Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוחי מעקפים ומסתמים בלב
ניתוחי מעקפים ומסתמים בלב

ניתוחי מעקפים ומסתמים בלב

מרבית ניתוחי הלב 'הפתוח' מבוצעים בעזרת מכונת לב-ריאות (מכונת האקמו ECMO), שמספקת מענה זמני לתפקוד הלב והריאות, תוך כדי הניתוח. כחלק מההליך הניתוחי, מוסטת זרימת הדם של המטופל למכונת הלב-ריאות לצורך ניקוי הפסולת, וחמצון מחדש, תהליכים שמבוצעים באופן שוטף על ידי הריאות. בסיום הניתוח, זרימת הדם מוסטת בהדרגה חזרה, עד לתפקוד מלא של הלב והריאות.

כיום, בחלק מהמקרים בהם מתבצע ניתוח מעקפים, אלו מבוצעים בשיטת 'הלב הפועם', ללא חיבור למכונת האקמו. בניתוח בשיטה זו ניתן להימנע מחשיפת המטופל לסיכונים שכרוכים בעצירת פעולת הלב והחיבור למכונת לב-ריאות, ובכלל זה, לפגיעה בשריר הלב, הפרעות קצב, ואף לדום לב.

לפיכך, שיטה זו מקנה יתרונות משמעותיים עבור מטופלים שנמצאים בסיכון גבוה לסיבוכים בעקבות ניתוח לב, כגון ניתוחי לב למבוגרים, מטופלים עם בעיות לב מורכבות, ומטופלים בעלי עבר של מחלות לב וניתוחים.

ניתוח מעקפים בלב

מה זה ניתוח מעקפים?

מצב טרשתי מתקדם בעורקים הכליליים שאינו ניתן לטיפול במהלך צנתור (באמצעות הרחבה והחדרת תומכן), יטופל על ידי ביצוע ניתוח מעקפים בלב. ניתוח מעקפים יבוצע כמענה טיפולי לטרשת חמורה בעורקי הלב הכליליים, אם קיימת היצרות חמורה בעורק השמאלי הראשי, ואם בנוסף לבעיה בעורקים, קיימת גם בעיית מסתמים.

לעתים, עקב חומרת החסימה או מיקומה, ניתוח מעקפים יהיה האמצעי הטיפולי המתאים ביותר, גם אם לא בוצע צנתור טיפולי קודם לכן. במקרה של אוטם חמור בשריר הלב, ניתוח מעקפים עלול להתבצע כאמצעי חרום להצלת המטופל.

מה קורה במהלך ניתוח מעקפים בלב?

במהלך ניתוח מעקפים יבוצע מעקף של העורקים החסומים על ידי השתלת כלי דם חלופיים, בדרך כלל עורקים מבית החזה, או מעורק היד. במקרים מסוימים, יילקח דווקא וריד מרגלו של המטופל. בהתאם לצורך, ניתן לבצע מספר רב של מעקפים, על מנת לשפר את זרימת הדם וכושר אספקת הדם לשריר הלב וממנו.

מה זה ניתוח מסתמים?

זרימת הדם בלב מווסתת על ידי ארבעה מסתמים חד כיווניים. פגיעה ביכולת הפתיחה והסגירה של אחד המסתמים בלב עקב מום מולד, מחלה (כגון דלקת או מחלת פרקים), הסתיידות או פגיעה מכאנית (למשל, פציעה), עלולה לפגוע ביכולתו התפקודית התקינה של הלב, והיווצרות עומס יתר על שריר הלב.

  • בשלביה המוקדמים, מחלת מסתמים ניתנת בדרך כלל לייצוב באמצעים תרופתיים, אולם החמרה של המצב תחייב ניתוח לתיקון או החלפת המסתם הפגום במסתם תותב – מכאני או ביולוגי.
  • ניתוח לתיקון או החלפת מסתם נחשב כיום לניתוח לב שכיח באופן יחסי, ולעיתים, ניתן לתקן את המסתם ללא צורך בהחלפתו.

שחיקה ופגיעה בתפקוד מסתמי הלב, בשילוב מחלה טרשתית בעורקים הכליליים, משמעותה פגיעה תפקודית חמורה בשריר הלב, וירידה בכושר אספקת דם מועשר בחמצן לאברי הגוף. ללא קבלת טיפול רפואי מתאים תיתכן התדרדרות מהירה עד כדי אי ספיקת לב ומוות. מקרים אלו מחייבים ניתוח שמשלב מעקפים עם תיקון או החלפה של המסתם הפגום.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.