>
>
>
חזרה לשגרת פעילות לאחר התאוששות מקורונה
חזרה לשגרת פעילות לאחר התאוששות מקורונה

חזרה לשגרת פעילות לאחר התאוששות מקורונה

מגפת הקורונה, שפרצה לפני יותר משנתיים, שינתה את חיינו לחלוטין. כאשר רבים מהאוכלוסייה הם חולי קורנה פעילים, מחלימים או מחוסני קורונה, עולות כמה שאלות: כיצד המגיפה עלולה להשפיע על בריאותנו? האם ישנו קשר בין מחלת הקורנה לירידה ביכולת ביצוע מאמצים גופניים? האם ההשפעה יכולה להופיע גם חודשים לאחר ההדבקה? והאם פגיעה לבבית הנגרמת מנגיף הקורונה היא הפיכה?

המאמר הבא ינסה לענות על שאלות אלה ואחרות, עם מסקנה אחת חשובה: יש בהחלט מקום לאופטימיות!

נגיף הקורונה, תפקוד הלב ומה שביניהם

עוד בשלבים הראשונים של פרוץ המגיפה דווח על כך שהנגיף עלול לגרום לפגיעה לבבית. בספטמבר 2020, חודשים ספורים לאחר שהגבלות הקורונה החלו לתת את אותותיהן ברחבי העולם (ובישראל), דיווחו חוקרים מאוניברסיטת אוהיו שבארצות הברית שבקרב ספורטאים שחוו קורונה בצורה "קלה" – ללא צורך באשפוז – נמצאה בבדיקת MRI לבבי עדות לדלקת שריר הלב (מיוקרדיטיס) בכ-15% מהמקרים. נתונים אלו היו התחלתיים מאוד ואמנם לא איפשרו הסקה גורפת, אך בהחלט היו משמעותיים מספיק בכדי להעלות חששות לגבי חזרה לפעילות גופנית מאומצת לאחר המחלה בקרב קהילת הספורטאים והמאמנים.

לשמחתינו שני מחקרים גדולים שפורסמו בהמשך הראו שפוטנציאל הפגיעה המשמעותית בלב לאחר קורונה אמנם קיים, אבל נמוך הרבה יותר ממה שסברו תחילה ועומד על כ-2%. לכן הורידו מעט את מפלס הדאגה.

עם זאת, בהתחשב בסיכון שמהווה דלקת שריר הלב – במיוחד עבור ספורטאים המבצעים מאמצים עצימים באופן תדיר – אל לנו לזלזל במחלת הקורונה. מה גם שעלולה להיות לה השפעה ארוכת טווח הנקראת "לונג קוביד", שלעיתים מופיעה באלו שחלו במחלה קלה בלבד.

אילוסטרציה קורונה וקצב לב

האם מחלת הקורונה משפיעה על רמת הביצועים ויכולת הגופנית בספורטאים?

ספורטאים רבים המחלימים מקורונה מדווחים על ירידה בביצועים, שינויים בתגובת הדופק למאמץ ולעיתים קושי בביצוע מאמצים שהיו שגרתיים למדי לפני המחלה. חלקם סובלים מסימפטומים מתמשכים כגון כאבים בחזה, קוצר נשימה ועייפות מוגברת.

ברוב המקרים מדובר בתסמינים הפיכים שחולפים מעצמם עם הזמן. עם זאת חשוב מאוד שספורטאים החווים סימפטומים ממקור לבבי יעברו הערכה רפואית לפני החזרה לפעילות. אם לא נמצא הסבר ברור לתסמינים, חזרה לפעילות גופנית אפשרית ואף רצויה. עליה להיעשות באופן הדרגתי ומבוקר, כפי שעולה בין השאר מהמלצות איגוד הקרדיולוגיה האמריקאי (ACC).

מה כולל בירור רפואי לבבי לפני חזרה לפעילות גופנית?

הבירור הלבבי מורכב מבדיקת רופא להערכת אופי התסמנים וחומרתם, בדיקת א.ק.ג, בדיקת דם למדדי דלקת (crp, ס״ד וש״ד) ולאנזימי לב (טרופונין) ובדיקת אקו לב במנוחה. אם ישנם ממצאים חיוביים בבירור הראשוני, יש צורך להתקדם לבדיקת mri לבבי.

איך לחזור לפעילות?

חשוב מאוד שהחזרה לפעילות גופנית תיעשה באופן הדרגתי ומדוד. כלומר, להתחיל בכמויות קטנות (פעם-פעמיים בשבוע ולא כל יום), עם מרחקים קצרים ובעצימות נמוכה. לאחר מכן, באופן הדרגתי ובהתאם ליכולת, יש להעלות בתדירות הפעילות הגופנית, במשכה ובעצימותה. במקרים בהם במהלך הפעילות מתפתחים סימפטומים – חשוב מאוד לגשת ולהיבדק!

הלב שלכם נמצא במקום הנכון

המרכז הקרדיאלי לרפואת ספורט של בית החולים הרצליה מדיקל סנטר מציע שירות מותאם למחלימי קורונה המעוניינים לחזור לפעילות גופנית מאומצת וחווים תסמינים לבביים מתמשכים. השירות כולל:

  • פגישת ייעוץ ובדיקה על ידי קרדיולוג.ית ספורט בעלי ידע ספציפי בתחום
  • בדיקת א.ק.ג
  • בדיקות הדמיה הכוללות אקו לב במנוחה / אקו לב במאמץ / בדיקת MRI לב/ CT קרדיאלי, בהתאם לצורך.  

