>
סקר פריון נשים - לקבל החלטה מושכלת לעתיד
סקר פריון נשים - לקבל החלטה מושכלת לעתיד

סקר פריון נשים - לקבל החלטה מושכלת לעתיד

חיים בעולם המודרני דורשים מאיתנו להישמע לתכתיבים מסוימים כמו לפתח קריירה, לבסס את עצמאותנו הכלכלית ובמקביל גם למצוא את האחד איתו נרצה ללדת ילדים. לא תמיד אפשר לעמוד בכל המשימות בפרק הזמן הקצוב שנקבע ודחיית מועד הבאת ילדים לעולם נעשית אופציה שכיחה. דחיית ההיריון לגיל מבוגר עלולה להוביל לשיעור נמוך יותר של הריונות מוצלחים, סיכוני הפלות והגברת בעיות בריאותיות אחרות.

כדי שתוכלי לדעת, מבעוד מועד, האם טיפולי הפריון יובילו לתוצאה הרצויה, תוכלי לעבור סקר פריון נשים במרפאה החדשה של הרצליה מדיקל סנטר, במהלכו תוכלי להבין את הפרופיל ההורמונלי שלך, לעבור בדיקת רזרבה שחלתית, ולקבל החלטה מושכלת לגבי העתיד.

מגמות ילודה וטיפולי הפריה בישראל

ישראל היא בעלת שיעורי הילודה הגבוהים ביותר בעולם המערבי, למרות שגיל האימהות עולה בהדרגה וכך גם גיל הנישואין. יכולתה של אישה להיכנס להריון יורדת בדרך כלל ככל שהיא מתבגרת, עקב ירידה במספר הביציות הקיימות ואיכותן. גורמים אלו יחד מביאים לכך שנשים רבות מוצאות עצמן מחפשות ונדרשות לייעוץ רפואי, טיפולי הפריה והפריה חוץ גופית (IVF).

בישראל, מספר טיפולי ההפריה הולך ומאמיר כל שנה, וב-2016 נספרו 32,270 סבבי טיפולים. כחלק מהעלאת המודעות לנושא דחיית הילודה, אושר ב-2011 חוק הקפאת ביציות, אשר קובע שכל אישה מגיל 30 עד 41 זכאית להקפיא ביציות במימון עצמי ולהשתמש בהן עד גיל 54. חוק זה מנסה להעלות למודעות את חשיבות נושא הקפאת הביציות עוד לפני גיל 35, כדי להינות לאחר מכן מהצלחות גדולות יותר של התהליך כולו.

סקר פריון נשים

ירידה ברזרבה השחלתית עם הגיל

ישנה חשיבות קריטית וקשר הדוק בין גילאי הפריון להצלחת ההריונות והלידות התקינים, מכיוון שככל שהאישה מתבגרת כך היא תחווה ירידה ברזרבה השחלתית שלה, ולמעשה תופעה זו נצפית כבר מאמצע שנות השלושים ולעיתים אף קודם לכן. בישראל, עדיין אין מודעות מלאה לכך שסיכויי הפריון לאישה בת 40 שעוברת IVF נמוכים באופן משמעותי מאישה אשר הקפיאה ביציות לפני גיל 35 ועוברת סידרת טיפולים דומה.

משמעותה של ירידה ברזרבה השחלתית מתבטאת בירידה בזקיקים ובאיכות הביציות, ונובעת מגיל הזקיקים בשחלה האנושית. מ- 1-2 מיליון ביציות עם הלידה, נגיע בהדרגה לגיל 51 (גיל המנופאוזה הממוצע בארה"ב) עם 1,000 ביציות בלבד. בדיקת רזרבה שחלתית מספקת אומדן עקיף של מאגר הזקיקים הנותר אצל האישה ומבוצעת כחלק מהערכת נשים העומדות לפני הפריה חוץ גופית, או כחלק מהערכה כוללת שתוכל לנבא את הצלחת הטיפולים העתידיים.

מהם הגורמים הפוטנציאלים לפגיעה ברזרבה השחלתית?

הגורם העיקרי והחשוב ביותר לפגיעה ברזרבה השחלתית הוא גיל האישה. עם זאת, ישנם גורמים נוספים המגבירים את הפגיעה, כמו עישון, השמנת יתר, איידס, נשאות למוטצית הגן BRCA, מנפאוזה לפני גיל 50, סטרס נפשי, סוכרת ומחלות כרוניות נוספות, אנדומטריוזיס, טרשת נפוצה ועוד.

