>
הרדמה אזורית
הרדמה אזורית

הרדמה אזורית

אם אתם עומדים לפני ניתוח אשר ייעשה בהרדמה אזורית, בוודאי תרצו לדעת כמה שיותר על התהליך ועל הדרך שבה מתבצעת ההרדמה. זכרו – שככל שתגיעו מוכנים יותר ותדעו יותר, כך רמת החרדה תפחת ותהיו רגועים יותר לקראת ההליך.

מהי הרדמה אזורית?

אפשר להגדיר את ההרדמה האזורית כסוג הרדמה שנמצא בין הרדמה מקומית להרדמה כללית: ההרדמה האזורית היא למעשה גרסה חזקה ומקיפה יותר של ההרדמה המקומית, אך המטופל נשאר במהלכה בהכרה מלאה – בניגוד להרדמה כללית, שבה כל הגוף רדום והמטופל אינו נמצא כלל בהכרה ולא מודע לסביבתו.

הרדמה אזורית, כפי שניתן להבין מִשְּמה, היא הרדמה שמשפיעה על אזור שלם בגוף וגורמת לו 'להירדם', כלומר הופכת אותו לחסר תחושה. תחת הרדמה כזו ניתן לבצע ניתוחים גדולים למדי, אחד הנפוצים שבהם הוא הניתוח הקיסרי.

הרעיון שמאחורי הרדמה אזורית הוא החדרת חומר מרדים אל נקודה הסמוכה למקום מוצאו של עצב גדול ומרכזי – עצב אשר אחראי על התחושה באזור גדול בגוף. החדרת החומר תנטרל זמנית את פעילות העצב וכתוצאה, הוא יפסיק לאותת למוח על תחושות כאב באזור שלם עליו הוא אחראי.

סוגי הרדמה אזורית

ניתן להתייחס לשלושה סוגים של הרדמות אזוריות:

  • הרדמה אפידורלית: הרדמה במהלכה מוזרק חומר הרדמה אל החלל האפידורלי, אשר נמצא בסמוך לחוט השדרה. החדרת חומר הרדמה לאזור הזה גורמת לאובדן תחושה מקו המפשעה ומטה, ולכן נעשה בו שימוש רב במהלך לידות. בניגוד לתפיסה המקובלת, האפידורל הוא לא החומר המרדים, אלא אותו חלל סמוך לחוט השדרה, כאמור, שבו מתבצעת ההרדמה האזורית
  • הרדמה ספינאלית: זוהי הרדמה אזורית חזקה יותר, אשר פועלת על עמוד השדרה עצמו. הרדמה כזו גורמת גם היא להירדמות של פלג הגוף התחתון, אך היא כוללת גם את שרירי הבטן ונחשבת משמעותית יותר. זו ההרדמה שבה משתמשים הרופאים בדרך כלל במהלך ניתוח קיסרי
  • שיתוק עצב: לא פעם נעשות הרדמות אזוריות אשר נתפסות כשיתוק של עצב ספציפי – עצב מרכזי שמשפיע על אזור גדול מאוד. דוגמה נפוצה לכך היא שיתוק של המקלעת הברכיאלית, מקלעת הזרוע העוברת ליד כל אחת מהכתפיים, מה שגרום להרדמה לכל אורכה של היד, מהכתף ועד לקצות האצבעות.

האם נדרשת הכנה להרדמה אזורית?

לרוב לא תידרשו לצום לפני הרדמה אזורית, אך מאחר שמדובר בהרדמה מקיפה יחסית, אשר דורשת מומחיות ומיומנות רבה, סביר להניח שתיפגשו עם הרופא המרדים לפני תחילת הפרוצדורה. הפגישה עם המרדים הינה שלב חשוב בהכנה שלכם. מעבר לבדיקה של מדדים רלוונטיים שיבצע המרדים, זה הזמן עבורכם לשאול שאלות בנוגע להליך ולהבין מה מצפה לכם בהמשך הדרך בכל הקשור להרדמה ולתהליך ההתאוששות.

מה קורה במהלך ההרדמה?

הרדמה אזורית נעשית בשתי דרכים: האחת: באמצעות זריקה, אז חומר ההרדמה יוחדר לגוף פעם אחת בלבד וישפיע לזמן מסוים ומוגבל. השנייה: על ידי החדרת צנתר (צינור דק וארוך) לנקודה או לחלל שיבקש הצוות הרפואי להרדים. הרדמה שנעשית בדרך זו מספקת למטופל או לרופא את היכולת 'להזרים' עוד חומר הרדמה למקום המבוקש בזמן הפעולה הרפואית עצמה, אם ישנו צורך בכך, ועל ידי כך להאריך את משך ההרדמה. אחד המקרים המוכרים ביותר בהקשר זה הוא השימוש בלחצן שעומד לרשות היולדת, ומאפשר לה להפחית את עוצמת הכאב במהלך הלידה.

חומרי ההרדמה המשמשים להרדמה אזורית

במהלך הרדמה אזורית נעשה שימוש בחומרים נרקוטיים שונים, כבכל הרדמה אחרת, למעשה. עוצמת החומרים תהיה, כמובן, חזקה יותר בהרדמה זו בהשוואה להרדמה מקומית. בדומה להרדמה המקומית, גם החומרים הללו משפיעים בתוך זמן קצר – מה שהופך את ההרדמה האזורית למועדפת על פני הרדמה כללית במקרים דחופים כמו למשל ניתוחים קיסריים בעקבות לידה שהסתבכה.

ההתאוששות מהרדמה

מאחר שלאורך כל שלבי ההרדמה תהיו בהכרה מלאה, ההתאוששות ממנה תהיה קצרה למדי. לרוב, השפעת החומרים המרדימים פגה בתוך מספר שעות בלבד. עם זאת, כאשר מדובר בהרדמה של פלג הגוף התחתון יש לשוב לשגרה בצורה איטית ומבוקרת, משום ששרירי הרגליים נותרו חסרי פעילות לזמן ארוך יחסית.

אילו תופעות לוואי נגרמות מהרדמה אזורית?

הרדמה אזורית נחשבת, כמובן לקלה יותר מהרדמה כללית, אך גם היא מתאפיינת בתופעות לוואי אפשריות, כמו כל טיפול רפואי . השימוש בחומרי ההרדמה חייב להיות מבוקר ולהיעשות רק על ידי רופא מרדים מוסמך, משום שמינון גבוה מדי עשוי לגרום לתופעות כמו הקאות, עייפות ועוד – ואף להזיק ללב ולמערכת העצבים.

בהקשר זה יש לציין דבר נוסף: חשוב מאוד שההרדמה האזורית תיעשה על ידי רופא מרדים המתמחה בהרדמות מסוג זה, שכן תהליך ההרדמה – כפי שציינו קודם לכן – מערב עצבים מרכזיים ורגישים מאוד. לכן רופא מרדים שמנוסה בהרדמה כללית, לא יתאים בהכרח לביצוע הרדמה אזורית.

מהסיבה הזו נחשבת הרדמה אזורית כבעלת סיכונים דומים להרדמה כללית, וזאת על אף שמנקודת מבטו של המטופל ההרדמה הכללית נחשבת משמעותית וקשה הרבה יותר. כך או כך, כאשר היא נעשית על ידי רופא מרדים מנוסה אין כל צורך לדאגות או לחשש: אתם נמצאים בידיים טובות ומטופלים בידי איש מקצוע אשר יעשה זאת על הצד הטוב ביותר.

למידע נוסף וייעוץ, ניתן למלא פרטים בעמוד צור קשר ונחזור אלייך בהקדם.