חשוב לציין כי בדיקות המאמץ (אקו במאמץ) מותאמות לספורטאים, ולכן חשוב לא להתפשר בבחירת המקום בו עוברים את התהליך. לאחר הבירור הרפואי, מתאימים לכל נבדק תוכנית אימון אישית הכוללת הנחיות לגבי סוג הפעילות, תדירותה והדופק המירבי המומלץ לאימון. זאת בהתחשב בתוצאות הבדיקות, בהיקף הפגיעה שאובחנה וביעדים הספורטיביים המבוקשים.

חזרה הדרגתית ומדודה, בה מתחילים בעצימות ובתדירות נמוכה ומגבירים קצב עם הזמן בהתאם ליכולת, היא המפתח להצלחה. כך גם הקשבה ללב ולגוף באופן כללי, המחייבים בדיקה במקרה של הופעת תסמינים. תוכנית נכונה המותאמת באופן אישי למטופל יכולה להקטין עד למינימום האפשרי את הסיכונים ולאפשר חזרה מבוקרת ויעילה לשגרה.

זוג רץ ביחד בפארק

טיפים לחזרה לפעילות גופנית לאחר מחלת הקורונה

האם כל מי שמחלים מקורונה צריך להיבדק לפני חזרה לפעילות גופנית?

לא.

מחלימי קורנה שלא היו להם סימפטומים לבבים/ריאתיים בזמן המחלה (דוגמת כאבים בחזה, דפיקות לב והתעלפות) יכולים לחזור לפעילות גופנית עצימה עם חלוף התסמינים או במקרים בהם היו א-תסמיניים כשלושה ימים לאחר שאובחנו.

מתי אפשר לחזור לפעילות גופנית לאחר מחלת הקורונה?

מחלימי קורונה שלא היו להם תסמינים בזמן המחלה יכולים לחזור לפעילות גופנית כשלושה ימים מיום האבחנה.

מחלימי קורונה שחוו תסמינים קלים שאינם לבביים או ריאתיים (לדוגמה: חום, צמרמורות, כאבי ראש, כאבי שרירים וחולשה) יכולים לחזור לפעילות גופנית לאחר שהתסמינים חולפים לחלוטין.

מה לגבי ספורטאים שאובחנה אצלם דלקת שריר הלב (מיוקרדיטיס) כתוצאה מ-covid? מתי הם יכולים לחזור לשגרת פעילות גופנית?

התשובה תלויה בחומרת הפגיעה.

אם לאחר החלמה מהדלקת לא נותרה פגיעה משמעותית בשריר הלב, הספורטאי יכול לחזור לפעילות בפרק זמן של כ-6-3 חודשים מהחלמה.

באילו מקרים מחלימי קורונה צריכים להיבדק לפני חזרה לפעילות גופנית?

על מחלימי קורונה שסבלו בזמן המחלה מתסמינים לבביים או שסובלים מתסמינים מתמשכים לעבור בירור רפואי (לבבי) לפני חזרה לפעילות גופנית.

האם אובדן חוש טעם וריח נחשבים לתסמינים מתמשכים המעכבים חזרה לפעילות גופנית לאחר החלמה?

לא. אובדן חוש טעם וריח יכולים להימשך גם הרבה לאחר ההחלמה מקורונה. ניתן לחזור לפעילות גופנית בנוכחות תסמינים אלו.

אישה עם מסיכה מנסה להריח

מה כולל בירור רפואי לבבי לפני חזרה לפעילות גופנית?

הבירור הלבבי מורכב מבדיקת רופא להערכת אופי התסמינים וחומרתם, בדיקת א.ק.ג, בדיקת דם לאנזימי לב (טרופונין) ומדדי דלקת (crp, ס״ד וש״ד) ובדיקת אקו לב במנוחה. אם ישנם ממצאים חיוביים בבירור הראשוני, יש צורך להתקדם לבדיקת mri לבבי.

איך לחזור לפעילות?

חשוב מאוד שהחזרה לפעילות גופנית תיעשה בצורה הדרגתית ומדודה. הדרך הנכונה היא להתחיל להתאמן בתדירות נמוכה באופן יחסי (2-1 פעמים בשבוע ולא כל יום), תוך דגש על מרחקים קצרים ועצימות נמוכה. לאחר מכן, בהתאם ליכולת, אפשר להגביר את תדירות, משך ועצימות הפעילות הגופנית.

כאשר במהלך הפעילות מתפתחים סימפטומים, חשוב לגשת להיבדק!

ומהן ההנחיות לאנשים שחלו בקורונה בפעם השנייה?

ההנחיות זהות. אם הם לא חוו תסמינים לבבים במהלך המחלה, אין צורך בבדיקה רפואית לפני חזרה לפעילות גופנית. במקרים בהם הופיעו תסמינים לבביים (כאבים בחזה, דפיקות לב מהירות, אירועי עילפון או כמעט עילפון ועוד) יש לעבור הערכה לבבית לפני חזרה לפעילות.