Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
היצרות שופכה – בלון אופטיליום
היצרות שופכה – בלון אופטיליום

היצרות שופכה – בלון אופטיליום

חדש בהרצליה מדיקל סנטר: טכנולוגיה מיוחדת, העושה שימוש בבלון מצופה בתרופה, ומאפשרת לטפל בהצלחה בבעיות במתן שתן אצל גברים

 

מדע הרפואה מתקדם וכל הזמן ומביא לנו פתרונות משופרים לבעיות מציקות וכעת מגיע החידוש האחרון בתחום היצרות השופכה בגברים, שמגיע לכאן היישר מאמריקה – הרחבה של השופכה באמצעות בלון חדשני, מצופה תרופה.

 

  • פרוצדורה קצרה בחדר הניתוח
  • ניתנת לביצוע בהרדמה אזורית
  • 250% שיפור בזרם השתן
  • 70% מהמטופלים מדווחים על פתרון עמיד לכשנתיים
  • עשויה לחסוך ניתוח

מהי היצרות השופכה הגברית?

היצרות של השופכה בגברים (Male Urethral Stricture) היא למעשה צלקת שהתפתחה על פני הצינור שמזרים שתן אל מחוץ לגוף, ומפריעה למתן שתן תקין. מטופל עם היצרות שכזו יכול לדווח על זרם חלש ומקוטע, מאמץ שנדרש כדי להשתין, זמן השתנה ארוך, טפטוף בסוף ההשתנה וכן התרוקנות חלקית.

 

הסיבות להיווצרות הצלקת אינן ידועות במלואן – בחלק מהמקרים מדובר בתוצאה של חבלה, לעתים מזוהים גורמים איסכמיים (הקשורים להפרעות בזרימת הדם) או דלקתיים. עד כ-50% מהמקרים נחשבים אידיופתיים (בעיה שהתפתחה ללא סיבה ידועה או נראיית לעין).

 

מעבר לאי הנוחות שבהשתנה מקוטעת או במאמץ (עד כדי העדפה להשתין בישיבה), היצרות של השופכה עלולה לגרום לזיהומים בדרכי השתן ובמקרים חמורים אף לאצירת שתן, לנזק לשופכה ולפגיעה בכליות.

חשד להיצרות השופכה (כמו כל בעיה אחרת במתן שתן) ניתן לברר אצל אורולוג. הבדיקה הראשונה המקובלת היא "אורו-פלאומטריה" (Uroflowmetry) – מבחן השתנה פשוט לתוך דלי, שמודד במדוייק את עוצמת וכמות הזרימה. בדיקה זו כבר יכולה לתת אינדיקציה ראשונית לבעיה. לעתים נדרשות בדיקות המשך, כמו ציסטוסקופיה.

 

להיצרות של השופכה בגברים אין כל טיפול תרופתי, משום שמדובר בבעיה אנטומית ("פיסית") – שהתרופות לא יוכלו לשנות. הפתרונות המוצעים לה, לפיכך, הם פתרונות התערבותיים – ברמות שונות של פולשנות, והם תלויים בחומרת התסמינים.

איש מחזיק לב צעצוע

הפתרון המוכר

בעבר, הפתרון היחיד לבעיה היה ניתוח לתיקון הרקמה הצלקתית. ניתוח זה נקרא אורתרופלסטיה (Urethroplasty), ובמהלכו פותרים את הבעיה באמצעות כריתת הרקמה הצלקתית וחיבור שני קצוות השופכה; שימוש בשתל (Graft) לתיקון היצרויות ארוכות יותר; או שימוש במתלה עור (Skin flap).

 

ד"ר אורי גור, מומחה לכירורגיה אורולוגית, עם מומחיות באורולוגיה שחזורית ובתיקון היצרויות שופכה, מסביר ש"אורתרופלסטיה הוא ניתוח מקובל שנעשה עד היום בהתוויות המתאימות, אבל כיום יש לנו פתרונות ביניים, שנותנים תוצאות טובות ולעתים אפילו יכולים לחסוך את ביצוע הניתוח".

 

"פתרון מאוד מקובל הוא הרחבה של השופכה באמצעות צנתר, בפרוצדורה לא ארוכה ולא מורכבת בחדר פעולות. הבעיה היא שפעמים רבות ההרחבה לא מספיק יעילה או שהצלקת 'עקשנית', וזמן מה לאחריה ההיצרות חוזרת, על כל התסמינים הבלתי נעימים שלה, שגורמים לפגיעה באיכות החיים. בעקרון, מי שנכשל בהרחבה אחת, הוא כבר מועמד לניתוח לתיקון הבעיה".

הפתרון החדש – בלון אופטיליום

"בשנים האחרונות שקדו רופאים, חוקרים ומהנדסים על דרך לשפר את ההרחבה, ולהגדיל את סיכויי ההצלחה שלה. טכניקת הבלון מצופה התרופה, שכעת מגיעה ל'הרצליה מדיקל סנטר' היא טכניקה ייחודית ומבטיחה, שיש לה יתרונות גדולים על פני הגישה המסורתית להרחבה".

 

ד"ר גור מבצע במסגרת בית החולים, פרוצדורות להיצרויות שופכה בשיטה החדשה, שנקראת "בלון אופטילום" (Optilume drug-coated balloon), ובמהלכה מוחדר אל השופכה בלון מיוחד, מצופה בתרופה בשם Paclitaxel, שמעודדת את החלמת הצלקת. כך גם מבוצעת הרחבה וגם סיכויי ההצלחה של הפרוצדורה לאורך זמן – עולים.

 

במחקר שעקב במשך שנתיים אחר 46 חולים אמריקאיים שטופלו בשיטת "אופטילום", דיווחו 70% מהם על הצלחת הפרוצדורה (זה הוגדר כשיפור של 50% או יותר בתסמינים); נמצא שהעלייה הממוצעת בזרם השתן הייתה של 250%; בנוסף, ההפחתה בסימפטומים עמדה על 73%; ושיעור הסיבוכים הרציניים עמד על 0%.

 

ד"ר גור אומר ש"ניתן לבצע את הפרוצדורה בהרדמה כללית או בהרדמה אזורית, על פי בחירת המטופל בהתייעצות עם המרדים. הפעולה היא קצרה מאוד, לוקחת כחצי שעה נטו בחדר הניתוחים, התאוששות קצרה לאחר מכן ושחרור הביתה עוד באותו היום".

 

"מידת ההפרעה היא שיקול מרכזי לביצוע ניתוח או התערבות אחרת", הוא מוסיף. "מי שהתסמינים שלו לא קשים – לא בהכרח חייב לעבור הרחבה עם בלון ובטח לא ניתוח. הטכנולוגיה החדשה מתאימה למי שיש לו היצרות בולברית קצרה וכן למי שעבר הרחבה כושלת בשיטה הישנה, כפרוצדורת ביניים לפני ניתוח, שאולי תצליח לחסוך לו את הפרוצדורה הכירורגית".

 

צפייה בסרטון הדמייה לבלון אופליום:

 

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם