Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
דופלר עורקי צוואר (קרוטיס)
דופלר עורקי צוואר (קרוטיס)

דופלר עורקי צוואר (קרוטיס)

עורקי הצוואר נקראים גם קרוטיס, עורקי הקרוטיד או עורקי התרדמה. הם עוברים משני צידיו של הצוואר, בדרך אל חלקו הקדמי של המוח, ולמעשה נחשבים לכלי הדם העיקריים המוליכים דם אל חלק זה של המוח. על ידי הזרמת דם תקינה וקבועה, הם מבטיחים את תפקודו התקין.

כמו בכל העורקים בגוף, גם בעורקי הצוואר עשויות להתגלות בעיות שונות אשר יגרמו להפרעה בזרימת הדם דרכם. טרשת עורקים (שבמהלכה מצטברים משקעים שומניים בעיקר על דופנות העורק ומצרים אותו) היא אחת הבעיות הנפוצות בהקשר זה, אך גם המטומה, קריש דם ותופעות אחרות עשויות להביא לשיבוש בזרימת הדם אל המוח.

לא כל הפרעה כזו תגרום באופן ישיר לפגיעה חמורה, אך כאשר זרם הדם מופרע בצורה משמעותית – כלומר כאשר העורק חסום ב-50% או יותר מנפחו, או שאינו מזרים כלל דם למוח – עשויה להתרחש פגיעה נרחבת בפעילות המוח, עד כדי סכנת מוות. לכן חשוב מאוד לבחון את עורקי הצוואר במצבים מסוימים כדי לעמוד על מצבם ולהקדים תרופה למכה במקרה של חשד לבעיה מתפתחת. את האבחון אפשר לעשות בעזרת בדיקה פשוטה: דופלר עורקי צוואר.

דופלר עורקי צוואר (קרוטיס)

מידע כללי על דופלר עורקי צוואר

דופלר עורקי הצוואר, אשר נקרא גם דופלקס עורקי הצוואר או אולטרסאונד עורקי התרדמה הוא למעשה שילוב בין שתי טכניקות – דופלר ואולטרסאונד. השילוב ביניהן מאפשר לספק לרופא תמונה דו-ממדית של עורקי התרדמה (לעומת תמונה חד-ממדית בבדיקת דופלר רגילה).

המטרה בביצוע דופלר עורקי צוואר כפולה: הן לטובת בדיקת מבנה עורקי התרדמה, והן לטובת בחינת זרימת הדם דרכם. כך יכול הרופא לאתר כמה סוגים של בעיות בעורקי התרדמה – בין אם בשניהם ובין אם באחד מהם בלבד – ולהחליט על הצעדים הבאים בעקבות כך. דופלר עורקי הצוואר יכול לספק לרופא מידע על פעולה שנעשתה בעורקי הצוואר בעבר (כלומר אם הפעולה הצליחה) או לאפשר לו לגלות גורמי סיכון ומצבים שעשויים להתפתח לבעיות מסכנות חיים בהמשך, כדוגמת שבץ מוחי.

היתרון הגדול של בדיקת דופלר עורקי צוואר הוא הפשטות שלה: זוהי בדיקה לא פולשנית שנעשית בעזרת מכשיר שאינו פולט קרינה מסוכנת; היא נמשכת כחצי שעה לכל היותר ולא דורשת הרדמה. למרות כל זאת, בסיומה יכול הרופא לקבל תמונה רחבה ומדויקת למדי על מצב עורקי התרדמה.

בדיקת דופלר עורקי צוואר נעשית כאשר ישנו חשד לבעיה בזרימת הדם או להיצרות של העורקים (למשל – כאשר הרופא שמע 'אִוושה' מכיוון העורקים הללו בבדיקה מקדימה), על רקע גורמים גנטיים או מחלות רקע אחרות, בעקבות אירוע מוחי או לאחר הליך רפואי שבוצע בעורקים אלו, כאמור.

הכנה לפעולת קרוטיס

מאחר שדופלר עורקי צוואר אינו פולשני ואינו דורש הרדמה, אין צורך להתכונן אליו בצורה מיוחדת.

מהלך דופלר עורקי צוואר

הבדיקה נעשית בשכיבה. הרופא ימקם אתכם על מיטת הטיפולים כך שיוכל לבדוק בקלות את עורקי תרדמה בעזרת המתמר (המכשיר המשמש לבדיקת הדופלר משולבת האולטרסאונד). לפני תחילת השימוש במתמר הוא ימרח על צווארכם ג'ל המבוסס על מים, כדי לשפר את תוצאות הבדיקה.

דופלר עורקי צוואר נמשך לרוב כחצי שעה לכל היותר, כאמור, ולא פעם גם פחות מזה. לאורך הבדיקה תתבקשו שלא לזוז, כדי להשיג תוצאה מדויקת ככל האפשר. לאחר מכן לא תידָרשו למנוחה או להתאוששות: ניתן לשוב לשגרה מלאה מייד לאחר הבדיקה.

בהתאם לתוצאות הבדיקה יחליט הרופא כיצד לפעול בהמשך. אם לא התגלתה חסימה חמורה או בעיה אחרת המשפיעה ישירות על שלמות העורקים ועל זרימת הדם בהם, לרוב יסתפק הרופא במעקב. אם התגלו ממצאים קריטיים, יוחלט על טיפול – שמרני או ניתוחי.

תופעות לוואי

הבדיקה אינה פולשנית ולא דורשת כל הרדמה, ולכן לא אמורה לגרום לתופעות לוואי כלשהן.

 

לזימון תור לבדיקה בקלות ובמהירות – לחצו כאן

 

מעתה לא צריך לחכות! ניתן להגיע לפגישת יעוץ אצל רופא מומחה תוך 24 שעות!
צרו קשר וניפגש בקרוב.


השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם