Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוח קיבוע עמוד שדרה צווארי
ניתוח קיבוע עמוד שדרה צווארי

ניתוח קיבוע עמוד שדרה צווארי

בעמוד השדרה 33 חוליות, המסומנות על ידי אותיות ומספרים בהתאם למקומן. חוליות עמוד השדרה הצווארי מסומנות מ-c1 ועד ל-c7 ומהוות, כפי שאפשר להבין משמן, את חלקו העליון של עמוד השדרה.

חלק זה של עמוד השדרה נחשב יציב יותר ונתון פחות לפגיעות המאפיינות את עמוד השדרה המותני (כדוגמת כאבי גב כתוצאה מעומס משקל על הגוף, פריצת דיסק ובלט דיסק). אין זה אומר שעמוד השדרה הצווארי לא נתון לפגיעות: כמו כל חלק בגוף, גם בו עשויות להתגלות בעיות רפואיות שונות אשר יחייבו טיפול. במקרים חמורים במיוחד אף יידרש ניתוח באזור זה, כדי לחזק את החוליות הצוואריות ואת האזור כולו. ניתוח כזה נקרא ניתוח קיבוע עמוד שדרה צווארי.

הסיבות לבחירה באופציה הניתוחית הן, בין היתר:

  • טראומה: פגיעה בחוליות השדרה מגורם חיצוני (לדוגמה: פגיעה בעת תאונת דרכים)
  • פריצת דיסק: כאשר הפריצה חמורה ואף עשויה לגרום לחץ על עצבים חשובים באזור
  • גידול סרטני: גידול עשוי 'לנגוס' בעצם ולפגוע בחוזקה
  • ניוון של החוליות: הניוון נגרם בדרך כלל בגיל מבוגר, וגורם להיחלשות העצם
  • עקמת חמורה: עקמת עשויה גם היא לפגוע ביציבות האזור.

מידע כללי על הפעולה

הצורך בניתוח קיבוע עמוד שדרה צווארי עולה כאשר מתגלה בעיה אשר גורמת לחוסר יציבות באזור זה או לפגיעה עצבית אפשרית. כמו ברוב פגיעות ופציעות הגב, גם כאן יבחר הצוות הרפואי לבצע שלל טיפולים שמרניים, אשר לרוב מועילים לשיפור המצב, כמו פיזיותרפיה, נטילת נוגדי כאבים, מנוחה רבה שתפחית את העומס על עמוד השדרה וכדומה. אך כאשר הטיפולים השמרניים אינם מועילים, או כאשר ישנה סכנה לפגיעה בלתי הפיכה (לדוגמה: פגיעה נוירולוגית בעצבים מרכזיים באזור), האופציה הטובה ביותר תהיה ניתוח.

הניתוח נעשה במטרה לקבע חוליות אחת לשנייה, כדי להשיג יציבות רבה יותר של עמוד השדרה. הקיבוע נעשה באמצעות פלטות מתכתיות חזקות, שעם הזמן 'יחוזקו' על ידי הגוף עצמו, בתהליך שיחזק ויעבה את שכבת העצם באזור הקיבוע. כך ייווצר חיזוק משמעותי של החוליות באותו אזור.

הכנה לקיבוע עמוד שדרה צווארי

הניתוח נעשה בהרדמה מלאה, ולכן תתבקשו לצום לפניו למשך כמה שעות. מלבד זאת, לא תידרשו להכנות משמעותיות.

מהלך הפעולה

ניתוח קיבוע עמוד שדרה צווארי נעשה בהרדמה כללית, ובשתי גישות – גישה קדמית וגישה אחורית. בגישה הקדמית נעשה הניתוח דרך הצוואר: הצוות הרפואי ניגש אל חוליות עמוד השדרה הצווארי מקדימה, בסמוך לוושט ולקנה הנשימה, וזאת משום שהאנטומיה באזור זה הופכת את הניתוח לפשוט יותר בדרך זו.

בגישה האחורית יבוצע החתך בעורף המנותח, מה שיאפשר גישה ישירה אל החוליות – אך מחלקן האחורי. אפשרות זו תיבָּחר בעיקר כאשר הבעיה נחשבת נרחבת ונוגעת לכמה חוליות יחד, בשל מרחב התנועה הגדול יותר שמספקת גישה זו.

ניתוח קיבוע עמוד שדרה צווארי ניתן לביצוע בגישה זעירˉפולשנית (דרך חתכים זעירים בצוואר או בעורף), אך גם היום נעשה בגישה הפתוחה, דרך חתך כירורגי גדול. הוא נחשב לניתוח לא קצר, שנמשך בין שעתיים לשלוש שעות.

הטיפול בחוליות עצמן תלוי באופי הבעיה: ישנם מקרים שבהם קיבוע חולייתי יספיק לפתרון הבעיה, וישנם מקרים שבהם תידרש גם השתלת עצם או סחוס כדי לתרום עוד ליציבותו של עמוד השדרה באזור זה. במקרים כאלו, הניתוח יהיה ארוך יותר, באופן טבעי. 'תוספת' העצם והסחוס יכולים להילקח מאזור אחר בגופכם (עצמות האגן, למשל) או מתרומה חיצונית.

הקיבוע עצמו ייעשה לרוב בין שתי חוליות בלבד, כדי לאפשר את יציבות האזור, מצד אחד, אך לפגוע כמה שפחות בחופש התנועה של הגוף. הרופא יקַבע את החוליות אחת לשנייה בעזרת פלטות מתכת חזקות, שיספקו לעמוד השדרה את היציבות הראשונית החשובה כל כך. עם הזמן 'יעטוף' הגוף את הקיבוע המתכתי בעצם, כחלק מתהליך טבעי, מה שיחזק עוד יותר את הקיבוע וישיג את היציבות הנדרשת באופן סופי.

בימים הראשונים שלאחר הניתוח, ולאורך כמה שבועות לעיתים, תידרשו להימנע מפעולות שונות כמו הרמת משקלים כבדים. הצוות הרפואי ינחה אתכם בדיוק כיצד לנהוג בתקופה זו.

תופעות לוואי

כפי שניתן להבין, אחת ההשלכות המרכזיות של ניתוח קיבוע עמוד שדרה צווארי היא הגבלה בתנועתיות, אך לרוב – ובייחוד כשמדובר בקיבוע באזור הצוואר, התנועתיות תוגבל במידה מעטה מאוד (מה גם שהצוות הרפואי יתכנן מראש את הניתוח כך שההגבלה תהיה מינימלית ככל האפשר).

מנותחים אשר עוברים ניתוח שכזה בגישה הקדמית עשויים לסבול גם מבעיות בליעה, מצרידות ומכאבים באזור הצוואר, בעיקר בשל נפיחות בוושט ובקנה הנשימה, שהוזזו במהלך הניתוח. תופעות אלו אמורות לחלוף בתוך כמה ימים. בשתי הגישות עשויה גם להתפתח חולשה בשרירי הכתף, אך זו ניתנת לטיפול בעזרת פיזיותרפיה.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם