Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוח החלפת מפרק כתף
ניתוח החלפת מפרק כתף

ניתוח החלפת מפרק כתף

מפרק הכתף מורכב, בגדול, משתי עצמות – עצם השכמה, הגלנויד, שנראית כמעין מכתש; ועצם הזרוע, העצם הארוכה העוברת לאורך כל חלקה העליון של היד, שהקצה שלה נראה ככדור. אותו כדור ממוקם בתוך מכתש הגלנויד, וכך, בעזרת מערך שרירים וגידים, ניתן לכתף יכולת התנועה שלה.

ניתוחים להחלפת מפרקים נחשבים נפוצים מאוד בימינו – אך ניתוח להחלפת מפרק כתף נחשב לאחד הנדירים ביותר מבין הניתוחים מסוג זה. הסיבה לכך פשוטה למדי: מאחר שעל הכתף לא מופעלים עומסים רבים כמו על הברך או על מפרק הירך, נדירים יחסית המקרים שבהם היא תדרוש התערבות כירורגית.

ועדיין, החלפת מפרק כתף היא פרוצדורה שנעשית היום לא מעט. הסיבה העיקרית לעריכת ניתוח שכזה היא אוסטאוארתריטיס – דלקת של המפרקים, אך גם חבלות חיצוניות שגרמו לשבר בעצמות הכתף, פריקות חוזרות ועומסים גדולים על המפרק יכולים לגרום בסופו של דבר להחלטה על ניתוח כזה.

בדרך כלל הגורם לפניית המטופל לבדיקה ולאבחון מצב מפרק הכתף הוא כאבים עזים אשר מפריעים לתפקוד התקין, אך כאן חשוב לזכור: ככל שהבעיה תטופל בשלב מוקדם יותר, כך הסיכוי להצלחת הניתוח גבוה יותר – עד כדי השבת התנועה למפרק בצורה כמעט מלאה. בעבר נעשו ניתוחים להחלפת מפרק כתף רק 'במצבי חירום', כשהכאבים היו בלתי נסבלים, אך היום הם נעשים בשלבים מוקדמים הרבה יותר, מה שמציב את אחוזי ההצלחה בהליכים אלו על סביבות 90 אחוזים.

מידע כללי על הפעולה

כמו כל הניתוחים להחלפת מפרקים, גם ניתוח להחלפת מפרק הכתף הלך והשתכלל עם השנים. כיום הוא נעשה בעזרת משתל מודולארי, אשר מאפשר התאמה טובה יותר למבנה הספציפי של מפרק המטופל, ובכך משפר משמעותית את איכות הפעולה.

החלפת מפרק כתף נעשית בניתוח פתוח (לא ניתן לבצע את הפעולה בגישה הזעיר-פולשנית נכון להיום), אך החתך נחשב קטן יחסית, ולא עולה על עשרה סנטימטרים בדרך כלל.

ישנם שלושה סוגי ניתוחים, המתבצעים בהתאם למצב המפרק: החלפה חלקית, במקרה שהפגיעה העיקרית היא בסחוס בלבד; החלפה מלאה, במקרה שהנזק כולל גם את עצמות מפרק הכתף; והחלפה הפוכה, במקרה שהנזק נרחב מאוד, וכולל גם גידים ועצמות.

הכנה לפעולה

ניתוח החלפת מפרק כתף נעשה בהרדמה כללית, לכן תידָרשו לצום לפניו כמה שעות. בימים שלפני הניתוח תעברו כמה צילומי דימות, נוסף על בדיקות האבחון שנעשו לכם עד כה, כדי לספק לצוות הרפואי תמונה מלאה על מצבו העדכני של מפרק הכתף.

הדמייה של מפרק הכתף בגוף האדם

מהלך הפעולה

כפי שניתן להבין, קודם לניתוח ייעשה הליך אבחון של הבעיה – החשוב לא פחות מהניתוח עצמו ומשפיע רבות על מידת הצלחתו. במהלך האבחון (שנעשה על סמך הדיווחים שתספקו אתם בעצמכם, ועל סמך בדיקות דימות שונות (צילומי רנטגן, CT או MRI) יעמוד הצוות הרפואי על מצב המפרק ועל הגורמים לכאבים.

לאחר מכן יחל הניתוח עצמו. אם יתברר שהפגיעה נוגעת לסחוס המפרק בלבד, תתבצע החלפת מפרק חלקית, שבמהלכה תותקן מעין 'כיפה' מעל עצם הזרוע, כדי לייצב את המפרק ולהבטיח שיתפקד כראוי.

אם יתברר שגם עצמות המפרק נפגעו תבוצע החלפה מלאה, שבמהלכה יותקן בכתף משתל חזק ויציב, עשוי פוליאתילן וציפוי קרמי. המשתל למעשה 'יחליף' את קצות העצמות שנפגעו, וכך יאפשר למפרק לפעול שוב בצורה תקינה.

אם הבעיה חמורה יותר, וכוללת פגיעה גם בגידים ובשרירים שבכתף, תתבצע החלפת כתף הפוכה – פרוצדורה מעט מורכבת יותר, שבמהלכה 'יהפוך' הרופא את המפרק, כך שעצם השכמה תהפוך לכדורית בקצה, ועצם הזרוע תסתיים בקצה ישר ולא מעוגל. לאחר ניתוח זה תהיה חשיבות עצומה לתרגילים פיזיותרפיים, שיאפשרו לכם להסתגל לשימוש מעט שונה במפרק הכתף החדש.

הניתוח נמשך בין שעה וחצי לשלוש שעות, בהתאם לסוג הפרוצדורה שנבחרה. מייד לאחר התאוששותכם תתבקשו ללבוש מתלה מיוחד עבור ידכם המנותחת, שבו תשתמשו למשך שבועות ספורים. תהליך ההחלמה כולו אורך לרוב כחצי שנה, ובמהלכו תבצעו כמובן תרגילים פיזיותרפיים שונים שישפרו את עבודת המפרק ויאפשרו חזרה לתנועה מלאה, עד כמה שניתן.

תופעות לוואי

למעט זיהומים ודימומים – סיכונים אשר קיימים בכל ניתוח – ותופעות הלוואי הקשורות בהרדמה הכללית, תיתכן פגיעה באיברים סמוכים לכתף במהלך הניתוח, קשיוּת בעת הזזת הכתף לאחריו, וכן הגבלה בתנועה וחוסר יציבות של המפרק כולו. עם זאת, אלו מקרים שמתרחשים רק לעיתים נדירות, והם ניתנים לתיקון בניתוחים נוספים.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.