>
>
>
חשיבות אבחון קרדיאלי מוקדם אצל ספורטאים
חשיבות אבחון קרדיאלי מוקדם אצל ספורטאים

חשיבות אבחון קרדיאלי מוקדם אצל ספורטאים

קרדיולוגיית ספורט היא תחום חדש יחסית, שהתפתח בעשור האחרון בארץ ובעולם. אחת הסיבות לכך היא התגברות ההבנה שספורטאים עלולים להימצא בסיכון מוגבר לסבול ממחלות ולבעיות הקשורות ללב או לכלי הדם עקב הפיזיולוגיה הייחודית שלהם והמאמצים הגופניים שהם מבצעים. הנחת היסוד העומדת בבסיס התחום היא שספורט הנעשה בעצימות גבוהה ובצורה שאינה מותאמת ליכולות האדם המתאמן עלול להיות מסוכן ולהגדיל את הסיכונים לאירועים לבביים, להתפתחות מחלות או אפילו למוות פתאומי. לכן חשוב לאבחן בהקדם את הבעיות הלבביות ולהתחשב בהן בהגדרת הפעילות הגופנית או אפילו היעדים שלה.

המרכז הקרדיאלי החדש לרפואת ספורט של הרצליה מדיקל סנטר נועד לרכז את האבחון, הבדיקות והייעוץ שיאפשרו לספורטאים – מקצוענים או חובבים – להמשיך ולהיות פעילים מבחינה גופנית באופן בטוח, להקטין את הסיכויים לאירועי לב או לשפר את ההתאוששות ממצבים מורכבים. כך הם יוכלו ליהנות מהיתרונות המגוונים של הספורט עבור הבריאות שלהם, מבלי לסכן אותה.

למה חשוב האבחון המוקדם בקרב ספורטאים?

כדי להבין מדוע אבחון מוקדם של מחלות ובעיות לב חשוב כל כך, מספיק לראות את התוצאות של מצבים בהם האבחון הזה אינו נעשה. בשנים האחרונות התרחשו לא מעט מקרים של התמוטטות או אפילו מוות פתאומי במהלך פעילות גופנית, חלקם המצומצם הגיע לאמצעי התקשורת. הסיכון הזה קיים אצל ספורטאים מקצוענים אבל גם חובבים, והוא נובע מכמה סיבות. בגיל צעיר (פחות מ-30) הסבירות לפעילות לבבית במהלך הפעילות או כתוצאה ממנה היא נדירה מאוד, ונובעת בדרך כלל מבעיות לבביות וממחלות מולדות. ייתכנו גם מחלות דלקתיות, דוגמת דלקת בשריר הלב או קרום הלב, הנפוצות בקבוצות הגיל הזה.

יש לציין שספורטאים מקצועיים וכאלו המתחרים במסגרות תחרותיות עוברים בדיקות מקיפות אחת לשנה לפחות, ולכן שכיחות האירועים החריגים אצלם נמוכה יחסית. עם זאת, ברור שעדיין קיים סיכון מסוים. לא תמיד הבדיקות הכלליות הן מקיפות מספיק במישור הקרדיאלי, ולעיתים הן לא מזהות בעיה נקודתית וקצרת מועד שמופיעה: למשל, דלקת בשריר הלב כתוצאה מזיהום נגיפי.

אימון ריצה

קבוצות סיכון

החל מסביבות גיל 35, הסיכון לאירועים לבביים במהלך הפעילות עולה בצורה משמעותית. לרוב הסיבה בטווח הגילים הזה היא טרשת עורקים, הנובעת מהיצרות של כלי דם עקב הצטברות שומן וכולסטרול בדפנות העורקים. תסמיני המחלה נוטים להופיע בשלבים מאוחרים באופן יחסי, כך שאדם הסובל מהבעיה אינו בהכרח מודע אליה תקופה ארוכה. אותו אדם עלול להגיע במהלך הפעילות הגופנית למצב בו היצע החמצן אינו עולה בקנה אחד עם הצרכים של שריר הלב (איסכמיה), מה שעלול לגרום להתקף לב, להפרעות קצב או אפילו לדום לב.

האוכלוסיה המורכבת ביותר מבחינה קרדיולוגית היא ספורטאים חובבים או כאלו המתאמנים בעצימות גבוהה באופן נקודתי: אתלטים, רצי מרתון, שחיינים, רוכבי אופניים ועוד. הם אינם מורגלים לפעילות בכזו איננסיביות, וכך גם הלב שלהם, מה שמעלה את הסיכון. קבוצות סיכון נוספות הדורשות בדיקה הן:

  • אנשים שעברו מאורע לבבי קודם (התקף לב, צינתור, דלקת שריר הלב וכדומה)
  • בעלי היסטוריה משפחתית של מחלת לב או מוות פתאומי בגיל צעיר
  • ספורטאים אצלם התגלו בעבר ממצאים מחשידים לבעיית לב, דוגמת בדיקת אקו לב בלתי תקינה
  • אנשים הסובלים מגורמי סיכון אחרים: יתר לחץ דם, השמנת יתר, סוכרת או פרה סוכרת ועוד
  • אדם שחווה במהלך הפעילות או אחריה תסמינים חריגים המהווים נורת אזהרה, דוגמת דפיקות לב מואצות במיוחד, כאבים בחזה, קוצר נשימה משמעותי או עייפות בלתי מוסברת

