכבת עבור כל אחד, ועל אחת כמה וכמה ספורטאים. בנקודת ההתחלה, חשוב להבין שההתאוששות היא תלויית מקרה. המטרה המשותפת היא לאפשר חזרה נכונה לפעילות, באופן שיהיה בטוח ויקטין עד למינימום האפשרי את הסיכונים להחמרה של בעיה לבבית ידועה או להשלכות של חוסר התאמה בין הפעילות הגופנית למצב התפקוד הנוכחי של הלב – מה שעלול לעורר אירוע לבבי נוסף, לגרום להפרעת קצב משמעותית או אפילו לדום לב.

מיותר אולי לציין שיש הבדל בין אירוע לבבי חמור דוגמת אוטם לב (התקף לב) לבין הפרעת קצב, או בין צינתור לבין ניתוח מעקפים. בחלק גדול מהמקרים, לאחר אירועי לב משמעותיים ייתכן שההנחיה הברורה לאותו אדם תהיה להימנע מפעילות גופנית לתקופה של 7-3 חודשים לפחות. לאחר מכן אפשר יהיה לחזור לפעילות גופנית מתונה. יש מקרים בהם המתאושש יוכל לשוב, כעבור פרק זמן מסוים, לפעילות בעצימות דומה לזו שהייתה טרם הניתוח.

קיימים מקרים בהם הפעילות הגופנית מהווה חלק בלתי נפרד ממאמצי החזרה לשגרה. הדוגמה המובהקת, שהפכה לנוכחת מאוד בשנים האחרונות, היא ההתאוששות מקורונה. ספורטאים חובבים או מקצוענים רבים שחלו מקורונה מתקשים לחזור לפעילות גופנית אפילו חודשים ארוכים או שנים לאחר ההידבקות שלהם. הנתונים שהצטברו מישראל ומהעולם מראים שקורונה עלולה לגרום לפגיעה בשריר הלב, בין אם במהלך המחלה ובין אם במסגרת התופעות ארוכות הטווח (מחלת ה-PIMS הדלקתית ותופעות הלונג קוביד כמכלול), כאשר ישנה מחלוקת האם החיסונים לקורונה מעלים אף הם את הסיכון. בניגוד למתאוששים אחרים, דווקא חשוב שאותם אנשים יקפידו לבצע בהתאם פעילות גופנית על מנת לצאת מהמחזוריות ומהפגיעה ביכולת המאמץ במסגרת הלונג קוביד. אם הם לא יבצעו מאמץ המותאם להם, מצבם עלול להידרדר.

רופא מחזיק לב וירטואלי

הצעד המרכזי: אבחון

בשנים האחרונות הבינו בישראל ובעולם שיש צורך ברפואה קרדיאלית מותאמת לספורטאים, הנבדלים משאר האוכלוסייה במאפיינים הפיזיים שהם מבצעים, בעצימות ובתדירות הפעילות הספורטיבית, בבעיות הגופניות הרלוונטיות וכן הלאה.

תמונת ההתאוששות הגופנית לאחר אירוע לבבי שונה בהמשך לכך בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. יש כאן צורך בביצוע שורה ארוכה של בדיקות מותאמות, כאשר ברוב המקרים מדובר בבדיקת אקו לב במנוחה, אקו לב במאמץ, בדיקת MRI במהלכה מתבוננים בשריר ובקרום הלב או בדיקת CT קרדיו לאיתור היצרויות בעורקי הלב בצורה בלתי פולשנית. את כל הבדיקות האלו מבצעים במסגרת המרכז הקרדיאלי לרפואת ספורט של הרצליה מדיקל סנטר, כשבמידת הצורך תיתכן הפנייה לבדיקות נוספות – לדוגמה, בדיקת מאמץ לב ריאה.

ממצאי האבחון ופגישת סיכום

חשוב שהספורטאי יגיע עם כל הממצאים של האירוע הלבבי שעבר, אם ידוע, מכיוון שהנתונים האלה יובאו בחשבון בשאלה האם הוא יכול לחזור לפעילות גופנית ובאיזה אופן. ליווי קרדיאלי במצב הזה בוחן גם את הפעילות שהספורטאי ביצע טרם אותו מאורע לבבי, במטרה להציב יעדים ריאליים לקראת העתיד. התוצאה של כל אלו היא ייעוץ מקיף וסיכום, הכולל בתוכו דגשים לגבי ביצוע הפעילות הגופנית: סוג הפעילות המומלץ, הגבולות אליהן ניתן להגיע מבחינת המאמצים של הלב, תדירות הפעילות וכן הלאה.

לצד זה, במסגרת פגישת הסיכום יקבל הספורטאי המלצות כללות לגבי אורח החיים כמכלול, החשובות מאוד במקרה של התאוששות מאירוע לבבי. אדם שאורח החיים שלו הוא יושבני (גם אם בין אימונים בלבד) מסכן את עצמו, וכך גם כזה שהתזונה שלו אינה מותאמת לסוג הפעילות שהוא מבצע או לחוסרים התזונתיים המתגלים אצלו.

האם יש צורך במעקב?

ספורטאים הנמצאים בקבוצת סיכון לאירועים ולבעיות לבביות חייבים להיות עם האצבע על הדופק, לעיתים תרתי משמע. זה נכון על אחת כמה וכמה במצבים בהם נדרשת התאוששות לאחר אירוע לבבי. למרות שגם מהבחינה הזו כל מקרה חייב להישקל לגופו, בחלק גדול מהמקרים ההמלצה היא לבצע מעקבים אחת ל-3-2 חודשים מתחילת החזרה לפעילות.

צוות המרפאה לרפואת ספורט קרדיולוגית של הרצליה מדיקל סנטר מלווה את המתאוששים לאורך הדרך, עד למצב בו כל הצדדים מרגישים שהפעילות הגופנית בטוחה עבורם. כך ניתן יהיה ליהנות מהיתרונות המגוונים של פעילות גופנית, באופן כללי ולאוכלוסיית הסיכון למחלות לב כאחד, ולהקטין את הסיכונים הנובעים ממנה עד למינימום האפשרי.