>
קולונוסקופיה חכמה - GI Genius
קולונוסקופיה חכמה - GI Genius

קולונוסקופיה חכמה - GI Genius

קצר ולעניין

קצר ולעניין

טכנולוגיה חדשה בתחום הגילוי המוקדם של סרטן המעי הגס, מאפשרת אבחון מוקדם של סוג הפוליפ (סרטני/שפיר) על פי סוג הרקמה החשודה בזמן הבדיקה. ההתקן החדש (GI Genius) מורכב על גבי מכשיר הקולונוסקופיה ובעצם מאפשר לרופא "זוג עיניים" נוסף – מדוייק יותר. ההתקן כרוך באותה טכניקה מבחינת הרופא, לא מאריך את זמן הבדיקה ואינו משנה דבר מבחינת המטופל.

מזער
קצר ולעניין

טכנולוגיה חדשה בתחום הגילוי המוקדם של סרטן המעי הגס, מאפשרת אבחון מוקדם של סוג הפוליפ (סרטני/שפיר) על פי סוג הרקמה החשודה בזמן הבדיקה. ההתקן החדש (GI Genius) מורכב על גבי מכשיר הקולונוסקופיה ובעצם מאפשר לרופא "זוג עיניים" נוסף – מדוייק יותר. ההתקן כרוך באותה טכניקה מבחינת הרופא, לא מאריך את זמן הבדיקה ואינו משנה דבר מבחינת המטופל.

מזער

טכנולוגיה חדשה ומתוחכמת שהגיעה ל"הרצליה מדיקל סנטר", עושה שימוש בבינה מלאכותית, והופכת את בדיקת הקולונוסקופיה למדוייקת הרבה יותר.

אחרי ה"קולונוסקופיה הווירטואלית" שהיא, למעשה, צילום CT של המעיים, מגיח לחיינו מושג חדש ומבטיח בשם "קולונוסקופיה חכמה", קולונוסקופיה אנדוסקופית "רגילה", העושה שימוש בבינה מלאכותית, שעומדת לשדרג את התחום באופן משמעותי. על מה בדיוק מדובר?

במהלך בדיקת קולונוסקופיה, צופה הרופא הגסטרואנטרולוג בעיניו (דרך מסך טלוויזיה ובהגדלה) על המעי הגס של הנבדק, ומחפש לגלות פוליפים, כדי לכרות אותם ולמנוע את הפיכתם לגידול ממאיר ברבות השנים. ישנם שינויים שקל לזהות בעין (למשל: פוליפ גדול ומדמם) – ולעומתם, כאלו שיותר מאתגר לאבחן.

עד היום, כדי למקסם את שיעורי הגילוי של הבדיקה, יכולנו לדאוג שהמעי יהיה צח ונקי ולבחור ברופא מיומן, שכבר ביצע אלפי בדיקות כאלו בעבר. אבל גם הרופא המנוסה ביותר יכול להיות עייף, טרוד או לא מרוכז לשנייה. בנוסף, פוליפים יכולים "להסתתר" מאחורי קפלי המעי ולהיות קשים לגילוי, גם בתנאים אופטימליים.

למה צריך בדיקת קולונוסקופיה חכמה?

פרופ' אברהם (רמי) אליקים, מומחה בגסטרואנטרולוגיה, רופא גסטרו בכיר ב"הרצליה מדיקל סנטר", לשעבר יו"ר האיגוד הגסטרואנטרולוגי הישראלי ורופא בכיר ב"שיבא", מסביר ש"גם רופא מעולה, שביצע אינספור קולונוסקופיות בחייו, יכול לפספס פוליפ".

הוא מסביר – "המעי הוא צינור מפותל ואצל כל אחד הוא בנוי קצת אחרת. זה לא שיש לך שלט 'עצור, פוליפ לפנייך!' או שהפוליפ הוא בצבע אחר מהמעי, שמאפשר לך לזהות אותו בקלות. יכולים להיות פוליפים קטנים שיחמקו מעינייך ויכולים להיות פוליפים במיקומים מאוד מאתגרים".

"בגדול", הוא אומר, "ככל שהמעי שאתה בודק יותר 'צעיר' וככל שהרופא שבודק אותך יותר מנוסה, כך קטן הסיכוי לפספס ממצאים – אבל הוא תמיד קיים".

בסקירת מחקרים שהתפרסמה לאחרונה בספרות הרפואית וכללה ניתוח של 15,000 קולונוסקופיות, התגלה כי ב-28% מהבדיקות פוספסו פוליפים וכי ב-26% מהן פספס הרופא הבודק אדנומות (גידולים שפירים שעלולים להפוך לסרטניים בהמשך).

במילים אחרות: רבע עד כמעט שליש מהנבדקים שמחו לקבל תוצאות טובות מהבדיקה ונרגעו לדעת שלא נתגלו במעיהם פוליפים שמגבירים את הסיכון ללקות במחלה קשה – אבל זה בכלל לא היה נכון: זאת הייתה רגיעה כוזבת, משום שכן היו להם ממצאים במעי, הם פשוט לא התגלו בבדיקה.

קולונוסקופיה חכמה GI Genius – זיהוי מוקדם לסוג הפוליפים

חברת Cosmo Pharmaceuticals  האירית, המתמחה במחלות מעי, היו מודעים לכך שבדיקת הקולונוסקופיה, ואפילו בידיים מיומנות, עלולה להחמיץ ממצאים משמעותיים.

כדי להתגבר על הבעיה, פיתחו מהנדסי החברה התקן חכם, המבוסס על בינה מלאכותית. ההתקן החדש, GI Genius, "מתלבש" על מכשיר הקולונוסקופיה הקיים (לא בצד של המטופל – כי אם בצד של הרופא, בחלק של המסך) ו"מסתכל" ביחד איתו על הבדיקה.

עד לאחרונה, ההתקן החכם ידע לזהות רק הימצאות פוליפים כאזורים חשודים בסבירות גבוהה, אך ללא הבחנה בין פוליפ סרטני לשפיר.

האזור החשוד מיד מסומן על המסך בצורה ברורה ובולטת, המאפשר לרופא להתמקד באותו אזור עם הקולונוסקופ, לצורך בחינה נוספת. במידת הצורך היתה נלקחת דגימת רקמה לצורך ניתוח במעבדה.

במעבדה אותה רקמה נבחנת לעומק – ובמידה ומדובר ברקמה מסוג "אדנומה", עולה החשש גדול לפוליפ סרטני. במידה והרקמה הינה "היפרפלסטית", הרי שמדובר בפוליפ שפיר שמצריך מעקב בלבד.

המעקב חשוב מכוון שסרטן המעי הגס מתחיל ברובו מנגע שפיר, הנוצר ברירית המצפה את חלל המעי הגס, נגע זה מכונה "אדנומה". תהליך המעבר מאדנומה לסרטן הינו ממושך, בדרך כלל כמספר שנים כך שגילוי מוקדם והסרתה יכול, על פי רוב, למנוע את התפתחותו של גידול סרטני.

כיום, אנחנו גאים לבשר כי בית החולים שידרג את מערכת ה GI Genius וכעת ניתן גם להבחין בסוג הפוליפ במהלך הבדיקה (סרטני או שפיר) על פי זיהוי הרקמה החשודה בלבד.

חשוב לדעת, כי כל דגימה אשר נלקחת מרקמת הפוליפ תשלח לבדיקת מעבדתית לצור זיהוי וודאי.

פרופ' אליקים אומר ש"הקולונוסקופיה ה'חכמה' כרוכה באותה טכניקה מבחינת הרופא, לא מאריכה את זמן הבדיקה ואינה משנה דבר מבחינת המטופל.

