Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
>
>
ניתוח לתיקון שבר בשורש כף היד
ניתוח לתיקון שבר בשורש כף היד

ניתוח לתיקון שבר בשורש כף היד

לפני שניגש לדבר על ניתוח לתיקון שבר בשורש כף היד חשוב להבין את מבנה העצמות. פרק שורש כף היד מורכב ממספר עצמות שיוצרות יחד מספר פרקים היוצרים את אפשרויות התנועה המגוונות של כף היד.
המבנה המורכב של שמונה עצמות שורש כף היד יוצרות פרק עם עצם הרדיוס (חישור) ועצם האולנה (גומד) שהם עצמות האמה.
החלק המרוחק של עצם הרדיוס, רחב ובעל שני משטחים מפרקיים. משטח מפרקי צידי היוצר פרק עם קצה עצם האולנה (שגם היא יוצרת פרק עם עצמות שורש כף היד) ומשטח מפרקי רחב בעל מבנה מיוחד המתאים לעצמות שורש כף היד.

איזה שברים נפוצים מופיעים בשורש כף היד?

השברים הנפוצים הם שבר בקצה עצם הרדיוס עם או בלי מעורבות של קצה עצם האולנה.
שברים אלו נגרמים בד"כ מנפילה על יד מושטת וחבלה ישירה. השברים נפוצים אצל צעירים כתוצאה מחבלה בספורט או תאונת דרכים ואצל מבוגרים כתוצאה מנפילה בבית או ברחוב.
לאחר החבלה ביד כאשר יש כאבים נפיחות ואפילו לפעמים שינוי צורה יש צורך לפנות לאבחון על ידי אורתופד. האבחון של השבר יעשה פרט לאבחנה הקלינית (נפיחות, כאב ממוקד ודפורמציה) על ידי צילום רנטגן.
הטיפול בשברים אלו תלוי בעוצמת החבלה, בגיל וברמת הפעילות של המטופל.

כיצד מטפלים בשבר שנגרם בשורש כף היד?

ככלל מטרת הטיפול היא להחזיר את המטופל במהירות למצבו לפני השבר ולרמת הפעילות הקודמת.
בשברים ללא תזוזה או שברים עם תזוזה קלה בלבד שהוחזרו למקומם בחדר מיון ניתן לטפל בגבס תוך מעקב שבועי במרפאה כדי לוודא שאין תזוזה מאוחרת בעמדת השבר המצריכה טיפול. זמן הטיפול בגבס נע בין חודש וחצי לשלושה חודשים.
בשברים עם תזוזה ובמטופלים הרוצים לחזור במהירות לפעילות יש צורך בביצוע ניתוח לתיקון השבר.

הדמייה של שורש כף היד

למה מומלץ לבחור בגישה ניתוחית?

ללא ניתוח שבר עם תזוזה מתאחה בעמדה לא תקינה, היד נשארת בעמדה לא תקינה ("עקומה") מבנה הפרק נשאר לא תקין וכתוצאה מכך פרט לפגם האסטטי נגרמים כאבים תמידיים והגבלה בתנועה בשורש כף היד שיחמירו קרוב לוודאי עם השנים.
הניתוח גם מבטיח חזרה מהירה לפעילות. סד גבס למנוחה של כשבוע לאחר הניתוח וכבר אחרי שבוע התחלת תרגול עם היד. בניתוח מתבצעת החזרה אנטומית של השבר למקומו וקיבוע בעזרת מסמרי נירוסטה או פלטה וברגים.

באיזה סוגי פלטות משתמשים לקיבוע?

קיימים מספר סוגי פלטות:

  • פלטות נירוסטה – פלטות סטנדרטיות לא אנטומיות מנירוסטה וברגיי נירוסטה. פלטות אלו גסות יותר ואינם מתאימות במדויק לעצם. חוזק הקיבוע המושג אינו אופטימלי.
  • פלטות אנטומיות – קיימות גם פלטות ננעלות אנטומיות הבנויות כדי להתאים באופן מדויק למבנה העצם באזור השבר. את הפלטה מקבעים למקומה בעזרת ברגים הננעלים גם אל הפלטה וגם אל העצם. מבנה זה מאפשר יציבות מקסימאלית של התיקון ומאפשר תנועה מוקדמת של שורש כף היד.
  • פלטות טיטניום – בשנים האחרונות אנו משתמשים בפלטה חדשנית העשויה מטיטניום, שתוכננה בהתאמה מדויקת למבנה העצם באזור השבר. הפלטה מקובעת למקומה בעזרת ברגים ייחודיים הננעלים גם אל הפלטה וגם אל העצם. בניגוד לפלטות מהדור הישן (שעדיין נעשה בהן שימוש), מבנה מיוחד זה של פלטת הטיטניום מאפשרת יציבות מקסימלית המאפשרת להימנע מגבס ולבצע תנועה מוקדמת של שורש כף היד.

כיצד מתבצע ניתוח לתיקון שבר בשורש כף היד?

הניתוח מתבצע בהרדמה אזורית (של כל היד) או כללית. המנתח יבצע חתך קטן מעל אזור השבר ויחזיר את השבר למקומו. לאחר מכן השבר יקובע למקומו בעזרת פלטה וברגים.

מה קורה בתום הניתוח?

לאחר השגחה קצרה (לעתים אשפוז של לילה) המטופל משוחרר לביתו, כאשר אזור הניתוח חבוש ומקובע בסד גבס המקל על כאבים ומאפשר מנוחה של היד למשך כשבוע.
לאחר כשבוע המטופל מוזמן לביקורת, הסד מוסר והמנותח עובר לשימוש במגן של שורש כף היד – המגן ניתן לפירוק בקלות, כך שאפשר לבצע כמה פעמים ביום תרגילים לשיפור התנועה ביד. כיום ברור מעל לכל צל של ספק, כי תנועה כמה שיותר מוקדמת של כף היד (לאחר הסרת הסד) הכרחית להחלמה מלאה.

רופא בודק שבר בשורש כף היד של מטופל מבוגר

איך ניתן להגדיל את סיכויי ההצלחה?

המגן יישאר על שורש כף היד במשך כחודשיים. במהלך הזמן הזה חשוב ביותר לבצע פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק ולעקוב אחר הוראותיו של הפיזיותרפיסט לתרגילים בבית. ביצוע קפדני של הפיזיותרפיה מגדיל מאוד את סיכויי הצלחת הניתוח, ומאפשר את חזרת התנועה בשורש כף היד וחיזוק השרירים שסביבו.

מהו זמן ההחלמה הצפוי?

זמן ההחלמה הכולל מניתוח לשבר בשורש כף היד נע בין חודשיים לחצי שנה, ותלוי, בין היתר: בעוצמת הפגיעה הראשונית (ככל שאנרגיית הפגיעה הייתה גבוהה יותר – כך יידרש זמן רב יותר כדי לשקם אותה); בגילו של המטופל (צעירים נוטים להחלים מהר יותר); ובמצבו הרפואי הכללי (מטופלים בכושר טוב מתאוששים מהר יותר; מטופלים עם סוכרת לא מאוזנת נדרשים לזמן החלמה ארוך יותר וכך הלאה).

תוצאות הניתוח, בידיים מיומנות ובמוסד רפואי איכותי, נחשבות למצוינות – רוב רובם של המנותחים חוזרים ליכולת שהייתה להם טרם השבר.

האם ישנם סיכונים או תופעות לוואי?

סיכוני הניתוח נחשבים נדירים, והם כוללים דימום, זיהום ופגיעה באיברים סמוכים.

 

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.