הסיבות הרבות הגורמות לפגיעה נוספת ברזרבה השחלתית מחייבות את הנשים השונות לגשת לבדיקות אשר יוכלו לספק להן את התמונה המציאותית והאמיתית ביותר עבורן.

בדיקות הערכה של הרזרבה השחלתית

למרות שלכאורה בדיקת רזרבה שחלתית הינה פשוטה במהותה, כיום בישראל לא קיימות בדיקות סקר שכאלו, אשר יוכלו להיעשות באופן גורף על כלל הנשים ולהציע להן, במידת האפשר שימור פוריות. מתוך אמונתנו וידיעתנו כי ישנה חשיבות קריטית לבדיקה שכזו, הרמנו את הכפפה, ואנו מבצעים בדיקות סקר בהרצליה מדיקל סנטר.

בדיקת רזרבה שחלתית יכולה להיעשות בבדיקת דם ביוכימית פשוטה, אשר בודקת את רמות FSH בדם (בשלב הפוליקולרי), או את רמות AMH (ללא קשר למחזור החודשי). כמו כן היא יכולה להיעשות באמצעות סונר וספירת מספר הזקיקים הנמצאים בשחלה. הערכה זו עלולה להוביל לאבחון של כשל שחלתי מוקדם המתרחש לפני גיל 40, והינו מצב קיצוני וחמור של ירידה ברזרבה השחלתית.

זוג נפגש עם הרופאה

סקר פוריות יזום – למי מתאים השירות?

סקר פריון נשים הוא רעיון חדש, אשר מבצע בדיקת רזרבה שחלתית כמו גם פרופיל הורמונלי לנשים בריאות אשר מתעניינות בשימור פוריות מסיבות שונות. באמצעות סקר הפוריות יכולות הנשים לזהות, מוקדם ככל האפשר, בעיות שחלתיות ולפעול למען שימור הפוריות, אם הינן רווקות או אינן מעוניינות בהריון מיידי. לכן סקר זה מתאים במיוחד לנשים בנות 30 אשר מעוניינות לממש את הפוטנציאל האימהי שלהן בהווה או בעתיד. הסקר יהיה חשוב אף יותר לנשים בגיל זה, אשר יודעות על גורמי סיכון רלבנטיים לירידה ברזרבה השחלתית ומעוניינות לקבל החלטה לגבי תכנון הרבייה שלהן.

נשים אשר יימצאו באמצעות הבדיקות כבעלות רזרבה שחלתית נמוכה יוכלו להחליט על הריון מידי וימנעו מעצמן ניסיונות רבים של הפריות עתידיות, שעלולות להיכשל.  נשים אשר תוצאת הרזרבה השחלתית שלהן תהיה גבולית, יידרשו לחזור על הבדיקה לאחר כשנה ואז לקבל החלטה.

המרפאה לסקר פריון של הרצליה מדיקל סנטר

המרפאה לסקר פריון של הרצליה מדיקל סנטר בראשות ד"ר אתי ממן נותנת מענה כולל ושלם לקידום סקר פוריות, הערכת רזרבה שחלתית בנשים וטיפול בנשים בעלות רזרבה שחלתית נמוכה. לאחר הערכת הפרופיל האישי, תוכל האישה להתייעץ ולקבל החלטה מושכלת לגבי מגוון הפתרונות והטיפולים כמו שימור פוריות והריון מיידי. המרפאה, המאגדת את כל החומר המדעי הידוע לגבי שיעורי ההצלחה של הטיפולים השונים, יתרונותיהם וחסרונותיהם, תוכל להעביר ידע זה הלאה לרשות הנשים אשר יהיו חופשיות לבחור בעצמן את המתאים להן ביותר.

כל אישה אשר תגיע למרפאה תעבור ראיון ואנמנזה רפואית מלאה אשר תיגע ותתעניין לגבי גורמי הסיכון לאי ספיקה שחלתית. כמו כן יילקחו מדדים כמו גובה ומשקל,  וייעשו בדיקות כמו AFC, בדיקת פרופיל הורמונלי, בדיקת AMH, בדיקה לנשאות ל X השביר וקריוטיפ. לאחר איסוף המידע תוזמן האישה לשיחת ייעוץ נרחבת בה יועלו כל הנושאים, ההחלטות והשאלות.