ובכך עוד שלב בזיהוי מוקדם של מחלות סרטניות הושלם –  גילוי והסרת האדנומה בשלב מוקדם מונעת התפתחות גידול סרטני ויכולה להציל חיים!

מה הם יתרונות ההתקן?

"לרופא, לעומת זאת, יש עוד זוג עיניים, כמו מן עיניים של 'נץ ממוחשב', חכם במיוחד, שיכולות לעזור לו לאתר שינויים חשודים ברקמות המעי. הדבר הזה בהחלט יכול להעלות את שיעור הגילוי של פוליפים ואדנומות – ולהקטין את אחוז הפספוס".

ואכן, בניסויים קליניים שנערכו על GI Genius בחו"ל, בהשתתפות גסטרואנטרולוגים מנוסים ביותר, נמצאה בביצוע הקולונוסקופיה החכמה עלייה ב"מדד הזהב" של הבדיקה שנקרא ADR (כלומר: Adenoma Detection Rate; שיעור גילוי אדנומה) בהשוואה לקולונוסקופיה הרגילה (התגלו 14% יותר אדנומות באופן מוחלט ו-30% יותר באופן יחסי).

בקרב חולים שיש להם נטייה גנטית להתפתחות של פוליפים במעי, הבדיקה החכמה גילתה 46% יותר פוליפים אצל מטופלים עם פוליפוזיס אדנומטוטי משפחתי (מחלה גנטית הגורמת לריבוי פוליפים ולסיכון מוגבר לסרטן המעי הגס) וכך גם במקרים של ריבוי פוליפים במעי 50% יותר, בהשוואה לבדיקה המקובלת.

חשיבות גילוי מוקדם סרטן מעי הגס

קולונוסקופיה היא מבדיקות המנע החשובות ברפואה: זאת משום שהיא מאפשרת לא רק לגלות מוקדם, אלא למנוע כמעט לחלוטין תחלואה בסרטן של המעי הגס – אחת ממחלות הסרטן הנפוצות והקטלניות בישראל ובעולם המערבי. מדי שנה מאובחנים בארץ כ-3,000 חולים חדשים וכ-1,300 נפטרים מהמחלה.

סרטן המעי והחלחולת מתפתח, במרבית המקרים, מפוליפים שנמצאים במעי ועוברים במשך השנים באיטיות התמרה סרטנית (כלומר: הופכים למחלה ממארת).

בניגוד לסוגי סרטן אחרים שקשה לגלותם (למשל: סרטן הלבלב) – את סרטן המעי הגס אפשר לגלות עוד כשהוא פוליפ "תמים", לכרות אותו במהלך קולונוסקופיה ולמנוע ממטופל התמודדות עם מחלת סרטן.

קולונוסקופיה היא בדיקה מצוינת, מוכחת ובטוחה, אבל היא מהווה אתגר הן לנבדק והן לבודק: המטופל נדרש להכנה לפני הבדיקה (נטילת חומרים משלשלים לריקון המעי), שעלולה להיות מפרכת; והרופא המבצע נדרש לעבור על כל המעי ביסודיות – ולא לפספס אף ממצא או פוליפ.

כיום, בזכות ה"קולונוסקופיה החכמה" המשודרגת, ניתן להעלות משמעותיות את שיעורי הגילוי של הפוליפים ואפילו הרקמות האדנומות החשודות, הן אצל מטופל בסיכון רגיל והן אצל מטופל עם מחלת פוליפים תורשתית, וכך לייעל את הבדיקה, ולהקטין עוד יותר את הסיכון לסבול מסרטן המעי הגס בעתיד.

זימון תור מהיר

לקביעת תור מהיר עבור בדיקת קולונוסקופיה לחצו כאן.

פרטי התקשרות
ט. 09-9592969 פ. 09-9592481
א' – ה' 8:00:16:00
Email: gastro@hmc.co.il