>
קיבוע מותני בהרדמה
קיבוע מותני בהרדמה

קיבוע מותני בהרדמה

קיבוע מותני בהרדמהתלונה על כאבים באזור הגב התחתון היא אחת השכיחות ביותר ברפואה המודרנית. יש לכך סימוכין גם בספרות הרפואית, אשר מצביעה על שיעור גבוה במיוחד של פציעות ופגיעות גב (פריצות דיסק לדוגמא) באזור הגב התחתון, ביחס לאזורים האחרים.
ברוב המכריע של המקרים, טיפול תרופתי וכירופרקטי יסייע בהקלת הכאבים, אשר מקורם בדרך כלל בלחץ על שורשי העצבים באזור עמוד השדרה. כאשר הטיפולים הללו אינם מקלים על הכאב או מאבדים מיעילותם, יתעורר לרוב הצורך בהתערבות כירורגית. אחת האפשרויות היא ניתוח הקיבוע, אשר מיועד למקרים בהם נקודת החיבור בין שתי חוליות נחלשה או נפגעה.

ניתוח קיבוע מותני

כידוע, עמוד השדרה מורכב מחוליות הקשורות אחת לשנייה באמצעות מפרקים, אשר מאפשרים את תנועתיות וגמישות הגב. מפרקים אלו כוללים את הדיסק הבין-חולייתי הצמיגי והגמיש, שמשמש גם כבולם זעזועים.
עם השנים, מסיבות כאלו ואחרות, נקודת החיבור בין חולייה לחולייה עלולה להיפגע ולהיחלש וכך, האחיזה והקשר בין חוליות סמוכות יתערערו. יש לכך סיבות רבות: ניוון של הדיסק הבין-חולייתי, אוסטיאופורוזיס, שחיקה או פגיעה בעצם החוליה ועוד. עמוד השדרה מושתת כמובן על הקשר החזק בין חולייה וחולייה ולכן, היחלשותו תפגע ביציבות הגוף כולו. במקרה כזה, מתוך מטרה להבטיח את יציבת עמוד השדרה ולחזק אותו, יש צורך לקבע את החוליות החלשות בצורה מלאכותית. מהלך זה נעשה במסגרת ניתוח כירורגי אשר נקרא ניתוח לקיבוע עמוד השדרה.

ניתוח קיבוע בחוליות התחתונות (ניתוח קיבוע מותני)

גישה פתוחה קלאסית

כאמור, ברוב הגדול של המקרים הפגיעה בעמוד השדרה תתרחש בחלקו התחתון. זוהי פגיעה שמקורה בתהליך ארוך ואיטי, אשר יכול לכלול בלט דיסק או פריצת דיסק, לחץ על שורשי העצבים, היצרות של תעלת עמוד השדרה ועוד. אחד השלבים המתקדמים ביותר של תהליך מסוכן זה, הוא אותו מצב של היחלשות נקודת החיבור בין שתי חוליות שגורם לאי יציבות (ספונדילוליסטזיס).
לאחר שהוחלט על ביצוע הניתוח (לרוב כאשר מתברר כי שום טיפול אחר לא מסייע לפתרון הבעיה), עומדות בפני הצוות הרפואי שתי אפשרויות, ניתוח קיבוע מותני בגישה אחורית או בגישה קדמית:

קיבוע בגישה אחורית: זהו הניתוח הנפוץ יותר, שנעשה דרך הגב התחתון, כאשר המנותח שוכב על בטנו. מאפשר גישה ישירה אל עמוד השדרה וחשיפה מלאה של כל חלקיו, מה שמבטיח לרוב ניתוח מדויק יותר וטיפול יעיל יותר.

קיבוע בגישה קדמית: נעשה דרך בטנו של המטופל, מבעד לשרירי הבטן התחתונה. הגישה אל חלקי עמודה שדרה בשיטה זו תהיה מעט קשה יותר עבור הצוות הרפואי. עם זאת, ובניגוד לגישה האחורית, ניתן לעיתים לבצע את הטיפול הזה גם בשיטה הזעיר פולשנית, שמבטיחה התאוששות מהירה יותר.