זה (לא רק) ספורט

בשנים האחרונות, עלתה המודעות לחשיבות הפעילות הגופנית. יותר ויותר אנשים מקפידים על כך משלב מסוים בחייהם, מסיבות ברורות, אלא שאליה וקוץ בה. אחת הקבוצות המדאיגות ביותר מנקודת מבט רפואית היא אנשים שלא עסקו בספורט רוב חייהם ומחלטים לתת לו פתאום מקום משמעותי בחייהם. לעיתים הם אפילו בוחרים מראש להעלות הילוך בפעילות הגופנית או מכוונים עצמם לאתגר גופני כלשהו, שהלב שלהם פשוט לא מסוגל לעמוד בו. במיוחד אם יש בעיה לבבית קיימת שלא מודעים לה.

קושי נוסף הוא שלא מדובר כאן רק בפעילות הגופנית, אלא באורח החיים של האדם כמכלול. אם הוא לא שמר על אורח חיים בריא ומאוזן עד כה, ואינו מקפיד להיות פעיל גם בין האימונים, הסיכון להתמוטטות ולאירועי לב נוספים במהלך פעילות מאומצת עולה מכיוון שהלב אינו מותאם לפעילות הגופנית. כך גם אנשים שאינם מקפידים על תזונה מאוזנת ובריאה, ועלולים לסבול עקב כך מחוסרים או מבעיות אחרות המגדילות את הסיכון לבעיות בריאותיות.

אייקונים של בריאות וכושר

אילו בדיקות מבוצעות במרכז הקרדיאלי לרפואת ספורט?

בשלב הראשון, האדם מגיע לפגישת ייעוץ ראשונית במרכז הקרדיאלי. במהלכה מתאימים לו את הבדיקות שהוא יתבקש לעבור ומספקים לו הנחיות כלליות לביצוען, למשל ההמלצה להגיע עם בגדים נוחים לבדיקת מאמץ ולהימנע משתיית קפה או ארוחה עשירה בשעות שלפני הבדיקה. הבדיקות העיקריות המתבצעות במרכז הן:

  • אקו לב במנוחה
  • אקו לב במאמץ
  • MRI לב במהלכו מתבוננים ברקמת הלב ובשריר הלב
  • CT קרדיו לאיתור מצבים אפשריים של היצרות עורקים בצורה בלתי פולשנית, עוד לפני שניתן לאתר אותם בצינתור

על פי תוצאות הבדיקות המתבצעות במרפאה ובדיקות ההמשך אותן מונחה הספורטאי לעיתים לבצע (למשל מאמץ לב ריאה), ניתן לבצע אבחון מוקדם של בעיות לבביות הדורשות התייחסות. בהמשך לכך נקבעת פגישת סיכום במהלכה נספק המלצה לגבי כדאיות ביצוע הפעילות הגופנית העצימה והדגשים לביצוע בטוח שלה: לדוגמה, מהי התדירות הרצויה או עד איזה דופק ניתן להגיע במהלך הפעילות כדי למנוע סיכונים. זאת לצד הנחיות כלליות לגבי אורח החיים, דוגמת תזונה, נטילת תרופות ועוד.

בהרבה מקרים, גם ספורטאי שעבר אירוע לבבי או אפילו התמוטטות במהלך הפעילות הגופנית יכול לחזור אליה עם הזמן. ברור כי במקרה של שיקום קרדיאלי או מחלה לבבית קיימת, התוכנית הספורטיבית צפויה להיות הדרגתית יותר מאשר במצבים אחרים. עם זאת, בהחלט ניתן לשאוף בחלק מהמקרים להגיע לדרגת עצימות גבוהה כעבור פרק זמן מסוים או אפילו לחזור לפעילות ספורטיבית מלאה.

לא מתפשרים על הלב שלנו

המרכז הקרדיאלי לרפואת ספורט של הרצליה מדיקל סנטר מגלם בתוכו כמה יתרונות חשובים, שהופכים את ההגעה אליו למומלצת עבור ספורטאים מקצוענים או חובבים באשר הם. ראשית, חשוב לדעת כיצד לבצע את הבדיקות האלה, שהן כאמור שונות ומורכבות יותר מאשר רפואה קרדיולוגית כללית. לכן נדרש מרכז המאגד בתוכו בעלי מקצוע וציוד מהשורה הראשונה בתחום.

סוגיה אחרת וחשובה לא פחות היא הזמינות. פעמים רבות, כשספורטאים מבינים שדבר מה אינו כשורה אצלם הם מעוניינים לבצע את הבירור כמה שיותר מהר, על מנת לחזור לפעילות גופנית בהקדם וללא שיבוש משמעותי שלה. לעיתים אפילו הקריירה שלהם תלויה בכך, כשהשבתה מפעילות עלולה לתת אותות שליליים גם במישור האישי. בהרצליה מדיקל סנטר ניתן לעבור את הבירור המקיף ולקבל את התוצאות במהירות ובאופן פשוט במיוחד, וזאת להבדיל מהמסגרת הציבורית בה למשל זמני ההמתנה לבדיקת אקו במאמץ עולים בחלק גדול מהמקרים על חצי שנה.

אילוסטרציה של מערכת הלב