Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוח לתיקון שבר בעצם הבריח
ניתוח לתיקון שבר בעצם הבריח

ניתוח לתיקון שבר בעצם הבריח

עצם הבריח

עצם הבריח (Clavicle או Collarbone) היא עצם ארוכה, דקה ומעוקלת (בצורת האות S), המחברת את הכתף אל עצם החזה. זוג עצמות הבריח נמצאות מעל הצלעות, וכל אחת מהן מחוברת לעצם השכמה (כתף) בצד אחד ולעצם החזה בצד השני. עם הבריח מהווה את החיבור הגרמי היחיד לכתף, מסייעת בהעברת כוח מהיד לחלק העליון של השלד ומגינה על כלי הדם והעצביים בדרכם לגפיים העליונות.

שבר בעצם הבריח

שבר בעצם הבריח מתרחש בדרך כלל כתוצאה מחבלה, הכוללת נפילה על הכתף בעת פעילות ספורטיבית כמו סקי ורכיבה על אופניים או אופנועי שטח. מדובר בשבר נפוץ, ששכיח יותר אצל גברים מאשר בקרב נשים, בייחוד אצל צעירים, אם כי ניתן לראותו גם אצל מבוגרים.
הסימפטומים של שבר בעצם הבריח כוללים כאב מקומי, נפיחות ולפעמים בליטה במקום, קושי בהרמת היד, חוסר סימטריה בכתפיים (מעין "צניחה" של כתף אחת).

הטיפול הראשוני בשבר בעצם הבריח הוא מתלה ליד ופינוי בהקדם לביצוע צילום ובדיקת רופא.
מרבית (80%) שברי הבריח מתרחשים במרכז העצם. השאר בחלק שקרוב לכתף או בחלק שקרוב לחזה. השברים יכולים להיות פשוטים (שני חלקים ללא ריסוק) או מורכבים (שברים מרוסקים, הכוללים מספר פרגמנטים).
בעקבות השבר יכול להיגרם קיצור של עצם הבריח ויתכן גם לחץ מקומי על העור כאשר אחד מחלקי השבר בולט כלפי מעלה.
אבחון השבר נעשה על ידי בדיקה פיזיקלית וצילום רנטגן.

עצם הבריח אצל אישה

אפשרויות הטיפול

הטיפול בשבר מתחלק לטיפול שמרני (קיבוע עם מתלה על היד) ולטיפול ניתוחי.
בקביעת סוג הטיפול בשבר נלקחים בחשבון: מיקום השבר, סוג השבר ומידת התזוזה בשבר, כמובן יש לקחת בחשבון גם את גילו ומצבו הבריאותי הכללי של המטופל. גם לסוג וכמות הפעילות הספורטיבית שעושה המטופל ולהעדפותיו האישיות של המטופל יש משקל בחשבון הכללי.

באופן כללי, בשברים עם תזוזה מועטה הנטייה תהיה לכיוון הטיפול השמרני.
בשברים עם תזוזה יועדף ניתוח.
בטיפול שמרני קיים סיכוי של עד 15 אחוז לחוסר חיבור והפרעה בתפקוד הכתף.
בשנים האחרונות נרשמה קפיצת דרך משמעותית בניתוחים לתיקון שברים בבריח, והם הפכו ברובם זעיר פולשניים (כך שהתוצאה הקוסמטית עדיפה וההפרעה מהקיבוע מינימלית), הקיבוע חזק יותר ומאפשר חזרה מוקדמת לפעילות.

הניתוח

הטכנולוגיה החדשנית שנעשה בה שימוש כוללת, בין היתר, ברגים מתוחכמים ופלטות אנטומיות ננעלות המאפשרים להציע למנותח תוצאות ניתוחיות משופרות בהרבה מהעבר, בפרופיל סיכונים נמוך יותר.
מזה מספר שנים החלו להשתמש בברגים חדשניים תוך-לשדיים (מוכנסים לתוך חלל העצם) המאפשרים לקבע את השבר בעצם הבריח מ"בפנים", בחתך מינימלי ולהימנע מפלטה בולטת מתחת לעור.
במקרים נדירים אם לא ניתן לעשות שימוש בברגים תוך לשדיים בשל מורכבות או מיקום השבר, עומדות לרשותנו פלטות אנטומיות ייעודיות, המותאמות בדיוק למבנה עצם הבריח. הפלטות המתוחכמות מאפשרות קיבוע יציב וחזק לשבר.

לאחר הפעולה

לאחר השגחה קצרה (לעתים אשפוז של לילה) המטופל משוחרר לביתו, כאשר ידו מונחת במתלה, למשך מספר שבועות. מומלץ להתחיל טיפול פיזיותרפי להנעת הכתף וחיזוק השרירים לאחר כשבוע מיום הניתוח. החלמה מלאה משבר בעצם הבריח צפויה לקחת כשלושה חודשים.

הניתוח מאפשר החלמה בעמדה אנטומית של עצם הבריח (כדי להבטיח מנח נכון של הכתף במרחב) ומקטין את הסיכויים לקיצור עצם הבריח (שעלול לגרום לחוסר איזון בין הכתפיים ולהפרעות תנועה). מקטין מאוד את סיכויי חוסר החיבור בשבר ומאפשר חזרה מוקדמת יותר לפעילות תוך ביצוע פיזיותרפיה מוקדמת.

 

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.