Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוח לתיקון צניחת עפעפיים
ניתוח לתיקון צניחת עפעפיים

ניתוח לתיקון צניחת עפעפיים

צניחת עפעפיים (פטוזיס) היא תופעה שבה העפעף, כאשר הוא פתוח, אינו מתרומם מספיק ונותר מעט סגור, בדומה למצב של עייפות רבה, אז העפעפיים 'צונחים' מעט ומכסים את גלגל העין בצורה חלקית. צניחת עפעפיים יכולה להתרחש בגיל צעיר מאוד – אז זו תהיה צניחה מולדת, ובגיל מתקדם או מבוגר – אז זו תהיה צניחה נרכשת.

פטוזיס יכול להופיע בשתי העיניים במקביל, או בעין אחת בלבד. אומנם מדובר על בעיה 'קטנה' לכאורה, באיבר לא גדול, אך היא עשויה לגרום לבעיות רבות. ראשית, עפעף שצונח בצורה חמורה עשוי לפגוע בשדה הראייה, לגרום לטשטוש הראייה (בעקבות התפתחות אסטיגמטיזם) ולהוביל להתפתחותה של עין עצלה או פוזלת.

מלבד זאת, מצב העפעף גורם לאנשים רבים הסובלים מהמצב להרים את ראשם מעט מעלה ובאופן קבוע, כדי לראות טוב יותר, מה שעשוי לגרום לכאבים בצוואר ובגב. נוסף על כך, עצם הניסיון לשמור על העין פקוחה ככל האפשר יכול להוביל להרגשת עייפות תמידית של העיניים ולפגום בחוויית הקריאה, למשל. לכן מקרה של פטוזיס ידרוש במצב מסוים, כמעט תמיד, עריכת ניתוח לתיקון צניחת עפעפיים.

הגורמים לצניחת עפעף או עפעפיים רבים מאוד: פגם מולד בשרירים המפעילים את העפעף, גידולים אשר מפריעים לפתיחה מלאה שלו, פגיעות חיצוניות שגרמו לשיבוש בפעולת העפעף, פגיעה בעצב המפעיל את שרירי העפעף, הצטברות עור סביב העפעפיים שמכביד על פעולתם, 'עייפות החומר' הקשורה גם היא בפעילות שרירי העפעף ונגרמת לרוב בגיל מבוגר ומחלות שונות שפוגעות בשרירי הגוף (לדוגמה: מיאסטניה גרביס).

מידע כללי על ניתוח עפעפיים

ניתוח לתיקון צניחת עפעפיים נתפס, אומנם, כטיפול אסתטי בלבד, אך הוא טיפול חשוב והכרחי – בייחוד במצבים מתקדמים שבהם מופיעים אותם תסמינים שציַינו זה עתה. עם זאת, לא פעם נעשה ניתוח לתיקון צניחת עפעפיים מסיבות קוסמטיות בלבד, לבקשת המטופל.

מתי יוחלט על ניתוח לתיקון עפעפיים מסיבות בריאותיות? בעיקר כאשר הבעיה חמורה מאוד וגורמת להפרעה ממשית בהתנהלות היומיומית של המטופל. הניתוח עצמו אינו מסובך, ויכול להיעשות גם בגילים קטנים מאוד, אך אם לא מדובר במצב חמור במיוחד נהוג להמתין כמה שנים, עד שהילד יתבגר, לפני עריכת הניתוח.

הכנה לניתוח לתיקון צניחת עפעפיים

במבוגרים ייעשה הניתוח תחת הרדמה מקומית בלבד, כך שמבחינה זו הם אינם נדרשים להכנה מיוחדת. תינוקות וילדים קטנים ינותחו תחת הרדמה מלאה, ויידרשו לצום כמה שעות לפני הניתוח. ימים אחדים לפני מועד ביצוע הפרוצדורה תתבצע בדיקת ראייה ואבחון של הגורם הספציפי אשר יוצר את הבעיה.

מהלך הפעולה

הדרך שבה יבוצע ניתוח לתיקון צניחת עפעפיים תלויה בגורם לבעיה. רוב הניתוחים כוללים חיבור של שריר העפעף לשלד העפעף, מה שמשיב לשריר את יכולת פעולתו התקינה. אם אובחנה פעילות ירודה של השריר, הוא יקוצר ובכך ישוב לספק את הכוח הדרוש להרמת העפעף בצורה מלאה. במקרים חמורים מאוד יבוצע ניתוח שתל מתלה, שבמהלכו יחובר העפעף אל שרירי הגבה. במקרה כזה, סגירת העפעף תתבצע על ידי הזזת הגבה.

הניתוח נחשב פשוט יחסית, ובעל אחוזי הצלחה גבוהים. הוא נמשך כשעתיים לכל היותר.

מנותחים שעברו את הניתוח תחת הרדמה מקומית ישוחררו לביתם עוד באותו היום. פעוטות וילדים קטנים יישארו להשגחה כ-24 שעות, בשל ההרדמה הכללית שעברו. נפיחויות באזור הניתוח, הרגשת לחץ, יובש בעין או הפרשת נוזלים מהעין נפוצים מאוד, וחולפים לאחר זמן קצר. תיתכן גם בצקת באזור, שתחלוף מעצמה. התפרים יוצאו לאחר כשבוע, והתוצאה הסופית תירָאה לאחר שתהליך ההחלמה יסתיים.

תופעות לוואי

לבד מזיהום ודימום, וכן סיכונים הקשורים בהרדמה הכללית, ייתכן שלאחר הניתוח יופיע חוסר סימטריה במראה העיניים – באחת העפעף ייראה מוּרָם יותר מאשר בשנייה. תופעות לוואי נוספות הן תיקון יתר או תת-תיקון של הפטוזיס, אך כל הבעיות הללו ניתנות לפתרון בניתוח נוסף ונחשבות נדירות מאוד, בייחוד כאשר הניתוח נעשה בידי רופא מנוסה.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.