>
הרדמה מקומית
הרדמה מקומית

הרדמה מקומית

אם אתם עומדים לפני ניתוח אשר ייעשה בהרדמה מקומית, בוודאי תרצו לדעת כמה שיותר על התהליך ועל הדרך שבה מתבצעת ההרדמה. חשוב שתגיעו מוכנים. ככל שתדעו יותר תהיו רגועים יותר ותרגישו שרמת החרדה שלכם קטנה יותר.

מהי הרדמה מקומית?

ככל הרדמה, גם הרדמה מקומית נעשית במטרה למנוע כאבים מכם, המטופלים, במהלך פרוצדורה רפואית – לרוב ניתוח. ההרדמה המקומית, כשמה כן היא, היא הרדמה אשר במסגרתה 'מורדם' אזור ספציפי מאוד בגוף, לצורך הליך נקודתי. כשאתם תחת הרדמה מקומית אתם ערים לחלוטין, ורק אזור מסוים מאוד בגוף נותר חסר תחושה כדי לאפשר את ההליך הרפואי ללא שום כאבים.

להבדיל מהרדמה כללית, בה המטופל מורדם לחלוטין, אינו מודע לסביבתו, לא שומע ולא מרגיש דבר, בהרדמה מקומית אתם נמצאים בהכרה מלאה ומודעים היטב למתרחש סביבכם. העובדה שאזור הניתוח מורדם, מבטיחה שלא תחושו כאבים אך אתם בהחלט עשויים לחוש אי-נעימות או אפילו לחץ קל במקום המטופל.

מתי משתמשים בהרדמה מקומית

ההרדמה המקומית יכולה לשמש לשלל הליכים רפואיים. היא נפוצה מאוד בטיפולי שיניים, אך נעשית גם במהלך ניתוחים לכריתת שומות ונקודות חן, בניתוחים בגפיים (לדוגמה: ניתוח בכף היד), בניתוחים פלסטיים ועוד. כיום אף נעשים לעיתים ניתוחי מוח בהרדמה מקומית, במקרים בהם יש משמעות לכך שהמטופל יישאר ערני כדי לוודא שלא נגרם לו נזק מוחי לאורך הטיפול. הרדמה מקומית משמשת לא רק בניתוחים, אלא גם בביופסיות, פרוצדורה בה נוטלים דגימת רקמה מזערית מאזור ספציפי בגוף.

אגב, ישנם אנשים אשר חוששים לעבור את ההליך הרפואי בהרדמה מקומית, דווקא משום שהם נאלצים להישאר בהכרה מלאה לאורך ההליך. בדרך כלל, אלו מטופלים אשר עצם השהייה בחדר הטיפולים מסבה להם אי-נוחות רבה ואף חרדה. במקרים כאלו, יכול הרופא להשתמש בחומרים מטשטשים, אשר אינם עמוקים וחזקים כמו חומרי ההרדמה הכללית, אך יבטיחו כי הכרה מעורפלת לאורך כל ההליך, מה שבוודאי יקל משמעותית.

האם נדרשת הכנה להרדמה מקומית?

בהרדמה מקומית לא נדרשת הכנה מיוחדת. ישנם הליכים אשר נעשים תחת הרדמה מקומית ודורשים מעורבות של רופא מרדים. במצב כזה, ייתכן שתיפגשו עם הרופא המרדים עוד לפני הניתוח, אך בדרך כלל מדובר בהרדמה שאותה יכול לבצע הרופא המטפל בעצמו, ללא השגחת מרדים. ברוב המקרים בהרדמה מקומית לא תזדקקו להכנה מיוחדת, ובניגוד להרדמה כללית, לא תדרשו לצום לפני תחילת ההליך.

מה קורה במהלך ההרדמה?

ההרדמה המקומית נעשית לרוב באמצעות זריקה אל המקום המטופל, אך היא מתבצעת לעיתים גם על ידי טפטוף של חומר מרדים ישירות על הנקודה הדורשת טיפול (לרוב ישמשו טיפות להרדמת ריריות – קרום אשר עוטף איברים פנימיים), באמצעות תרסיס מיוחד שמכיל חומרים מרדימים, משחה או ג'ל.

כל אחת מהדרכים שצוינו כאן יכולה לספק הרדמה מקומית יעילה, והבחירה באמצעי המתאים תלויה באזור המטופל, באופי הטיפול, בהעדפת הרופא ועוד. החומרים המרדימים פועלים באופן מיידי על האזור המטופל, כלומר אין צורך לחכות יותר מדקות ספורות עד ל'הרדמת' המקום.

חומרי ההרדמה המשמשים להרדמה מקומית

כל התכשירים המשמשים להרדמה מקומית מכילים חומרים מאלחשים – מורפינים, אפיאטים ועוד. חומרים אלו נחלקים לשתי קבוצות – הקבוצה האמידית והקבוצה האסטרית. בקבוצה האסטרית נמצא, בין היתר, הקוקאין, שהוא למעשה החומר הנפוץ ביותר בשימוש מבין החומרים המשתייכים לקבוצה זו.

תכונתם של החומרים המרדימים מאפשרת למעשה 'לנתק' את העצבים ולמנוע את שליחת האותות החשמליים מהם למוח, מה שמונע את תחושת הכאב. הניתוק הוא כמובן זמני: לרוב לאחר שעה או שעתיים כבר תחל לפוג השפעת החומרים לחלוטין.

התאוששות מהרדמה מקומית

אחד היתרונות הגדולים של הרדמה מקומית הוא תהליך ההתאוששות הקצר, בייחוד בהשוואה להרדמה כללית. כאן נדרשות רק שעות ספורות עד להתאוששות מלאה, והשחרור הביתה נעשה כעבור זמן קצר יחסית. כך לדוגמה, לאחר טיפול שיניים תחת הרדמה מקומית, אתם יכולים ללכת הביתה מספר דקות לאחר סיום הטיפול, ואף לנהוג ברוב המקרים.

אילו תופעות לוואי נגרמות מהרדמה מקומית?

גם בעניין זה ההרדמה המקומית נחשבת 'ידידותית' מאוד: תופעות לוואי לאחר הרדמה מסוג זה אינן שכיחות כלל, ואם הן מתרחשות, זה יקרה לרוב בשל מינון גבוה מדי של חומר הרדמה, או בשל ספיגה מוגברת של החומר המרדים בכלי הדם. במקרים אלה, הן יכולות לבוא לביטוי בצורת קלקול קיבה, הקאות, חולשה, עייפות ואף ראייה מטושטשת. במקרים חמורים ונדירים מאוד, תיתכן השפעה על מערכת העצבים והלב.

רגישות לחומרי הרדמה

מאחר שכל סוגי ההרדמה מתבססים באופן כללי על אותן 'משפחות' חומרים ,במידה וידועה לכם רגישות או אלרגיה לחומרי הרדמה, חשוב מאד שתציינו  זאת לפני תחילת ההליך גם בהרדמה מקומית. במקרה כזה, יבחר הצוות שימוש בחומרי הרדמה חלופיים מ'משפחה' שאינה גורמת לתגובה אלרגית.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.