Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוח קיבוע צווארי
ניתוח קיבוע צווארי

ניתוח קיבוע צווארי

עמוד השדרה הצווארי כולל שבע חוליות בסך הכול. מדובר בקבוצת חוליות קבועה יחסית, שאינה זזה בצורה משמעותית. החוליות העליונות שבה מתחברות אל עצם הגולגולת ותורמות, הודות למבנה המיוחד שלהן, ליכולת התנועה החופשית של. בעיות חמורות הנוגעות לעמוד השדרה הצווארי הן לרוב נדירות (בייחוד יחסית לבעיות בגב התחתון), אך מתרחשות לעיתים. ישנם מקרים שבהם אף נדרש ניתוח קיבוע צווארי – הליך כירורגי עדין אשר נעשה בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר על ידי מומחים לאורתופדיית גב בעלי שם עולמי.

מי זקוק לניתוח קיבוע צווארי?

כאמור, בעיות חמורות שאינן נפתרות בעזרת טיפולים שמרניים – עיסויים, כירופרקטיקה וכדומה – נחשבות נדירות יחסית בכל הנוגע לעמוד השדרה הצווארי. לכן, גם ניתוחים באזור זה נחשבים נדירים יחסית, אך קיימים.

ניתוח קיבוע צווארי ייערך כאשר הצוות הרפואי מגיע למסקנה כי ישנה בעיה מהותית באזור זה, שאינה ניתנת לפתרון בשום דרך אחרת. בעיה כזו נחלקת לשני סוגים: חולשה משמעותית של חוליות הצוואר, או סכנה הנשקפת לאחד העצבים באזור, בשל המבנה הקיים של החוליות והדיסקים שביניהן.

מתי צריך לעבור ניתוח קיבוע צווארי?

ככלל, ישנם שלושה מצבים רפואיים ספציפיים המובילים לרוב לעריכת ניתוח שכזה:

  • לחץ של דיסק בין-חולייתי על עצב או על קבוצת עצבים: לחץ שכזה עלול לאורך זמן להסב נזק תמידי לעצב, ולכן נדרשת פעולה שתסיר את הלחץ ממנו – על ידי כריתה של הדיסק הבעייתי. כריתה שכזו מחייבת בדרך כלל קיבוע מיד אחריה
  • חבלה או שבר בחוליה: מצב שיכול להתרחש גם בכמה חוליות יחד. השבר או החבלה ישפיעו על חוזקה של החוליה (או על חוזקן של החוליות), מצב שידרוש חיזוק מלאכותי, המושג במהלך ניתוח קיבוע צווארי
  • התפתחות גידול על חולייה המחייב את כריתתה: גידול אשר מתפתח על חוליה פוגע בה ומחליש אותה. ברוב המקרים יוחלט על כריתתו, מה שיביא כמובן להיחלשות החוליה ולצורך בקיבועה.

ניתוח קיבוע צווארי

באילו גישות ניתן לבצע ניתוח קיבוע צווארי?

עוד לפני שנתעמק בשיטת הקיבוע עצמה, נציין כי ישנן שתי שיטות עיקריות לעריכת הניתוח:

  • הגישה האחורית: הניתוח מתבצע דרך העורף, והחתך בעור מתבצע בסמוך למוקד הבעיה. אף על פי שניתן לחשוב שזוהי הגישה המועדפת, עם השנים התברר כי היא עשויה ליצור לא מעט תופעות לוואי, בעיקר בשל מבנה השרירים באזור
  • הגישה הקדמית: למרות שהבעיה עצמה נמצאת, לכאורה, בצדו האחורי של הצוואר, נערכים ניתוחים רבים לקיבוע צווארי דווקא דרך החלק הקדמי, משום שמנקודה זו הגישה אל החוליות נוחה יותר ומערבת פחות שרירים ומערכות חשובות אחרות.

לבד משתי השיטות הללו עומדת לרשות הרופא המנתח שיטה נוספת – ניתוח קיבוע בגישה זעיר-פולשנית. שיטה זו מאפשרת לערוך את הניתוח דרך כמה פתחים זעירים בעור (בגודל של חצי סנטימטר בלבד). היא מבטיחה בדרך כלל התאוששות מהירה יותר, אך אינה מתאימה לכל מטופל.

לאחר שהרופא יחליט מהי השיטה שבה יבצע את הניתוח (ההחלטה, אגב, תתקבל גם בהסתמך על האבחון, על אופי הבעיה ועל מצבכם הפיזי), ולאחר שנקבע מועד הניתוח עצמו, כל שנותר הוא לבצע את הפרוצדורה עצמה.

איך מתבצע הניתוח?

הניתוח נעשה, כמובן, בהרדמה מלאה. במהלכו ניתן לקבע עד ארבע חוליות יחד, בהתאם להיקף הבעיה, מה שמשפיע על משך הניתוח, כמובן. הקיבוע עצמו נעשה בעזרת שתל עצם (שלרוב יילקח מחלקי חוליות שהוסרו במהלך הניתוח עצמו, אך לעתים יגיע מתורם זר), בתוספת קיבוע מתכתי מיוחד. הקיבוע המתכתי מאפשר לעצמות 'להתמזג' אחת בשנייה באופן טבעי, וכך להתחזק, מבלי להסתכן בפירוק המבנה.

מה ההשלכות ליום של אחרי הניתוח?

בימים הראשונים שלאחר הניתוח תהיו מעט מוגבלים כמובן – בהתאם לשיטה שבה התבצעה הפעולה הכירורגית. ייתכן שתתבקשו להסתובב במשך כמה ימים עם 'צווארון פילדלפיה', כדי להבטיח שהאזור המטופל לא יזוז ולא יחווה טלטלות עזות. לאחר כמה ימים תידרשו ללבוש את הצווארון המדובר רק בזמן נסיעה, למשך חודשים ספורים.

ככלל, הניתוח לא אמור להשפיע רבות על התנועתיות שלכם, שהרי החוליות העליונות בגב אינן זזות הרבה בדרך כלל (תפקידן הוא בעיקר לספק יציבות לראש ולצוואר). אם קובעו יחד יותר משתי חוליות ייתכן שתחושו במגבלה מסוימת, ואפשר שזו תיעלם עם הזמן.

בחודשים הראשונים שלאחר הניתוח תזומנו לביקורת אצל הרופא המנתח שלכם, כדי לוודא שהניתוח נעשה על הצד הטוב ביותר והשיג את התוצאות הדרושות. הרופאים המומחים בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר מקפידים ללוות את המטופל גם זמן רב אחרי ששוחרר מהמרכז הרפואי, כדי לוודא שהתאושש בצורה מיטבית.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.