כך או כך, שני הניתוחים נעשים בהרדמה מלאה ונמשכים בין שעתיים לשלוש שעות בדרך כלל. במהלכם, מתבצעים שני שלבים:

ראשית, מקובעות שתי החוליות החלשות בעזרת מוטות מתכת חזקים. מוטות אלו מיועדים להעניק לחוליות את היציבות הראשונית והמיידית, כבר ברגע יציאתו של המטופל מחדר הניתוחים.

שנית, מבוצע מעין 'גשר' בין החוליות באמצעות שתל עצם. שתל זה מתאחה עם הזמן אל עצמות החוליות המקוריות, וכך משמש כמקבע נוסף. מקור השתל הוא עצמותיו של המנותח, תרומת עצם (מבנק העצמות) או תחליפים סינטטיים. מאחר וברוב המקרים יבוצע במסגרת הקיבוע גם ניתוח למינקטומי (הסרת עצם הלמינה, לטיפול בהיצרות תעלת השדרה), ניתן להשתמש בעצם זו לטובת השתל.

השימוש בשני הקיבועים הללו מבטיח יציבות של ממש בין שתי החוליות, לטווח ארוך. למעשה, לאחר איחויו המלא של שתל העצם והפיכתו לחלק בלתי נפרד אשר מקשר בין שתי החוליות, הן יתפקדו כיחידה אחת. במקרים מסוימים, אגב, ובהתאם לרמת האיחוי של שתל העצם, ניתן אף להוציא את שתלי המתכת שהוכנסו במהלך הניתוח.
יש לציין כי לעיתים יבחר הצוות הרפואי להשתמש דווקא בקיבוע דינאמי ולא סטטי – כזה שיאפשר תזוזה מסוימת בין שתי החוליות. את הקיבוע הדינאמי ניתן להשיג בכמה דרכים, החל בשתל סיליקון ועד תחליף מיוחד לדיסק הבין חולייתי.

גישה מלעורית מזערית

בשיטה הנ"ל שתי אפשרויות:

  • מחדירים את הברגים לתוך החוליות דרך העור ללא פתיחה גדולה (Dynabolt)
  • החדרת המשתל בין הזיזים האחוריים של החוליות בגישה מזערית עם טשטוש ע"י משתל מתכת ושתל עצם (minutemann)

ההתאוששות מניתוח קיבוע מותני

כמו רוב ניתוחי הגב המבוצעים כיום, גם ניתוח הקיבוע המותני דורש מנוחה ארוכה וכולל התאוששות איטית. לרוב, משוחרר המנותח לביתו לאחר מספר ימים במחלקה, אותם יבלה בעיקר בשכיבה או בישיבה זהירה.
לאחר שחרורו הביתה, יוכל המנותח לשוב בהדרגה לתנועתיות מלאה יותר, אם כי יש לעשותה בזהירות. לרוב, רק בתום מספר שבועות יוכל המטופל לנוע שוב בחופשיות ולחזור לעבודתו (כל עוד זו אינה כוללת מאמץ או הרמת משאות כבדים). יש להתייעץ עם הצוות הרפואי לגבי ביצוע פעילות גופנית מתאימה, אשר תסייע בהחלמה מהירה ומיטבית.

בהרצליה מדיקל סנטר פועלים רק רופאים מומחים בעלי ניסיון רב בתחום. הרופא המנתח אחראי באופן אישי על הטיפול, החל מרגע קבלת ההחלטה על הפרוצדורה, במהלכה ובמהלך האשפוז ולאורך כל המעקב שלאחריו. 

לייעוץ וקבלת מידע נוסף, ניתן ליצור קשר בטלפון: 09-9592999 או להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם.